הרב ד"ר אהרן בוזגלו זרמים ומגמות בחינוך 77-230-01

 

 תאריך עדכון- 01.09.22

 

 

הפקולטה לחינוך

במערבולת האידאולוגיות: זרמים ומגמות במערכת החינוך (77-230-01)

Ideologies and Trends in the Israeli Education System

 

הרב ד"ר אהרן בוזגלו

BUZAGLA@biu.ac.il

 

סוג הקורס: שיעור

שנת לימודיםתשפ"ג        סמסטר: א'              היקף שעות1 ש"ש

אתר הקורס באינטרנט: https://lemida.biu.ac.il/course/view.php?id=65562

 

  • מטרות הקורס :

 

    1. הכרת היסודות האידיאולוגיים של המגמות והזרמים השונים במערכת החינוך הישראלית.
    2. הכרת אידיאולוגיות החינוך של זרמי החינוך השונים והשפעתן על סוגיות יסוד בחינוך כגון: חינוך לערכים, אקלים בית ספרי, תוכניות לימודים ומגמות בהכשרת המורים. 
    3. הכרות ספציפית עם מגוון זרמים המרכיבים את מערכת החינוך הישראלית תוך התמודדות עם בעיות יסוד במשנתם החינוכית.

תוצרי למידה:

הסטודנטים יכירו את זרמי החינוך הקיימים במערכת החינוך, את השלכתם על מבנה מערכת החינוך, יידעו למנות אתגרים עמם מתמודדים הזרמים ואת השפעתם על המערכת ויסתייעו בלמידה בקורס כדי לברר לעצמם את תפיסתם האידאולוגית ואת השתייכותם לזרם על פי בחירתם.   

 

  • תוכן הקורס (רציונל, נושאים):

מערכת החינוך בישראל מורכבת ומושפעת מזרמים מגוונים המונעים מתוך תפיסות עולם אידיאולוגיות המכוונות ומכוננות את פעולתם החינוכית הלכה למעשה. מורים ומנהלים צריכים להכיר את השיח החינוכי והחברתי הרב גוני הקיים במערכת החינוך הייחודית של מדינת ישראל. במהלך הקורס נכיר את אידיאולוגיות החינוך השונות, את זרמי החינוך ושאיפתם לאוטונומיה חינוכית ומנהלית, את מערכת היחסים ביניהם ואת משנתם החינוכית במבחר סוגיות יסוד בחינוך, בפוליטיקה ובאקטואליה בהקשרים חינוכיים.

 

מהלך השיעורים: הרצאות, דיונים ושו"ת. צפייה מונחית בסרטונים, פעילות בקבוצות, ופעילות באתר הקורס. 

 

      תוכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

שעור מס'

נושא השיעור

קריאה נדרשת: פריטים מס'

1

במערבולת האידיאולוגיות : סוציאליזציה, אקולטורליזציה ואינידוידואציה ומה שביניהם

לם (2000): 217-254

2-3

הזרמים החינוכיים במערכת החינוך של מדינת ישראל והשפעתם על החינוך – מתקופה היישוב ועד לחוק חינוך ממלכתי תשי"ג (1953)

 

4

זרמים ומגמות בחינוך הממלכתי, היחס ללימודי היהדות, החינוך המשולב דתי- חילוני, בתי הספר תל"י 

כץ (2006): 186-195

שיקולי (2004)

5-6

סוגיות יסוד וקווים מנחים לחינוך הממלכתי דתי. רב גוניות של החמ"ד והתמודדות עם שאלות של חילון (דתלשי"ם)

גרוס (2004): 85-99

7

החינוך החרדי והמדינה הציונית – שאיפה לבדלנות? מבחן בית הספר בעמנואל כמודל להתנגשות אידיאולוגית

פרי חזן (|2013)

 

שצ'רנסקי (1999): 1035-1059

8

החינוך הערבי – מקומו של זרם מיעוט במרחב האידיאולוגי של החינוך בישראל בבחינה לאומית – המנון וזהות חינוכית ציונית ובבחינה פדגוגית – הכשרת המורים הערביים 

חדד חאג' יחיה ורודינצקי (2018).

Abu-Saad (1995):  149-161

9-10

סגנונות חינוך המושפעים ממשנה חינוכית אידיאולוגית – החינוך הקיבוצי, החינוך המקצועי והחינוך הפנימייתי  הדתי והחילוני

זחוביץ' (2018)

11

עולם הערכים - מהם ערכים? זכות או חובה בחינוך לערכים (נטרול ערכי), חינוך אינדוקטרינרי מול חינוך ערכי.

 

12

מערכות ערכים כמשקפות את אידיאולוגיות החינוך, מערכות הערכים של מרצים וסטודנטים להוראה בשלושה זרמים: ממלכתי ממלכתי דתי וערבי. 

בוזגלו (2010)

 

13

השתקפות אידיאולוגיות החינוך של זרמי החינוך השונים בתוכניות הלימודים, הלכה למעשה, בדגש על החינוך המוסרי ערכי

Kohlberg, L. (1981).

Lickona, T. (2004).

 

 

  • דרישות קדם: אין
  • חובות/ דרישות/ מטלות

חובת נוכחות בשיעורים 80% בהתאם לדרישות התוכנית לניהול וארגן מערכות חינוך.

השתתפות פעילה בשיעורים ובדיונים וכן בפעילות באתר.  

 

 

  • מרכיבי הציון הסופי

100%: עבודה מסכמת על פי הנחיות המנחה. העבודה תעשה בזוגות.  

 

ד. ביבליוגרפיה

 

קריאת חובה

 

בוזגלו, א' (2010). הכשרת מורים לחינוך מוסרי במכללות לחינוך בישראל. עבודת מחקר לשם קבלת תואר דוקטור. רמת גן: אוניברסיטת בר אילן, בית הספר לחינוך. (חינוך E370.114 בוז.הכ תש"ע וגם בגישה אלקטרונית)

גרוס ז' (2004). החינוך הממלכתי דתי בישראל – בין מסורת למודרנה. בתוך: ז', גרוס, וי', דרור (עורכים), החינוך כאתגר חברתי (עמ' 85-99). תל אביב: רמות.

זחוביץ', ע' (26.8.2018).החינוך המקצועי בישראל- מערכת מפוצלת ויכוח אידאולוגי.  אוחזר מתוך אתר גלובס - https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001251351

חדד חאג' יחיא, נ', ורודינצקי, א' (2018). מערכת החינוך הערבי בישראל – תמונת מצב ואתגרי העתיד.  אוחזר מתוך אתר המכון הישראלי לדמוקרטיה https://www.idi.org.il/articles/25462.

כץ, י' (2006). "תוכנית ליבה בישראל: מכנה משותף חינוכי לכל מגזרי החינוך", בתוך ד', ענבר (עורך). לקראת מהפכה חינוכית, (עמ' 186-195), תל אביב וירושלים: הקיבוץ המאוחד ומכון ון ליר.

לם, צ' (2000). אידיאולוגיות ומחשבת החינוך. בתוך הרפז, י' (עורך). לחץ והתנגדות בחינוך (עמ' 217-254). תל אביב: ספריית פועלים.

פרי-חזן, ל' (2013). החינוך החרדי בישראל : בין משפט, תרבות ופוליטיקה. שריגים: נבו. 

שיקולי, א'. (2004). חינוך תל"י (תגבור לימודי יהדות): התפתחותו ומימושו של רעיון חינוכי בתנאי מציאות משתנה. (עבודה לשם קבלת תואר דוקטור). ירושלים:  Jewish Theological Seminary . אוחזר מתוך  קרן תל"י.

שצ'רנסקי, ב'. (1999). החינוך החרדי – מורשת סיני בימינו. בתוך א', פלדי (עורך). יובל למערכת החינוך בישראל (עמ' 1035-1059). ירושלים: משרד הביטחון. (חינוך E370.9 יוב.למ תשנ"ט)

 

Abu-Saad, I. (1995). Bedouin Arab Education in the context of Radical Social Game: What is the future? Comparative Education, 25, 2. 149–161.

Kohlberg, L. (1981). The philosophy of moral development. New York: Harper and Row Publishers, Inc. לא נמצא בספריות בר- אילן

Lickona, T. (2004). Character matters: How to help our children develop good judgment, integrity and other essential virtues. New York: Simon & Schuster. לא נמצא בספריות בר-אילן

 

קריאת רשות ( העשרה)

 

 

אבו עסבא, ח'. (2006). סוגיות בלתי פתורות במערכת החינוך הערבית: לפני דו"ח דברת ואחריו. בתוך: ד', ענבר (עורך). לקראת מהפכה חינוכית (עמ' 248-261). ירושלים: מכון ואן ליר והקיבוץ המאוחד. (חינוך E379 לקר.מה תשס"ו וגם בגישה מקוונת)

אילן, ט' (2007). החינוך בקיבוץ הדתי – ערכים ודילמות. בתוך: ש', רז (עורך). מאה שנות חינוך ציוני דתי (עמ' 583-681). ירושלים: המחלקה לחינוך, הפועל המזרחי. (חינוך E377 מאה.שנ תשס"ז)

ברגר, א' (2015). החינוך הממלכתי דתי – תמונת מצב מגמות והישגים (חלק ג'). בארות יצחק: תנועת נאמני תורה ועבודה.

גור זאב, א'. (2001). פוסטמודרניזם, ערכים וחינוך ערכי בישראל. בתוך י', עירם, ש' שקולניקוב, י', כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 91 155). ירושלים: משרד החינוך.

דגן מ', לאבל מוגרינבוים נ'. (1992). קווים מנחים למדיניות החינוך הממלכתי-דתי (מהדורה ג' מורחבת). ירושלים: משרד החינוך, התרבות והספורט, החינוך הדתי(חינוך E377 דגן.קו תשנ"ג)

דגן, מ'. (2006). התפתחותו של החמ"ד בחמישים השנים האחרונות. בתוך מ', דגן (עורך). החינוך הציוני דתי במבחן הזמן והתקופה (עמ' 60-133). ירושלים: מכללת ליפשיץ ומשרד הבטחון.

דרור, י'. (1999). החינוך הקיבוצי בין המשכיות לשינוי. בתוך: א' פלדי (עורך). יובל למערכת החינוך בישראל (עמ' 1131-1156). ירושלים: משרד הביטחון.

יוגב א' (2001). גישות לחינוך ערכי בחברה פלורליסטית. בתוך י', עירם, ש', שקולניקוב, י', כהן, וא', שכטר (עורכים), צמתים:  ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 355-379). ירושלים: משרד החינוך.

יזהר, ס' (1975). על חינוך ועל חינוך לערכים. תל אביב: עם עובד. (חינוך, מדעי החברה 370.114 סמי.על תשל"ה)

כ"ץ, מ' (2013). דת עדה וחינוך בימי הישוב: ספרדים בני עדות המזרח ותימנים, בזרם החינוך של המזרחי בימי הבית הלאומי 1918-1948. מדור לדור, מד, 213-263.

משרד החינוך והתרבות (1994).  "עם ועולם": תרבות יהודית בעולם משתנה – המלצות הוועדה לבדיקת לימודי היהדות בחינוך הממלכתי (דו"ח שנהר). ירושלים: משרד החינוך, התרבות והספורט.

פישרמן, ש' (1999). דתלשי"ם – נוער הכיפות הזרוקות. אלקנה: מכללת אורות ישראל

צמרת, צ'. (2007). השאיפה ליצור חינוך אחיד לדתיים ולחילונים בימי המנדט הבריטי. בתוך: רז, ש' (עורך). מאה שנות חינוך ציוני דתי (עמ' 421-476). ירושלים: המחלקה לחינוך, הפועל מזרחי.

צרצור, ס'. (1999). החינוך הערבי, תמונת מצב ומבט לעתיד. בתוך: א', פלדי (עורך). יובל למערכת החינוך בישראל (עמ' 1061-1085). ירושלים: משרד הביטחון.   

קליינברגר, א"פ (1960-1961). הזכות לחנך לערכים מחייבים. מגמות, יא (4). 332–337.

שיקולי, א'. (2004). חינוך תל"י (תגבור לימודי יהדות): התפתחותו ומימושו של רעיון חינוכי בתנאי מציאות משתנה, (עבודה לשם קבלת תואר דוקטור). ירושלים:  Jewish Theological Seminary . אוחזר מתוך  קרן תל"י.

שפירא, ש' ובארי, ד' (2006). מבט שני לרב גוניות במשנת החמ"ד. בתוך רז, ש' (עורך). מאה שנות חינוך ציוני דתי (עמ' 307-328). ירושלים: המחלקה לחינוך, הפועל המזרחי.