פרופ' חן שכטר 77-912-01 יחסי עבודה במערכת החינוך
יחסי עבודה במערכת החינוך: 77-912
סוג הקורס: קורס שנתי מתוקשב
פרופ' חן שכטר
שנת לימודים: תשפ"ב שנתי היקף שעות: 60
א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):
יחסי עבודה במערכת החינוך מקבלים חשיבות מרובה לאור המעבר מעידן מודרני-מכניסטי לעידן פוסט-מודרני המדגיש את חשיבות האינטראקציה הבין-אישית במקום העבודה לשם הישרדות בסביבה תחרותית וחסרת ודאות. מטרת הקורס לחשוף את מגוון ההיבטים של יחסי עבודה במערכת החינוך, תוך בחינתם במערכת החינוך הישראלית. דגש מיוחד יושם על אינטגראציה בין ההיבטים השונים של יחסי עבודה במערכת החינוך (מיבנה, כוח, פוליטיקה, תרבות, הנעה) תוך בחינת השינויים העדכניים המתחוללים בשדה החינוך.
מטרות הקורס:
- להכיר את מגוון הפרספקטיבות העוסקות ביחסי עבודה בארגוני חינוך.
- לנתח פרספקטיבות שונות העוסקות ביחסי עבודה.
- לתכלל בין פרספקטיבות שונות כבסיס לשינוי ארגוני.
- לבחון את הארגון הבית-ספרי של הסטודנטים על-פי הפרספקטיבות הנלמדות.
ב. תוכן הקורס:
מהלך השיעורים: הקורס בנוי מחמש מטלות ומטלת סיכום. מענה לכל מטלה מחייב להגיב לתשובות סטודנטים מהמטלה הקודמת כדי ליצור "שיח מתוקשב".
נושא 1: המבנה הארגוני של בית-הספר – בית-הספר כארגון בירוקראטי.
קריאה:
אופלטקה, י' (2015). המבנה הארגוני של בית הספר. בתוך יסודות מינהל החינוך : מנהיגות וניהול בארגון החינוכי (מהדורה שלישית מעודכנת ומורחבת) (עמ' 37-57). חיפה: פרדס. (גישה אלקטרונית)
2. Hoy, W.K., & Sweetland, S.R. (2001). Designing better schools: The meaning and measure of enabling school structure. Educational Administration Quarterly, 37, 296-321.
- אפשרות:
מצגת Power Point של Wayne Hoy
Wayne Hoy home page
Student resources
H&M Power points
Chapter 3: Structure
נושא 2: תרבות בית הספר ואקלימו.
קריאה:
אופלטקה, י' (2015). תרבות בית הספר ואקלימו. בתוך יסודות מינהל החינוך : מנהיגות וניהול בארגון החינוכי (מהדורה שלישית מעודכנת ומורחבת) (עמ' 61-83). חיפה: פרדס. (גישה אלקטרונית)
2. Schechter, C. (2001). Is this dialogue falling upon deaf ears? Exploring the deliberative process among school administrators. Journal of School Leadership, 11(6), 468-492.
3. אפשרות:
מצגת Power Point של Wayne Hoy
Wayne Hoy home page
Student resources
H&M Power points
Chapter 5: Culture and Climate
נושא 3: הנעת עובדים, שביעות רצון, מחויבות ומחוללות עצמית.
קריאה:
- אופלטקה, י' (2015). הנעה, שביעות רצון ומחויבות בעבודה החינוכית . בתוך יסודות מינהל החינוך : מנהיגות וניהול בארגון החינוכי (מהדורה שלישית מעודכנת ומורחבת) (עמ' 161-185). חיפה: פרדס. (גישה אלקטרונית)
שכטר, ח' (2015). מה איבדנו? בתוך תנו לנו להוביל!: מנהלי בתי הספר בחזית הרפורמות (עמ' 95-107). תל אביב: רמות.
- שכטר, ח' (2015). הרפורמה והאמת. בתוך תנו לנו להוביל!: מנהלי בתי הספר בחזית הרפורמות (עמ' 39-53). תל אביב: רמות.
3. Schechter, C., & Tschannen-Moran, M. (2006). Teachers' sense of collective efficacy: An international view. The International Journal of Educational Management, 20(6), 480-489.
5.. אפשרות:
מצגת Power Point של Wayne Hoy
Wayne Hoy home page
Student resources
H&M Power points
Chapter 4: Motivation
נושא 4: שינויים, תקיעות, זרימה והטלת ספק
קריאה:
- שכטר, ח' (2015). התנגדויות. בתוך תנו לנו להוביל!: מנהלי בתי הספר בחזית הרפורמות (עמ' 70-77). תל אביב: רמות.
2. Schechter, C. (2006). Doubt, doubting and the principal's role: Exploring an emerging perspective for school change . International Journal of Educational Reform, 15(1), 2-12.
נושא 5: בית ספר כקהילה מקצועית לומדת ורשתות למידה. האם אפשרי?
קריאה:
- מאמר: חביב, א', ושכטר, ח'. (2013). רשתות בתי-ספר: מרעיון למעשה. עיונים במינהל ובארגון החינוך, 33, 237-260.
2. Scribner, J. P., Hager, D. R., & Warne, T. R. (2002). The paradox of professional community: Tales from two high schools. Educational Administration Quarterly, 38(1), 45-76.
ג. דרישות קדם: אין
ד. חובות הקורס:
- מפגש פתיחת השנה: הסבר הקורס והמטלות.
מטלות: הקורס בנוי מ-5 מטלות ומטלת סיכום
1. בכל נושא לימודי יתבקש הסטודנט:
-
- שתי תשובות לשתי שאלות של סטודנטים על סמך הקריאה הביבליוגרפית. בכל נושא יש לענות של שאלה של סטודנט אחר. אורך שתי התשובות גם יחד עמוד אחד – אין לחרוג מכך.
- תגובה לשאלה של המרצה על-סמך קריאת הפריטים הביבליוגראפיים. עליכם להתבסס בתשובתכם על מאמרי הקריאה.
- כתיבת שאלה אחת הקשורה לתגובה לשאלת המרצה ובמיוחד לקריאה.
אורך התשובות לסעיפים ב' ו-ג' גם יחד = עמוד 1 (אין לחרוג מכך).
סך הכול 2 עמודים תשובה לשלושת הסעיפים (אין לחרוג מכך).
הנחיות לכתיבת השאלות (סעיף ג'):
א. עד 15 מילים לשאלה.
ב. השאלה חייבת להסתיים בסימן שאלה ולא בקביעה.
ג. יש להימנע משאלות בהן התשובה האפשרית היא כן, לא, נכון, לא נכון וכדומה.
כלומר מטרת השאלה "לפתח" חשיבה בהקשר הניהולי.
- לוח הזמנים להגשת המטלות יינתן בתחילת השנה
2. מטלת סיכום: קורס יחסי עבודה:
מטלת סיכום: יצירת פרספקטיבה חדשה:
מטרת המטלה ליצור-לפתח פרספקטיבה ארגונית חדשה לעבודת בית-הספר. באפשרותכם להשתמש בכל דימוי או מטאפורה. מטרת המטלה להמציא אפשרות אחרת לעבודה בית ספרית באמצעות מטאפורה/דימוי (דוגמאות יכולות להיות כוורת דבורים, גלגל ענק, מדורת השבט ועוד).
אפשרי לבצע את מטלת הסיכום ביחידים או בזוגות.
מרכיבי ההגשה:
א. שם הפרספקטיבה החדשה ומשמעותה. מהו הדימוי?
ב. מאפייני הפרספקטיבה לעבודת הארגון. כיצד הדימוי בא לידי ביטוי בעבודת הארגון? דוגמאות.
ג. מהם היתרונות והחסרונות של פרספקטיבה זו לעבודת הארגון?
ד. מהו תפקידו של המנהל על-פי פרספקטיבה זו?
ה. קשרו את הפרספקטיבה החדשה למספר פרספקטיבות שנלמדו לאורך השנה בקורס (לא מחייב לכולם, רק לאלה שאתם מוצאים התאמה או לחלופין אי-התאמה/ניגוד).
אורך כל העבודה 3 עמודים (אין לחרוג מהיקף זה).
עבודת הסיכום תוסבר בשיעור הראשון.
ה. מרכיבי הציון הסופי
כל מטלת כתיבה מהווה 10% מהציון.
סה"כ = 5* 10 = 50%
מטלת הסיום – 50%
במקרים חריגים המגובים במסמכים רפואיים או אחרים בשל נסיבות של כוח עליון, תאושר הגשת העבודה באיחור.
הנחיות לכתיבה בכל המטלות:
- כתב דיויד
- גודל 12
- רווח שורה
הנחיות כלליות:
אין אפשרות "להעלות" תשובה באיחור.
אין אפשרות לתיקון מטלה.
אין אפשרות לתיקון עבודה סופית.
כל המטלות יועלו לאתר הקורס.
אין אפשרות לקבל ציון לקורס מבלי להגיש את כל המטלות.
המטלה המסכמת תועלה לאתר הקורס וגם תוגש כתדפיס לתא מרצים מספר 119 (קומה 2 בבניין חינוך 905).
מטלות וזמני הגשה – זמני הגשת המטלות ישלחו בתחילת השנה
מפגש פתיחה |
יש לקרוא את הסילבוס ומטלות הקורס בקפידה |
|
נושא ראשון |
מטלה 1 (תגובה לשאלה שלי + שאלה = עמוד אחד) |
6.12.21 |
נושא שני |
מטלה 2 (תגובה לשתי שאלות סטודנטים + תגובה לשאלה שלי + כתיבת שאלה = 2 עמודים) |
3.1.22 |
נושא שלישי |
מטלה 3 - כנ"ל |
28.2.22 |
נושא רביעי |
מטלה 4 - כנ"ל |
4.4.22 |
נושא חמישי |
מטלה 5 - כנ"ל |
9.5.22 |
מטלה סופית |
בית-הספר העתידי |
4.7.22 |
ו. ביבליוגרפיה:
ספרים נוספים לקריאת המשך
Morgan, G. (1997). Images of organizations. Beverly Hills, CA: Sage. (Soc. Sci. 658.4 MOR ia)
Bolman , L., & Deal, T. (2003). Reframing organizations: Artistry, choice and leadership. San-Francisco, CA: Josey-Bass. (2nd edition 1997 Psychology 658.4063 BOL r2)
Hoy, W.K., Tarter, C.J., & Kottkamp, R. (1991). Open schools/Healthy schools: Measuring organizational climate. Beverly Hills, CA: Sage.
Hoy, W.K., & Miskel, C.G. (2013). Educational administration: Theory, research and practice (8th Edition). New-York: McGraw Hill. (2nd edition 1982 Education 371.2 HOY e2)
ז. שם הקורס באנגלית:
Work Relation in Educational Systems