ד"ר איזמן אסתר 79-8007-01 כלים מתקדמים בחינוך המיוחד

                                           

כלים מתקדמים בחינוך המיוחד: 79-8007-01

 ד"ר אסתר איזמן, ביה"ס לחינוך

 

סוג הקורס: תרגיל

שנת לימודים: תשפ"ב                        סמסטר: ב'                            היקף שעות: 1 ש"ש

 אתר הקורס באינטרנט: http://hl2.biu.ac.il                          

 

א. מטרות הקורס:

1. הסטודנט ירכוש ידע מתודי אודות כלים פדגוגיים הקיימים לעזרת המורה בחינוך המיוחד, תוך התמקדות בכלים לפיתוח חשיבה ויצירתיות ופיתוח הכוונה עצמית בלמידה.

2. הסטודנט יפתח יכולת ליישם את הידע התיאורטי שנצבר, במצבי למידה מגוונים המותאמים לחינוך המיוחד.

3. הסטודנטים ידונו בנושאים מתוך ההתנסות בעבודה מעשית ויקבלו משוב מן המרצה, מן המדריכות, ומהסטודנטים בכתה.

ב. תוכן הקורס:

 

מהלך השיעורים:

הרצאות בליווי מצגות וסרטונים, תרגול התכנים הנלמדים בכתה באופן מעשי, דיון בנושאים העולים מתוך ההתנסות בהכשרה המעשית.

 

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה מומלצת

1

פיתוח מכוונות עצמית בלמידה באמצעות

שימוש בכרטיסיות ניווט + התנסות ניהול

בירנבוים, מ' (2004).

2

קונפליקטים בהכשרה המעשית- דיונים בקבוצות יחד עם המד"פיות (1/2)

 

3-4

פיתוח מכוונות עצמית בלמידה באמצעות

תת"ח- תקשורת תומכת וחליפית

Hetzroni, O. E. (2013)

5

 שילוב המשחק החינוכי בתהליכי הוראה-למידה-הערכה

בנטוב-גז, א' וקסנר, ב' (2016).

מלכה, א' (2014)

Vygotsky, L., S. (1933, 2002)

6

פיתוח מכוונות עצמית באמצעות משחק- התמקדות בבקרה עצמית

Singer, J. L. (2006).

Panadero, E., Jönsson, A., & Strijbos, J. W. (2016)

Zimmerman, B. J. (2008)

7-9

פיתוח חשיבה ויצירתיות- התמקדות בשיטות לגריית חשיבה מחוץ לקופסה

ליטמנוביץ, ע' (2021)

שגב, א', (2017)

10

בניית מבחנים ומבחנים מותאמים- כיצד?

 

11

חלופיות בהערכה- מחוון, תלקיט, רפלקציה

גלובמן, ר' (2005).

12

הצגת עבודות הסיכום ועריכת משוב עמיתים

 

13

ניהול קונפליקטים בהכשרה המעשית וסיכום שנה עם המד"פיות (2/2)

 

 

 

ג. חובות הקורס:

 

דרישות קדם:

77-400: מבוא לילד המיוחד

77-408: דידקטיקה כללית

77-409: דידקטיקה בכתה ההטרוגנית

77-414: עבודה מעשית שלב א'

77-457: כלים בסיסיים בחינוך המיוחד

77-453: עבודה מעשית שלב ב' (צמוד)

חובות / דרישות / מטלות:

נוכחות והשתתפות פעילה

הגשת תרגיל מסכם

בקורס זה יש חובת נוכחות בכל השיעורים, שתיבדק מדי שיעור. תלמיד שייעדר מעל שתי הרצאות ללא סיבה מוצדקת לא יורשה לגשת לבחינה המסכמת או להגיש עבודה, ולא יקבל ציון בקורס.

לידיעתכם, במידה ויהיו שיעורים שיתקיימו בזום הנוכחות תבדק באופן אוטומטי על ידי המערכת. על מנת לוודא שהנוכחות וההשתתפות שלך נקלטים במערכת יש להקפיד על:

1) הזדהות בשם פרטי ושם משפחה

2) הקפדה על מצלמה פתוחה

3) השתתפות פעילה במטלות שבזום ומחוצה לה.

מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי):

נוכחות, השתתפות ותרגיל מסכם- 100%

 

ד. ביבליוגרפיה:

בירנבוים, מ' (2004). הכוונה עצמית בלמידה והרציונל לטיפוחה. בתוך: מ', בירנבוים, צ', יועד, ש', כ"ץ וה', קימרון. בהבניה מתמדת: סביבת למידה מתוקשבת לפיתוח מקצועי של מורים בחינוך היסודי בנושא הכוונה עצמית בלמידה (עמ' 8-14). ירושלים: משרד החינוך.

בנטוב-גז, א', וקסנר, ב' (2016). כולכם שחקו נא אִתי– על חשיבות המשחק, פיתוח משחקים ושילובם תרבות הלמידה בגיל הרךעלון דע-גן, 9, 28-39.

גלובמן, ר', וקולא, ע' (2005). הערכה מרובת פנים: תפקודי הערכה משלימים לקידום למידה והוראה של לומדים ומורים, מוסד ומערכת. חולון: יסוד. (חינוך E371.27 גלו.הע תשס"ה)

ליטמנוביץ, ע' (2021). דוח מת"ת טיפוח חשיבה ביקורתית וחשיבה יצירתית במסגרת הקניית מיומנויות המאה ה-21. יוזמה- המרכז לידע ולמחקר בחינוך, האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים,  21-26. אוחזר מתוך אתר משרד החינוך. https://meyda.education.gov.il/files/LishcatMadaan/criticalcreative.pdf

מלכה, א' (2014). משחק משמעותיאאוריקה, 37, 1-10.

מצר, ד' (2006). הערכה בחינוך- תיאוריה ומעשה. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, 6. (חינוך 379.158 הער.בח תשס"ו)

שגב, א' (2017). 15 דקות בשבוע לפיתוח יצירתיות מדעית בכיתות א-ואאוריקה, 40, 1-6

Idol, L. (2006). Toward inclusion of special education students in general education: A program evaluation of eight schools . Remedial and Special Education, 27 (2), 77-94.

Hetzroni, O. E. (2013). Use of technology for literacy acquisition among children with communication difficulties. In A. Shamir & O. Korat (Eds.). Technology as a support for literacy achievements for children at risk (pp. 221-234). Dordrecht: Springer Netherlands.  (Education 372.6044 TEC and in full text)

Panadero, E., Jönsson, A., & Strijbos, J. W. (2016). Scaffolding self-regulated learning through self-assessment and peer assessment: guidelines for classroom implementation. In D., Laveault, & L., Allal (Eds.) Assessment for learning: Meeting the challenge of implementation (pp.311-326). Cham: Springer. (לא זמין למנויי בר-אילן)

Singer, J. L. (2006). Learning to play and learning through play. In D., Singer, R. M. Golinkoff, & K. Hirsh-Pasek (Eds.). Play = Learning: How play motivates and  enhances children’s cognitive and social-emotional growth. (pp.428-450). New York, NY: Oxford University Press. (לא זמין למנויי בר-אילן)  

Vygotsky, L., S. (1933, 2002). Play and its role in the mental development of the child. Retrieved from: Psychology and Marxism Internet Archive (marxists.org) http://www.marxists.org/archive/vygotsky/works/1933/play.htm

Zimmerman, B. J. (2008). Investigation self-regulation and motivation: historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45(1), 166-183.