ד"ר איזמן אסתר 77-4880-01 שילוב הילד עם צרכים מיוחדים במסגרות הרגילות

 

שילוב הילד עם צרכים מיוחדים במסגרות הרגילות 77-4880-01

ד"ר אסתי איזמן

סוג הקורס: שיעור

 

שנת לימודים: תשפ"ב                      סמסטר: א'                            היקף שעות: 1 

אתר הקורס באינטרנט: http://hl2.biu.ac.il                

 

  • מטרות הקורס:
  1. הסטודנטים ירכשו ידע אודות רעיון שילוב הילד עם הצרכים המיוחדים כפי שהוא בא לידי ביטוי בספרות החינוך ובמסגרות החינוך בארץ ובעולם. 
  2. הסטודנטים יבינו את הקשיים הכרוכים בתהליך השילוב של הילד עם הצרכים המיוחדים בחינוך הרגיל.
  3. הסטודנטים ייחשפו לעקרונות ולדרכי ההתמודדות יעילים לשילוב הילד עם הצרכים המיוחדים בחינוך הרגיל.
  4. הסטודנטים יתנסו בניהול מצבים קונפליקטואליים וניתוחם במסגרת סדנאות סימולטיביות.

 

  • תוכן הקורס:

 

מהלך השיעורים:

הקורס יתקיים באמצעות הרצאות בקמפוס או בזום, בהתאם להנחיות משרד הבריאות והנהלת האוניברסיטה. כמו כן, נשלב מספר מפגשים סדנאיים בשיתוף מרכז הל"ב.

 

תכנית הוראה מפורטת לכל יחידות הלימוד:

 

מספר השיעור

נושא השיעור

קריאה מומלצת

1-2

שילוב- מבוא ומסגרת מושגית: השפעת תנועות, זרמים פילוסופיים ותהליכים היסטוריים בעולם על התפתחות תפיסת רעיון השילוב ומיסודו

שילשטיין, י' ושליט, ח' (2017)

3-4

חוק חינוך מיוחד: התמקדות בתחום שילוב הילד עם צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל, הקריטריונים לקביעת מסגרת לימודית והרפורמה בחוק החינוך המיוחד (יולי 2018)

חיים (2021)

5

עמדות מורים ביחס לשילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים בכתות רגילות

טלמור, ר' (2007)

טלמור, שרון וקיים (2010)

שמעוני וגביש (2017)

6

עבודת הצוות הבין מקצועי- יחסי גומלין בין גורמים המשתתפים בתהליכי השילוב

גרינבנק (2021)

מנור-בנימיני (2007)

Laufer, A. & Isman, E. (2021)

7

מהלכים התורמים להצלחת השילוב- ברמת ביה"ס, ברמת המורה והכתה וברמת התלמיד- ניתוח בעקבות מטלת צפיה

שילשטיין, י' (2019)

Vetonie(על פי הנחיות האוניברסיטה- המבחן יחולק לשניים- 10% מטלה לצורך ה כרות עם מערכת תומקס במהלך הסמסטר ועוד 70% בחינה סופית)

mi, J. & Kärnä, E. (2019)

8-9

עקרונות מנחים לניהול כתה ולשילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים- תוך התייחסות לכל אוכלוסיה בנפרד

 

10-11

פרזנטציות קבוצתיות על מאמר אקדמי*

 

 

12-13

סדנת סימולציה מרוכזת (הסימולציות יתקיימו במסגרת בוקר מרוכז במרכז הל"ב בתאריך 4/1, בין השעות 8:00-12:00)

לייזר (2007)

 

 

* שימו לב, קריאת החובה בקורס תבנה על סמך המאמרים עליהם מתקיימים הפרזנטציות של הסטודנטים.

 

ג. חובות הקורס:

 

חובות / דרישות / מטלות:

בקורס זה יש חובת נוכחות שתיבדק מדי שיעור. תלמיד שייעדר ממפגשים אלה ללא סיבה מוצדקת לא יורשה לגשת לבחינה המסכמת ולא יקבל ציון בקורס.

לידיעתכם, במידה ויהיו שיעורים שיתקיימו בזום הנוכחות תבדק באופן אוטומטי על ידי המערכת. על מנת לוודא שהנוכחות וההשתתפות שלך נקלטים במערכת יש להקפיד על:

1) הזדהות בשם פרטי ושם משפחה

2) הקפדה על מצלמה פתוחה

3) השתתפות פעילה במטלות שבזום ומחוצה לה.

 

מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי):

השתתפות בסימולציות- 10%

פרזנטציות על מאמר אקדמי- 10%

מבחן מסכם- 80% (על פי הנחיות האוניברסיטה- המבחן יחולק לשניים- 10% מטלה לצורך הכרות עם מערכת תומקס במהלך הסמסטר ועוד 70% בחינה סופית).

ד. ביבליוגרפיה:

אבישר, ג' (2010). הכלה ונגישות: על תכנון לימודים ותוכניות לימודים לתלמידים עם מוגבלויות. תל אביב: מכון מופת. עמ' 89-104, 163-195. (חינוך E371.9 אבי.הכ תש"ע וגם בטקסט מלא)

בורסוק, ו' (2007). הערכת צרכים ומדידת הישגים של לומדים עם מוגבלויות בכתה המשלבת. בתוך: ש', רייטר, י', לייזר וג', אבישר (עורכים)  שילובים: לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך (עמ' 225-276). חיפה: אחווה. (חינוך E371.9046 שלו.לו תשס"ז)

גרינבנק, א' (2021, 8 לספטמבר). אתגר הקשר בין צוותים חינוכים ובין הורים לתלמידים עם מוגבלות ברפורמת ההכלה וההשתלבות במערכת החינוך הרגילה. אתר פסיכולוגיה עברית . https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=4204 .

הס, א' (2011). ראיה שונה בשילוב: זיהוי וטיפוח פוטנציאל הצמיחה של תלמידים עם לקויות ראיה המשולבים בחינוך הרגיל. בתוך ש', רייטר, י', לייזר, וג', אבישר (עורכים). שילובים: לומדים עם מוגבלויות במערכת החינוך (כרך ב', עמ' 87-107). חיפה: אחווה.

ויזל, א' (2007). שילוב או שוליות: סוגיות בשילוב חרשים וכבדי שמיעה. בתוך ש', רייטר, י', לייזר, וג', אבישר (עורכים). שילובים: לומדים עם מוגבלויות במערכת החינוך (עמ' 357-396). חיפה: אחווה.

משרד החינוך (21.4.2021). יישום חוק החינוך המיוחד – ועדות מתוקף חוק: צוות רב-מקצועי, ועדת זכאות ואפיון ביושבה כהשגה על החלטת צוות רב-מקצועי, ועדת זכאות ואפיון, לרבות דיונים במקרים חריגים וועדת השגה. הוראת קבע מס' 0265. אוחזר מתוך אתר משרד החינוך.  

חיים, א' ( 31.8.2021). ה"פצצה" שהטילה שרת החינוך בדיון על החינוך המיוחד. אוחזר מתוך אתר שווים.

טלמור, ר' (2007). עמדות מורים באשר לשילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתות רגילות. בתוך: ש', רייטר, י', לייזר וג', אבישר. (עורכות) שילובים: לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך (עמ' 157-196). חיפה: אחווה.  

טלמור, ר'., שרון, א', וקיים, א' (2010)עמדות מורים כלפי תלמידים עם צרכים מיוחדים לעומת עמדותיהם כלפי תלמידים רגילים - המחקר האיכותני . סחיש - סוגיות בחינוך מיוחד ובשילוב, 25(1), 5–21.

לבאן, א' והיימן, ט' (2011). הורים לילדים עם צרכים מיוחדים המשולבים בחינוך הרגיל: תפיסתם את יישום השילוב ומעורבותם בתהליך החינוכי. בתוך ש', רייטר, י', לייזר וג' אבישר (עורכים).  שילובים: מערכות חינוך וחברה (כרך ב' עמ' 245-268). חיפה: אחווה

לייזר, י' (2007), דרכי ניהול הסביבה הלימודית ופתרון בעיות משמעת בכתה המשלבת- אתגר למורים ולצוות המקצועי. בתוך ש', רייטר, י', לייזר וג', אבישר (עורכים)  שילובים: לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך (עמ' 277-320). חיפה: אחווה (חינוך E371.9046 שלו.לו תשס"ז)

מנור-בנימיני, א' (2007). מודל לעבודת צוותים רב-מקצועיים בנושא השילוב. בתוך ש', רייטר, י', לייזר וג', אבישר (עורכים)  שילובים: לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך (עמ' 399-432). חיפה: אחווה (חינוך E371.9046 שלו.לו תשס"ז)

נאון, ד', מילשטיין, א', ומרום, מ' (2012). שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בבתי ספר יסודיים: מעקב אחר יישום "פרק השילוב" בחוק חינוך מיוחד- דוח מחקר.  ירושלים: מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל, המרכז לחקר מוגבלויות ותעסוקת אוכלוסיות מיוחדות. (חינוך E371.9 נאו.של תשע"א וגם בטקסט מלא)

קליין, פ"ש וסובלמן-רוזנטל, ו' (2010). ביחד ולבד: שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרת חינוך רגילות לגיל הרך. אבן יהודה: רכס. (עמ' 162-175) (חינוך 371.9046 קלי.בי תש"ע)

שמעוני, ש' וגביש, ב' (2017). מורות שילוב מדברות על מקומן בשילובן של ילדים עם צרכים מיוחדים בכיתות הכוללות בתוך ש', רייטר, ע', קופפרברג וי', גילת (עורכים). סוגיות עכשוויות בשילוב של ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים בישראל- אסופת מחקרים (עמ' 23-38) . תל אביב: מכון מופת. (חינוך E371.9046 סוג.עכ תשע"ז ובטקסט מלא)

שילשטיין, י' (17.11.2019). הכלה למעשה: אסטרטרגיות של שילוב יעיל מנקודת מבט מערכתית. אוחזר מתוך אתר פסיכולוגיה עברית.

שילשטיין, י' ושליט, ח' (2017). תהליכי התקדמות של תלמידים בכיתות המקדמות. פסיכואקטואליה, (יולי 2017), 29-34.

תמנע, ע' (25.8.2007(. "הכיתה כמיכל" שילוב בין-מקצועי, מפגשי מטפל-מחנכת-תלמידים במסגרת כיתתית . אוחזר מתוך אתר פסיכולוגיה עברית.

Eldar, E., Talmor, R., & Wolf-Zukerman, T. (2009). Successes and difficulties in the individual inclusion of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the eyes of their coordinators. International Journal of Inclusive Education, 14(1)‪, 97–114.‪

Laufer, A. & Isman, E. (2021). Posttraumatic growth (PTG) among parents of children with special needsJournal of Loss and Trauma. https://doi.‪org/10.‪1080/15325024.‪2021.‪1878336.

Vetoniemi, J. & Kärnä, E. (2021). Being included – experiences of social participation of pupils with special education needs in mainstream schools. International Journal of Inclusive Education, 25(10)‪, 1190–1204.‪ https://doi.‪org/10.‪1080/13603116.‪2019.‪1603329.

Werner, S., Peretz, H., & Roth, D. (2015). Israeli children's attitudes toward children with and without disabilities.  Early Childhood Research Quarterly, 33, 98-107.

 

    

ה. שם הקורס באנגלית:

Inclusion of the child with special needs