ד"ר איזמן אסתר 77-0004-01 הוראה לילדים עם צרכים מיוחדים

 

הוראה לילדים עם צרכים מיוחדים 77-0004

ד"ר אסתי איזמן

 

סוג הקורס: שיעור

שנת לימודים:    תשפ"ב                  סמסטר:    א'                      היקף שעות:  1 ש"ש

 אתר הקורס באינטרנט: http://hl2.biu.ac.il /      

 

א. מטרות הקורס:

  • הסטודנטים יכירו מושגים מרכזיים בתחום החינוך המיוחד.
  • הסטודנטים יכירו את עיקרי חוק השילוב.
  • הסטודנטים יחשפו למוגבלויות השונות, תוך התמקדות בילדים המשולבים.
  • הסטודנטים יחשפו לדרכים מעשיות לשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים.
  • הסטודנטים ירכשו כלים בסיסיים להתמודדות עם קשיים בשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים.
  • הסטודנטים יפתחו עמדות חיוביות ורגישות כלפי הילד עם הצרכים המיוחדים.

 

ב. רציונאל הקורס:

חוק חינוך מיוחד, אשר חוקק לראשונה בשנת 1988 ועודכן מספר פעמים עד לרפורמה שחוקקה ביולי 2018, קובע כי מערכת החינוך חייבת לתת עדיפות לשילובו של ילד עם צרכים ייחודיים במסגרת רגילה. הזכות ללמוד במסגרת נורמטיבית, היא חלק מזכותו של אדם עם מוגבלות לחיות בקהילה ולהשתתף בפעילות הנערכת בה באופן פעיל ושוויוני, תוך יצירת חברה סובלנית יותר. תהליך הטמעת החוק הינו תהליך מורכב, המצריך בין היתר חשיפה של פרחי ההוראה הרקע לעיקרי החוק ולעדכונים המופיעים בו, הבנה של  מאפייניהם הייחודיים של תלמידי השילוב והכרות עם האמצעים המאפשרים שילוב מיטבי של התלמיד עם הצרכים הדיפרנציאליים.

 

    מהלך השיעורים:

הרצאות, דיונים, הדגמות, סימולציות וצפיה מודרכת.

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה מומלצת

1

מבוא: חינוך מיוחד וחינוך משלב- הגדרות, מטרות ורציונל

 

2

חוק החינוך המיוחד והתיקונים לו

 

ספר החוקים 2734 (2018)

3

סוגי שילוב; מסגרות חינוכיות בחינוך המיוחד והמשלב; הצוות הפרא-רפואי

נאון, ד', מילשטיין א', מרום, מ' (2012),

שמעוני וגביש (2017)

4

מתי"א

 

 

5-7

שילוב ילדים עם הפרעות למידה ספציפיות- סקירה כללית והתמקדות בקשיים בקריאה ובכתיבה

משרד החינוך (2018)

 

8

שילוב ילדים עם  ADHD

 

פלוטניק (2008)

9

שילוב ילדים כבדי שמיעה וחירשים

 

ויזל, א' והיימן, ט' (2015).

צח (2014)

10

שילוב ילדים כבדי ראיה ועיוורים

 

קדמון, ח' והיימן, ט' (2015).

11

שילוב ילדים עם ASD

 

Bauminger-Zvielly, N. (2013)

12

שילוב ילדים עם נכויות פיזיות

 

פרץ (2016)

13

שילוב ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית

 

קליין וסובלמן-רוזנטל (2010)

14

כתיבת תח"י- תכנית חינוכית יחידנית

 

Gershwin Mueller, T. & Moriarity, V. (2019)

 

ג. חובות הקורס:

    

דרישות קדם: אין

 

חובות / דרישות / מטלות:

  1. נוכחות בקורס והשתתפות פעילה בשעורים, בהתנסויות ובמטלות- חובה
  2. קריאת קטעי החובה ברשימה הביבליוגרפית
  3. מבחן מסכם

בקורס זה יש חובת נוכחות בכל השיעורים, שתיבדק מדי שיעור. תלמיד שייעדר או לא ישתתף במטלות של מעל שתי הרצאות ללא סיבה מוצדקת לא יורשה לגשת לבחינה המסכמת או להגיש עבודה, ולא יקבל ציון בקורס.

לידיעתכם, אם יווצר מצב שבו שיעורים יתקיימו בזום הנוכחות תבדק באופן אוטומטי על ידי המערכת. על מנת לוודא שהנוכחות וההשתתפות שלך נקלטים במערכת יש להקפיד על:

1) הזדהות בשם פרטי ושם משפחה

2) הקפדה על מצלמה פתוחה

3) השתתפות פעילה במטלות שבזום ומחוצה לה.

 

מרכיבי הציון הסופי:

100% מבחן (על פי הנחיות האוניברסיטה- המבחן יחולק לשניים- 10% מטלה לצורך הכרות עם מערכת תומקס במהלך הסמסטר ועוד 90% בחינה סופית)

 

ד. ביבליוגרפיה:

קריאת חובה

טלמור, ר'., שרון, א', וקיים, א' (2010). עמדות מורים כלפי שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים לעומת עמדותיהם כלפי תלמידים רגילים- המחקר האיכותני. סחיש - סוגיות בחינוך מיוחד ובשילוב, 25(1), 5–21

משרד החינוך (2018). מלקויות ללמידה- הרפורמה המערכתית לאיתור וטיפול בתלמידים עם לקויות למידה והפרעת קשב. ירושלים: גף פרסומים, משרד החינוך, עמ' 7-17: https://meyda.education.gov.il/files/shefi/liikoheylemida/hoveret_hadasha_melakuyot_llemida2018.pdf

חוק החינוך המיוחד (תיקון מס' 11) התשע"ח- 2018, ס"ח 2374, עמ' 762. אוחזר מתוך אתר הכנסת.

צח, נ' (2014). אתגרים בשילוב תלמידים עם ליקוי שמיעה במסגרות חינוך רגילות. בתוך ט', מוסט וד', רינגוולד-פרימרמן (עורכות). חינוך ושיקום ילדים ומתבגרים כבדי שמיעה וחירשים (כרך ב', עמ' 48-11). תל אביב:  מכון מופ"ת.

שמעוני, ש' וגביש, ב' (2017). מורות שילוב מדברות על מקומן בשילובן של ילדים עם צרכים מיוחדים בכיתות הכוללות.  בתוך ש', רייטר, ע', קופפרברג, וי' גילת (עורכים). סוגיות עכשוויות בשילוב של ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים בישראל- אסופת מחקרים (עמ' 23-38). תל אביב: מכון מופת. (חינוך E371.9046 סוג.עכ תשע"ז וגם בטקסט מלא)

Gershwin Mueller, T. & Moriarity, V. (2019). An investigation of facilitated individualized education program meeting practice: Promising procedures that foster family–professional collaboration. Teacher Education and Special Education, 42(1), 67-81.

Koegel, L., Matos-Freden, R., Lang, R., & Koegel, R. (2012). Interventions for children with Autism Spectrum Disorders in inclusive school settings. Cognitive and Behavioral Practice, 19, 401-412.

 

 

קריאת רשות

אורגן, פ"ג (2008). ADHD: גישות התייחסות לתלמידים שאובחנו כסובלים מהפרעת קשב וריכוז. קריית ביאליק: אח. (חינוך 371.93 אור.אי תשס"ח)

ארליך, ד' (2015) סוגיות בחינוך מיוחד, יחידה 9:  אוטיזם ולקויות בתקשורת (מהדורה מעודכנת). רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. עמ' 300-304, 310, 314-321. (חינוך 371.9 סוג.בח תשע"ה) נא לבדוק במודל

גמליאל , י' וירמיה, נ' (2008). מדדים לאיתור ואבחון הפרעות ברצף האוטיזם בשנים הראשונות לחיים. פסיכואקטואליה, יולי 2008, 42-48.

ויזל, א', והיימן, ט' (2015). סוגיות בחינוך מיוחד, יחידה 8: חירשות ולקות שמיעה, מהדורה מעודכנת. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. עמ' 147-167, 273-285. (חינוך 371.9 סוג.בח תשע"ה) נא לבדוק במודל

משרד החינוך (21.4.2021). תכנית השילוב במסגרות החינוך הרגיל לטיפול בתלמידים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים בכיתות רגילות ובכיתות חינוך. הוראת קבע מס' 0265. אוחזר מתוך אתר משרד החינוך.

נאון, ד', מילשטיין, א', ומרום, מ' (2012). שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בבתי ספר יסודיים: מעקב אחר יישום "פרק השילוב" בחוק חינוך מיוחד- דוח מחקר.  ירושלים: מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל, המרכז לחקר מוגבלויות ותעסוקת אוכלוסיות מיוחדות. (חינוך E371.9 נאו.של תשע"א וגם בטקסט מלא)

פלוטניק ר' (2008). לגדול אחרת: עולמם הרגשי והחברתי של ילדים בעלי לקויות למידה, קשב וריכוז.  חולון: יסוד. (חינוך 371.9 פלו.לג תשס"ט וגם בטקסט מלא)

פרץ, ח' (2016). שיתוק מוחי: סקירת ספרות. רעננה: בית איזי שפירא. אוחזר מתוך אתר בית איזי שפירא .

קדמון, ח' והיימן, ט' (2015). סוגיות בחינוך מיוחד , יחידה 7: עיוורון ולקות ראיה (מהדורה מעודכנת). רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. עמ' 31-44, 67-74. (חינוך 371.9 סוג.בח תשע"ה)

קליין, פ"ש וסובלמן-רוזנטל, ו' (2010). ביחד ולבד: שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרת חינוך רגילות לגיל הרך. אבן יהודה: רכס. (עמ' 162-175) (חינוך 371.9046 קלי.בי תש"ע)

קרן, מ', מנור, א', טיאנו, ש' (2001). הפרעת קשב וריכוז בגיל הרך: אפיוניה הייחודיים ומהלכה מינקות עד גיל הגן. הרפואה, י"א, 1021-1025.

רביד, ד'. (2011). כותבים מורפו(פונו)לוגיה: הפסיכולינגוויסטיקה של הכתיב העברי. בתוך ד', ארם וע', קורת (עורכות), אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים (עמ' 190-210). ירושלים: מאגנס. (חינוך 372.6 אור.וש תשע"א וגם בטקסט מלא)

ריף, ס"פ (2009). כיצד ללמד ילדים עם ADD/ADHD – הפרעות קשב והתנהגות: שיטות, אסטרטגיות והתערבויות מעשיות. קריית ביאליק: אח. (חינוך 618.928589 ריף.כי תשס"ט)

שני, ד' ונבו, ב' (2006). סוגיות מרכזיות באבחון פסיכולוגי של לקויי למידה - ההגדרה של הפרעת לקות למידה. מפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית, 24, 59-87.

Breitenbach, M. M., Armstrong, V. L. & Bryson, S. E. (2013). The implementation of best education practices for a student severely affected by autism. International Journal of Inclusive Education, 17 (3), 277-294

Bauminger-Zvielly, N. (2013). Social and academic abilities in high-functioning autism spectrum disorders. New York: Guilford. Chapter 5, pp. 110-130. (Education 371.94 BAU-ZVI s and in full text)

Doherty, M. T. (2012). Inclusion and deaf education: the perceptions and experiences of young deaf people in Northern Ireland and Sweden. International Journal of Inclusive Education, 16 (8), 791-807.

Mueller, T.‪ G.‪, Massafra, A.‪, Robinson, J.‪, & Peterson, L.‪ (2019)‪.‪ Simulated Individualized Education Program Meetings: Valuable Pedagogy within a Preservice Special Educator Program.‪ Teacher Education and Special Education, 42(3)‪, 209–226

Martel, M.M., Gremillion, M., Roberts, B., Von Eye, A., & Nigg, J.T. (2010). The structure of childhood disruptive behaviors. Psychol Assess. 22(4), 816-826.