ד"ר איזמן אסתר 77-408-01 ​​​​​​​ דידקטיקה כללית

                                    

דידקטיקה כללית:  77-408-01 

ד"ר אסתר איזמן, ביה"ס לחינוך

סוג הקורס: תרגיל

שנת לימודים: תשפ"ב                  סמסטר: א'                            היקף שעות: 1 ש"ש

אתר הקורס באינטרנט: http://hl2.biu.ac.il        

 

א. מטרות הקורס:

הסטודנטים יכירו יסודות מרכזיים של דידקטיקה, כבסיס לחשיבה ולשיקול דעת בתכנון ההוראה ובדרכי ביצועה.

הסטודנטים יתנסו בכלים ראשוניים לקראת ההתנסות בעבודה מעשית בביה"ס, בניהם: תכנון מחצית, תכנון נושא, תכנון מערך שיעור על כל פרטיו והתאמת דרכי הוראה.

 

ב. תוכן הקורס:

 

   מהלך השיעורים: הרצאות בליווי מצגות, סרטונים ותרגול מעשי של כלים בדידקטיקה.

   

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה מומלצת

1

מבוא ואופן תכנון שנת הלימודים

 

שור, י (2019)

 

2

תכנון נושא בהתאם לתכניות לימודים- הכרות והתנסות

Scoen, L., & Fusarelli, L. D. (2008)

3

תכנון מערכי שיעור- הכרות עם סוגי מטרות ותרגול כתיבתן

Moss, C. M., Brookhart, S. M., Long, B. A. (2011)

Ullman, E. (2011)

שמשוני (2015) (2)

4-5

תכנון מערכי שיעור- הכרות עם מבנה שיעור

 

6-7

שכתוב והתאמת דפי עבודה וחומרי למידה לרמת קריאות ותרגול

 

8

הכרות עם הטקסונומיה של בלום

 

Agarwal, P.K. (2019)

9

השימוש באמצעי המחשה

 

 

10-11

שיעורי בית- כיצד? דיון בקשיים והצעה לדרכי התמודדות ופתרון בעיות

פישביין, א' (2016(

שמשוני (2015) (1)

12

בניית מבחנים- כיצד? שאלון פתוח מול שאלונים סגורים

קליגר, א' (2009)

13

עריכת משוב- כיצד? התמקדות ברמת מורה/תלמיד, סטודנט/מורה מאמן

https://www.edunow.org.il/article/3200

14

כתיבת תרגיל מסכם

 

 

 

ג. חובות הקורס:

 

     דרישות קדם:

 בצמוד לדרישות עבודה מעשית שלב א'

 חובות / דרישות / מטלות:

 השתתפות פעילה ובצוע תרגילים כתתיים

 הגשת תרגיל מסכם

 

מרכיבי הציון הסופי:

 תרגיל מסכם

בקורס זה יש חובת נוכחות בכל השיעורים, שתיבדק מדי שיעור. תלמיד שייעדר מעל שתי הרצאות ללא סיבה מוצדקת לא יורשה לגשת לבחינה המסכמת או להגיש עבודה, ולא יקבל ציון בקורס.

לידיעתכם, אם יהיו שיעורים שיתקיימו בזום הנוכחות תבדק באופן אוטומטי על ידי המערכת. על מנת לוודא שהנוכחות וההשתתפות שלך נקלטים במערכת יש להקפיד על:

1) הזדהות בשם פרטי ושם משפחה

2) הקפדה על מצלמה פתוחה

3) השתתפות פעילה במטלות שבזום ומחוצה לה.

 

ד. ביבליוגרפיה:

אבינון, י' (2002). מטרות וערכים בחינוך: מושגים בדיון החינוכי. קרית ביאליק: אח. (עמ' 9-26 )

אזולאי, ש' (2015)תשעה עקרונות פדגוגיים להוראה משמעותיתירושלים: מכון ברנקו וייס. (ספר אלקטרוני)

ארי-עם, ח' ומידן, א' (2003). ניהול כיתה: כלים לעידוד התנהגות נאותה במסגרת חינוכית. גן-חיים: מתי"א דרום השרון. (חינוך אוסף פדגוגי 371.1024 מיד.נה תשס"ד)

בן-פרץ, מ' (2001). מגמות חדשות בתכנון לימודים: בעיות ודילמות. עיונים בחינוך, 5(1), 59-67.

הופמן, ע' ושנל, י' (עורכים) (2002). אחרית דבר: תכניות לימודים ושינוי חברתי. בתוך ע., הופמן, וי. שנל (עורכים), ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל (עמ' 327-332). אבן יהודה: רכס.

חטיבה, נ' (2003). תהליכי הוראה בכיתה. תל אביב: ההוצאה האקדמית לפיתוח סגל בהוראה. (עמ' 273-276, 300-302)

משרד החינוך והתרבות (2007). עיצוב מדיניות בבית הספר בנושא שיעורי הבית. 4 הממ"ים– ירחון לקידום מקצועיות, מקצוענות ומצוינות במינהל הבית-ספרי בחינוך היסודי, 15.

פישביין, א' (2016). שיעורי בית. למי זה טוב?  הד החינוך, צ(4), 90-88.

קליגר, א' (2009). בין המיצ"ב למצב: תפיסות מנהלים ומורים את מטרות המיצ"ב לעומת המטרות המוצהרות. דפים, 74, 142-185.

שור, י' (2019). הוראה ולמידה ויצירת קשר ביניהן.  בתוך אומנות ההוראה הקשובה: מסע לימודי דיאלוגי המקדם הבנה (עמ' 65-70). תל אביב: מכון מופ"ת. (חינוך 370.1523 שור.אמ תשע"ט וגם בטקסט מלא)

שמשוני, ר' (2015, 13 לאוקטובר). שיעורי הבית הם לא עונש!  https://www.edunow.org.il/article/3198

שמשוני, ר' (2015, 21 בדצמבר). איך לבנות שיעור מעולה ב-6 שלבים. https://www.edunow.org.il/article/3200

Agarwal, P.K. (2019). Retrieval practice & bloom’s taxonomy: Do students need fact knowledge before higher order learning. Journal of Educational Psychology, 111(2), 189-209. https://doi.org/10.1037/edu0000282

Dronkers, J., & Robert, P. (2008). Differences in scholastic achievement of public, private government-dependent, and private independent schools: A cross-national analysis. Educational Policy, 22 (4), 541-577.

Moss, C. M., Brookhart, S. M., & Long, B. A. (2011). Knowing your learning target. Educational Leadership, 68 (6), 66-69.

Scoen, L., & Fusarelli, L. D. (2008). Innovation, NCLB, and the fear factor: The challenge of leading 21st-century schools in an era of accountability. Educational Policy, 22 (1), 181-203.

Ullman, E. (2011). How to plan effective lessons. Private Eyes, 53 (10) , 6-7.

 

שם הקורס באנגלית:

Introduction to Didactics