ד"ר איזקסון עטרה 79-444-01 מתודיקה של הוראת המוסיקה

 

שם הקורס:   מתודיקה של הוראת המוסיקה (79-444-01)

דר' עטרה איזקסון

isaacsa@biu.ac.il

     

סוג הקורס: סדנה

שנת לימודיםתשפ"ב                  סמסטרשנתי                  היקף שעות: (0-4)  2 נ"ז

אתר הקורס באינטרנט:  http://hl2.biu.ac.il/default.asp     

מועד: ס"א -  יום ד' 12-14, ס"ב - יום ד' 10-12   מיקום: בניין המוסיקה (1005  חדר 109) 

שעת קבלה: ס"א  יום ד' 10:30-11:30    ס"ב    יום ד' 13:45-14:45  (בתיאום מראש)

תאריכי המפגשים:

ס"א

13.10.21, 20.10.21, 27.10, 3.11, 10.11, 17.11, 24.11, 1.12, 8.12, 15.12, 22.12, 29.12, 5.1.22, 12.1.22 [14 מפגשים]

ס"ב

2.3.2022, 9.3.22, 23.3, 30.3, 6.4, 27.4, 11.5, 18.5, 25.5, 1.6, 8.6, 15.6, 22.6.22 [13 מפגשים]

 א. מטרות הקורס ותוצרי למידה (מטרות על / מטרות ספציפיות):

הקניית כל המרכיבים האמנותיים באמצעות הוראה בכתה (שיעור המוסיקה כחוויה) לגילאי יסודי ועד חט"ב. הקורס כולל הכנת ת"ל שנתית, תכנון יח' הוראה, דוגמאות למבנה מערך שיעור, עקרונות האזנה פעילה בתנועה, ציור ונגינה, הוראת שירים, הוראת נגינה בקבוצה (חליליות) וליווי בכלי נקישה בעזרת פרטיטורה, שילוב אמנויות, הכנת טקסים ודוגמאות לשילוב פעילות משיעור המוסיקה בתוך המערך הבית-ספרי. הסטודנט נדרש לקשר בין מערכת מושגים גלובלית המארגנת את ההאזנה למוסיקה, לבין הביטויים המוסיקליים המפורטים - בהם ניתן להבחין בניתוח יצירה מוסיקלית נלמדת.

תוצרי למידה: 1) הסטודנטים יהיו מסוגלים לתכנן מערך שיעור מוסיקה הוליסטי הכולל הוראת שיר, קטע האזנה ופעילות מלכדת

2) הסטודנטים יהיו מסוגלים לעצב תכנית לימודים שנתית לביה"ס היסודי ובחט"ב

3) הסטודנטים יהיו מסוגלים לזהות מחווה מוסיקלית ולנתח קטע האזנה / שיר / יצירה בסגנונות שונים ולרקום על פיו את רעיון ההפעלה לתלמידים

ב. תוכן הקורס: רציונל, נושאים

הסטודנטים ייחשפו למגוון דרכי ההפעלה בשיעור מוזיקה בביה"ס יסודי וחט"ב, המתבססים על מגוון קטעי האזנה, שירים, מושגים ומונחים רלוונטיים מסגנונות שונים

 

מהלך השיעורים:

הסטודנטים יחוו את הנלמד בגישת מודלינג, כלומר בהדגמה ישירה עליהם כקהל יעד פעיל, על מנת שיוכלו ליישם שיטות הוראה אלו על תלמידיהם בעתיד (ראו פירוט תכנים בטבלה להלן). כמו כן ישתתפו בקורס מרצים אורחים להעשרה העוסקים בתחומי דעת מוסיקליים שונים, כגון: הבנת הנשמע, שילוב המרכיבים מוסיקליים בשיעור, הוראת ג'אז, או הפקת טקסים וחגיגות.

 

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים: רשימת נושאים / תוכנית הלימודים בקורס

מס. השיעור

נושא השיעור

ס"א

1

מבוא, הצגת חומרי למידה ודרישות הקורס

גבוט / פרוקופייב עקרונות פתיחת שיעור

מהי האזנה פעילה?

ניצול אלמנט מוסיקלי ובידודו [בדינרי / באך]

ריקוד כפרי / הנדל

 

2

פתיחת השיעור בחזרה וחשיבותה

חשיבות מיפוי קטע ההאזנה

הוראה נון-ורבלית

מהי ג'סטה מוסיקלית?

דוגמא לתכנון ת"ל שנתית

כיצד בונים מערך שיעור? [הקצאת זמנים ורעיון מלכד]

רונדו / סויטה מס. 2 – באך

מהי נקודת אחיזה עפ"י המודל של בתיה שטראוס

רגטיים / הווארד

 

3

תפקיד המנצח

אבחנה בין משקל זוגי ומשולש, ניצוח

מנואט / סויטה מס. 2 – באך

ניצול אלמנט של שתק או הפסקה בשירים (הטיול הקטן, מרש הדייגים / הדודאים)

מחול השעות / פונקייאלי

 

4

מוטיב חוזר בפרק הראשון תוך הקונצ'רטו למקלדת 1056 מאת באך

חשיבות סיכום הנלמד: חידון קטעי האזנה, לימוד על דרך ההשוואה

ריקוד החלילים / צ'יקובסקי [נקודת אחיזה = פסוק חוזר]

Una Nota Samba

 

5

מחוויה  להפנמת הנלמד: מחול השעות - מבנה הקטע וצפייה באנימציה

מתוך פנטזיה  / וולט דיסני

הבדל בין מערכי שיעור שונים, מהן מטרות קוגניטיביות ומטרות רגשיות

מחול הרוחות הטובות / גלוק [מראה נון-ורבלית בזוגות ממוספרים]

אדאג'יו למיתרים / ס. ברבר / אריה על מיתר סול סויטה בסי מינור באך

משוב לגבי תחושות הפעיל והצופה

 

6

כיצד בוחרים יצירה? דוגמא לזיהוי ג'סטה מוסיקלית בחורף מאת ויואלדי

(הפעלה עם ניירות)

הנחיות להכנת העבודה

ניצול משאבי עמיתים: נגינה, הופעה והדגמה

שילוב כלי נקישה: כיצד מנגנים בכלים? שלבי ההפעלה ומטרות הנגינה / הליווי בכלי נקישה

 היפה בנשף / אנדרסן  (תיזמור כלי נקישה)

 

 

7

שירים לכבוד חנוכה דרכים שונות להוראת שירים

[מי ידליק, מרווחים עפ"י שירים מוכרים, דוגמא להפעלה פיוטית: נרותי הזעירים]

השיר תפילת גשם / לוין קיפניס

משחק תבניות מקצב

פולקה / שוסטקוביץ

 

8

מקהלה עליזה / הירש

יצירת פרטיטורה מקורית באפקטים

דרכים להוראת שירים: התייחסות לטקסט ומנגינה. כיצד שרים?

מבנה אופטימאלי של שיעור מוסיקה: חזרה – גוף [שיר + האזנה] סיום

 

9

דוגמאות לסוגים שונים של שירים ודרכי הקנייה:

תן ברכה, אל ארצי,  אור וירושלים, ירושלים של זהב

פיציקטו / דליב

שני שירים לפעוטות   היורה, שני אורחים

 טומבה

שירה משותפת של שירים שלמדנו

10

השיר    ישושום מדבר וציה

התייחסות לזייפן

I like the flowers

הקנון  מי הוא? (י. בראון)

השיר ירושלים / להקת אטרף הצורך לשימוש בפרטיטורה

ולס הפרחים / צ'יקובסקי

 

11

אנליזה של קטע האזנה: ריקוד רוסי – מפצח האגוזים / צ'יקובסקי

רונדו  / ראמו  [הקשת מקצב בפסוק חוזר]

הגעת ניצחת

שינוי פאזה, תפיסת הרגע

הורנפייפ / הנדל

 

12

חזרה על מס' קטעי האזנה

אור וירושלים, ירושלים של זהב: הקנייה לתלמידי תיכון, התייחסות לטקסט, ללחן ולרקע של השיר כולל השמעת ביצועים שונים

הנחיות לגבי הגשת העבודה (אורך, פורמט, מיפוי, ניסוח, תוים, דיסק)

 

13

פתוח וסגור בתנועה ובציור, מהו התהליך המתרחש בתוך המוסיקה?

טריו אופ. 100, II /שוברט  אנליזה ותגובה בתנועה

 

כיצד כותבים נוטציה מוסיקלית?

 

14

חזרה על קטעי האזנה ועל קנונים

מעבר לגדר, מי נשאר? לילה עבר, כי רד היום

סקירת עבודות מצטיינות שהוגשו

15  ס"ב

לקראת פורים

כיצד מלמדים מוסיקה תוכניתית? 

קיץ / ויואלדי;  תמונות מתערוכה / מוסורגסקי: פרומנד, בידלו, הגמד

האפרוחים, 2 יהודים

16

מרש תורכי / בטהובן

ריקוד נורבגי אופ. 35 מס' 2 מאת גריג

סונטה לחליל הנדל  HWV 362 II Allegro

 

17-18

מרצים אורחים (עמית גור, שירה שוורץ, דן  רפופורט, מיכל וייס)

 

 

19

פרלוד – סויטת הולברג / גריג, אצ'ה גראטום / אורף,   אנטראקט / איבר 

איתור וניתוח הג'סטות המוסיקליות ורעיונות להפעלה?  

תהליך האנליזה של המורה

 כיצד מכינים טקס?

20-21-22

הצגת רכיב מפרויקט הסיום ע"י סטודנטים (10 דק' כל אחד)

 

23

הקנון ממעמקים

תיזמור: מרש צה"ל, מוסיקת לילה זעירה

24

כורל מתוך קנטטה / באך

הנערה מארל / ביזה

25

תיזמור:  מומנט מוסיקלי / שוברט, תנועה: סיציליאנו / פורה

26

ההבדל בין שירים של פעם לשירי פסטיגל

27

סיכום: כל קטעי ההאזנה ברצף הגשת פרוייקטים

 

ג. דרישות קדם:

קורס חובה למסלול תעודת הוראה במוזיקה. אין דרישות קדם.

ד. חובות / דרישות / מטלות:

בקורס זה יש חובת נוכחות בכל השיעורים, שתיבדק מדי שיעור. תלמיד שייעדר מעל 20% ככתוב בתקנון, ללא סיבה מוצדקת לא יורשה להגיש עבודה, ולא יקבל ציון בקורס.

עבודת גמר שתוגש בשיעור האחרון של הסמסטר בהסתמך על עקרונות האזנה פעילה

 

ה. מרכיבי הציון הסופי:

הסטודנטים יידרשו ליישם את הנלמד בהגשת פרויקט גמר (100%): מערך שיעור לקטע האזנה (פעילה) ושיר שלא נלמדו בקורס. כל סטודנט יצלם את עצמו בהפעלת קטע האזנה פעילה (עד 3 דק' לכל היותר), וישלח למרצה את הקובץ במייל בשיעור האחרון של הקורס.

    קטע האזנה: יש לצרף את פרטי היצירה וניתוחה בקצרה, פרטיטורה וקישור ליצירה און-ליין. יש לציין בכתב רקע על היצירה (בקצרה), סיבת הבחירה, מיפוי הקטע (כלים, אופי, תזמור, מבנה [יש לסמן גם בתוך הפרטיטורה], מאפיינים ונקודת אחיזה), התכונות הבולטות של הקטע, קהל היעד (יסודי / חט"ב), ג'סטות מוסיקליות עיקריות ודרכי הפעלה מפורטות. העבודה צריכה להיות מקורית קצרה ותמציתית. יש לצטט אם יש שימוש במקורות. כל הפעלה הקשורה למוסיקה תיכתב בתוים ולא במילים (התייחסות לנושאים, משפטים או תבניות מקצב) בגוף העבודה ולא כנספח או בנפרד. יינתן דגש מיוחד בהערכה הסופית על אופן הכתיבה והניסוח הקריאים והניתנים לביצוע מתוך הכתוב ללא עזרה בתיווך חיצוני / מילולי.

     השיר יוצג בלוויית תוים מקוריים וטקסט מנוקד, ויכלול ד"ע לתלמיד הכולל תשובות בסוגריים. במידה והינך משתמש/ת במקורות מידע יש לציין סימוכין.

    שלבי העבודה: אמצע הסמסטר – הגשת הנושאים (שם היצירה והשיר) בהתאמה לקהל היעד לאישור המרצה; הגשת טיוטא מודפסת לבדיקה ראשונית של עמיתים.

הגשת הפרויקט במייל או במודל בשיעור האחרון. קנס 5 % על כל שבוע איחור

ציון עובר: 66

 

ו. ביבליוגרפיה:

איזקסון, ע', ווייס, מ' (2018). זר שירים 15 שירי א"י לכיתות היסוד וחט"ב – למורה ולתלמיד.  רמת גן, אוניברסיטת בר אילן, האגף למוזיקה המכון לאינטגרציה. (גישה מקוונת)

http://biui-music.org.il/t-images/zer.pdf

אלקושי, ר' (1990). שעשועי אלתור : באומר, בצליל ובציור : להוראת מוסיקה בקבוצות. ישראל: הוצאת המחבר. (מוסיקה (MT 27 E44S2

_______. מדו עד דו. ישראל: הוצאת המחבר. (מוסיקה MT 27 E44M54)

_______. שירי תנועה ומחול. ישראל: הוצאת המחבר. (מוסיקה MT 27 E44S5)

 בלס, נ'  (1995). מוסיקה לי: בסיפור ובמשחק. מהדורה מחודשת.  תל-אביב: טפר.  (מוסיקה MT 27 B53M)

_____. (1990). מוסיקט: המחשה והמחזה של מוסיקה תכניתית לגיל הרך. תל-אביב: הוצאת המחבר. (מוסיקה   MT 27 B53M9)  
 

בלצן, א'  (2003). היידן ובטהובן: מורה ותלמיד. [ספר +תקליטור]  בן–שמן: מודן. (ספריה לחינוך אוסף פדגוגי כללי 780.92 בלצ.הי תשס"ג)

______. (2009). התקווה - עבר, הווה, עתיד: מסע רב-תחומי בעקבות ההמנון הלאומי. מדריך     למורים מלווה בשני תקליטורי שמע. ירושלים: משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית, האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים. ( הספריה לחינוך אוסף פדגוגי כללי E781.599 בלצ.תק תשס"ט)  

במלל ובזמר: השתקפות השפה, הספרות, המקורות היהודיים והאמנות הישראלית בזמר העברי. (2011). ירושלים, משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית. (מוסיקה MT 27 B454)

ברנד, א' (2003). צלילים בראש. רמת גן: אוניברסיטת בר אילן, המכון לאינטגרציה חברתית. ( ספריה למוסיקה אוסף שמורים - קומה 1 MT 27 Z55)

הכהן, ש' (1978). מוסיקה לגיל הרך: שירי משחק. בהדרכת צוות המרכז ללימוד פעילויות הילד קרית-טבעון: מכללת אורנים -  המרכז ללימוד פעילויות הילד. (  ספריה לחינוךE372.87  מוס.לג תשל"ח)

חריטן, א' , ואחרים (2005-2010) שירים ושורשים: מאוצר הפיוטים של קהילות ישראל. ירושלים: הוצאת משרד החינוך התרבות והספורט, המזכירות הפדגוגית - אגף המפמ"רים, הפיקוח על החינוך המוסיקלי. (ספריה למוסיקה אוסף שמורים - קומה 1 MT 27 S56)

טוריאל, ע', וגולדשטיין, ש' (1991). חגיגה בצלילים: שירי חג ומועד. אבן יהודה: ארט . (הספריה למוסיקה אוסף תווים - קומה 2 M 1994 T87)

יעקבי, ר' (1996). מוסיקל: תכנית לימודים מוסיקלית. פתח – תקווה: שיראל ( ספריה למוסיקה )MT 27 Y33M8

כהנוביץ, צ' (תשנ"ד). ממש יום טוב: שירים ופעילויות מוסיקליות לגיל הרך. רמת השרון: המחבר. (הספריה לחינוך אוסף פדגוגי כללי E372.87 כהנ.ממ תשנ"ד)  

לירון, צ' (1980). בצליל ובתנועה משחקים ריתמיים. תל-אביב: הקיבוץ המאוחד. (מוסיקה  MT 27 L57B9)

מוסיקה לגן הילדים ולבית הספר היסודי: כיתות א-ו: רקע, הנחות, מטרות, ביצוע, כשרים, הישגים. (תשל"ח)  תכנית לימודים לבית הספר הממלכתי והממלכתי דתי. ירושלים: משרד החינוך והתרבות, המרכז לתכניות לימודים.  (ספרייה למוסיקה MT 10 M5M8)

פינקיאל, י' (1994). משחקים מוסיקליים: משחקי העשרה בחינוך מוסיקלי. קדימה: ברניר שירותים דידקטיים.  (הספריה למוסיקה MT 27 F56M57)

פינקיאל, י' ואחרים (2016).  זמר לך לגיל הרך. ירושלים: הוצאת משרד החינוך התרבות והספורט, המזכירות הפדגוגית - אגף המפמ"רים. (ספריה למוסיקה אוסף שמורים - קומה 1 MT 27 Z457 2016)

קולנדר, ר' (2013). לכל צליל יש סיפור: זהות יהודית בשירים מתקופת השואה. ירושלים: המרכז ללימודי השואה, מכללה י-ם. (ספריה למוסיקה ML 3776 K65L4)

שטראוס, ב', אטרני-טל, א' וגלעד, ו' (תשמ"ג). תו וצליל לתלמיד בביה"ס היסודי. תל אביב: מעלות. ( ספריה לחינוך אוסף פדגוגי כללי E372.87 ישר.תו תשמ"ג)

________. (תשמ"ז). האזנה פעילה. תל - אביב: מכללת לוינסקי.  (ספריה למוסיקה MT 27 S87H)

שטראוס, ב' (2017). מדריך לתזמורת. עורכת: ע', אייזקסון. [הוצאה שלישית דיגיטלית] .    כפר ויתקין: מ' שטראוס-תבורי. (גישה מקוונת)

 גופר, ט', ואחרים (2008). שרים 60: ישראל חוגגת 60 שנה. ירושלים: משרד החינוך, המזכירות האקדמית, אגף המפמ"רים, הפיקוח על החינוך המוסיקלי, מורשת קהילות ישראל.  (הספריה למוסיקה אוסף שמורים - קומה 1 MT 27 S265)

_______. (1987-1988). אוסף חוברות שירים: שירי סתו וחורף, שירי ט"ו בשבט וטבע, לקט שירים לפורים, שירי אביב ופסח, לקט שירים ליום העצמאות א"י וירושלים, ל"ג בעומר, קציר ביכורים, מתן תורה,  קיץ. תל - אביב: מכללת לוינסקי. (הספריה למוסיקה אוסף תווים - קומה 2 M 1810 T34L)

קוריצקי, צ' ואחרים (2014). תרבות ישראל בפיוט ובזמר: הצעה להוראה בינתחומית. מדריך למורה. ירושלים: משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית, המטה לתרבות ישראל, הפיקוח על החינוך המוזיקלי, 2014. (גישה מקוונת)

אתר מפמ"ר מוסיקה:

https://cms.education.gov.il/educationcms/units/mazkirut_pedagogit/musi…

 

  ז. שם הקורס באנגלית:

 Methodology of Teaching Music