ד"ר בנטל ישראלי איילת 77-337-01 ייעוץ למשפחה- מתיאוריה ליישום

 

ייעוץ למשפחה- מתיאוריה ליישום

77-337-01

ד"ר איילת בנטל ישראלי

סוג הקורס: שיעור

שנת לימודים: תשפ״א                          סמסטר:  ב'                           היקף שעות:  2

 

א. מטרות הקורס

מטרת על

מטרת היועץ הנה לפתח דפוסי אינטראקציה יעילים וחיוביים בין הילד להוריו ומוריו. זאת באמצעות בניית אווירה נכונה, תיאור של הבעיה בבית-הספר ללא תוויות, מידע מההורים אודות אחים וסגנון הורות, תיאור הבעיה בבית ועוד'.

בקורס זה נסקור בקצרה את התיאוריות המרכזיות בטיפול משפחתי ונתמקד בדרכי שיתוף פעולה אפשריות, בניסיון ליישמן בשטח.

מטרות ספציפיות

  1. לתת סקירה כללית אודות היסודות מהם צמח הטיפול המשפחתי: תחום הטיפול המשפחתי פיתח דרכים רבות, יעילות וחדשניות, לעבודה עם משפחות, זוגות ויחידים.
  2. לחזור בקצרה על התפיסה המערכתית והדרכים השונות בהן ניתן לגשת לטיפול בזוגות ומשפחות.
  3. להבין מהי הגישה האקלקטית בטיפול וכיצד ניתן ליישם גישה זו בטיפול משפחתי.
  4. יוצגו ויתורגלו מיקרים להדגמת הדרכים בהן תיאוריות שונות, פועלות באופן שונה והתאמת השיטה למשפחה ולמקרה.
  5. הסטודנטים ירכשו בקורס קונספציות תיאורטיות ומעשיות בטיפול משפחתי. נתמקד בהדגמת הגישות השונות כיועצים בבתי ספר: בעבודה עם הצוות החינוכי ובייעוץ המערכתי לילד ומשפחתו.

 

ב. תוכן הקורס:

קורס זה משלב בין מודלים תאורטיים לבין היבטים יישומיים בתחום של תפיסת הטיפול המשפחתי מערכתי. בקורס יוצגו מודלים של גישות ייעוץ מערכתיות, אשר ישמשו בסיס להבנת דרכים אפשריות ליישום מערכת אמונות זו בשדה הייעוץ החינוכי. נרכוש כלים לאיתור וטיפול במערכות משפחתיות עם דפוסי תקשורת לקויה ונכיר את אופן הפעלתם של כלים ייעוציים מערכתיים.

שתי המערכות המרכזיות והבסיסיות של הילד הנן המשפחה והכתה. הקורס יתמקד בדפוסי האינטראקציה המתרחשים בכל אחת מהן. שיתוף פעולה בין בית-הספר והמשפחה, הנו אחד הנושאים המרכזיים להצלחת התערבות חינוכית.

 

מהלך השיעורים:

הקורס מועבר במערכת למידה מרחוק באתר ייעודי. באתר הקורס נמצאים סרטונים, פרטי קריאה (חובה/רשות), שאלות מנחות לקריאת חובה , מטלות ופורום קבוצתי. במסגרת הקורס יתקיימו שני שיעורים סינכרוניים-פרטים ימסרו בהמשך. כמו כן יעברו הסטודנטים התנסות בניתוח מאמרים מתחום הגישה הטיפולית מערכתית.

  • ביום שני 8.3.21, בין השעות 19:30-20:30, יתקיים מפגש זום, במהלכו יוצג סילבוס הקורס ויינתן הסבר מפורט על מטלות הקורס ועל אופן התנהלותו.

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

1-2

 

לרכוש הבנה בסיסית של תיאוריות המערכת המשפחתית והבעיות הייחודיות למשפחות בנות זמננו

Gladding, S.T. (2002).

 

מוניץ, ח. (1987). פרקים נבחרים בפסיכיאטריה. פפירוס: תל-אביב, 577-561.

 

 

מוכנות למפגש: קריאת מאמר

Family Therapy-Introduction

(סרוק)

3-4

 

חלוקת מאמרים לניתוח בקבוצות.

להשוות בקצרה בין גישות טיפול שונות וזרמים בטיפול המשפחתי/מערכתי

סאטיר, ו. (1985).

 

ווייט, מ. ואפסטון, מ. (1999).

מוכנות למפגש: קריאת מאמר

Family Therapy-Bowen

(סרוק)

5-7

 

לתרגל גישות טיפוליות שונות, תוך הכרת סוגי משפחות - מאמצות, חד הוריות ועוד'

בואן, מ.י (2011)

תרגיל כיתה-ניתוח מקרה.

השוו שתי הגישות באשר:

להנחות היסוד שלהן, הטכניקות המרכזיות בטיפול, האם וכיצד ניתן לשלב ביניהן? כיצד ניתן ליישמן בעבודת היועץ בביה"ס. הדגם קטע מתוך פגישה דמיונית לפי כל גישה.

8-9

לחזור להנחות והפילוסופיה שעומדות מאחורי התפיסה הטיפולית מערכתית. וכן הדגמה ממאמרו של ניקול

Gladding, S.T. (2002).

Nicoll, W.G. (1992).

הצגת מאמרים בכיתה שיטת ג'יקסו

10-11

 

לתרגל את שלב ההצטרפות למערכת (joining)-ראיון ראשוני

המורה אירנה

 

12

 

לתרגל סוגיות הנוגעות במערכתיות וקשרים בין דוריים  (בואן (Bowen) ג'נוגרם)-ניתוח מאמרים

דאלוס, ר. (2004(

 

13

לתרגל סוגיות נוספות כמו קשר בין מטפל ומטופלים ואמנות שאילת שאלות מסוגים שונים-המשך ניתוח מאמרים

קסלר, ע. וטטר, מ. (2007).

 

אייל, ח., (2004).

 

14

 

לנתח דוגמאות של מחקרים בתחום הטיפול המשפחתי היישומי

Nicoll, W.G. (1992).

טטר וכץ (2017)

רמניק, וקנורין-טבשין  (2012). 

 

ג. חובות הקורס:

חובות הקורס מתחלקות לשלוש:

  1. . השתתפות בשיעורים האסינכרוניים- קרי, השתתפות בדיונים בפורום של השיעור השבועי, הגשת תרגילים, קריאה וכו׳
  2. תרגיל אמצע ניתוח מאמר בקבוצות (1-3 סטודנטים)- הגשה עד ל 24/5/21 והשתתפות בשיעור מאמרים במהלך הסמסטר, בזום סינכרוני: שיעור חובה שיערך בתאריך 31/5/21, ובו תתבצע העברה (אישית של כל אחד מחברי הקבוצה) של תרגיל אמצע ניתוח מאמר, לסטודנטים בקורס.
  3. הגשת תרגיל מסכם-פורטפוליו של התרגול במהלך הקורס. עבודת הגמר מבוססת בעיקרה על אוסף ההגשות במהלך הקורס ועיבודו. הגשה דרך אתר הקורס. הנחיות מדויקות לעבודת הגמר יינתנו במהלך הקורס.

 

 חובות / דרישות / מטלות:

1.  קריאת כל החומר הנדרש בכל שיעור-מוכנות לשיעור ופעילויותיו.

2.  נוכחות והשתתפות פעילה בשעורים: בשיעור א-סינכרוני נוכחות הנה הגשת מטלות והשתתפות בדיונים המקוונים. בשיעור בזום סינכרוני, תערך בדיקת נוכחות.

3.  תרגיל אמצע ניתוח מאמר: יערך בקבוצות (1-3 סטודנטים). ניתוח מאמר משפחתי מערכתי, מרשימת מאמרים רלוונטיים שיפורסמו באתר, באישור המרצה.

4. הגשת עבודת גמר-תרגיל עיוני מסכם קורס: עד 4 שבועות מסיום הסמסטר.

מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר):

  1. נוכחות והשתתפות פעילה בשעורים: כולל הגשת תרגילים במועדם, נוכחות בכיתה/זום סינכרוני ובשיעורים הא-סינכרוניים/מקוונים. אי הגשת משימות שבועיות בזמן (קרי במהלך השבוע של  אותו השיעור) כולל אי השתתפות בדיונים בפורום/מטלות של שיעורים אסינכרוניים, תגרור הורדת 10 נקודות מהציון הסופי.
  2. העברת תרגיל ניתוח מאמר משפחתי בכיתה: הגשת ניתוח מאמר בקבוצות + והעברתו בכיתה/זום בשיעור מאמרים, הנה חובה. בגין אי הגשה, נוכחות מלאה בשיעור מאמרים והעברת המאמר באופן אישי על ידי הסטודנט בזום סינכרוני, יגרעו חמש נקודות מהציון הסופי.
  3. הגשת תרגיל יישומי מסכם קורס, בו יוגשו גם תרגילי הביניים המקוונים: עבודת הגמר כוללת תרגילי חובה ותרגילי רשות (100%).

ההגשה הנה עד ארבעה שבועות מסיום הקורס. הגשה באיחור תוריד חמש נקודות מהציון.

 

ד. ביבליוגרפיה:

בואן, מ"י (2011). המחקר האנונימי, תרפיה משפחתית בפרקטיקה הקלינית. בתוך ק., רבין וע., לנס (עורכים). הדיפרנציאציה של העצמי – פיתוח היכולת למובחנות של העצמי ביחסים קרובים: תיאוריה מחקר וטיפול (עמ' 15-82). אבן יהודה: אמציה הוצאת ספרים.  (חינוך, מדעי החברה  155.22 רבי.די תשע"א) (אמור להיות מאמר במודל)
ברגמן, ז' וכהן, א' (1994). המשפחה - מסע אל עמק השווה. תל אביב: עם עובד. (חינוך 155.924  ברג)

דאלוס, ר'  ודרייפר, ר'  (2004). מבוא לטיפול משפחתי: תיאוריה ושיטות עבודה מערכתיות. קרית-ביאליק: אח. (חינוך 616.89156 דלו)

 וויט, מ' ואפסטון, ד' (1999). החצנת הבעיה. בתוך: מ', וויט ואפסטון, ד' (עורכים).  אמצעים סיפוריים למטרות טיפוליות (עמ' 52-82). תל-אביב: צ'ריקובר . (616.89166 ויט.אמ תשנ"ט)

טטר, מ' וכץ, ר' (2017). "אנחנו באותה סירה והראש צריך להיות טובת הילד": כיצד מתעצבים דפוסי העבודה של יועצות חינוכיות עם הוריםהייעוץ החינוכי, כ, 41-83

כראל, ס' וכהן, ח' (2009).  גישות מערכתיות לטיפול משפחתי .מגזין הרופאים בישראל,  23, 82-80

ליבליך, ע' (1986). מעברים ומשברים של אמצע החיים אצל נשות קריירה מצליחות. מגמות,  כ"ט(3), 267-256

ליטבק-הירש, ט' ובר-און, ד' (2007). לבנות את החיים מחדש: מחקר מעקב על העברה בין-דורית של טראומת השואה. מגמות, מ"ה(2),  271-243.

מנוחין, ס' (1987). קליידוסקופ משפחתי. תל-אביב: ספרית פועלים. (חינוך 616.8915 מנו)

הארה: מטאפורת הקליידוסקופ – החיים כאוסף של שברי זכוכית.

מנוחין, ס' (1982). משפחות ותרפיה משפחתית. תל-אביב: רשפים. (חינוך 616.8915 מנו)

סטיר, ו' (1985). המשפחה המודרנית, לחיות ביחד. תל-אביב: ספרית-פועלים. (דפוסי תקשורת, עמ' 62-79).

רמניק, ל' וקנורין-טבשין, י'  (2012).  זוגיות רב תרבותית מבפנים: נישואין בין מהגרים מברית-המועצות לשעבר לבין ישראלים-צברים. הגירה, 1, 127-98.

 

Baum, N., & Snit, D. (2005). Self-differentiation and narcissism in divorced parents’ co-parental relationships and functioning. Journal of Divorce and Remarriage, 42(3-4), 33-60.

Gladding, S.T. (2002). Family Therapy: History, Theory, & Process (3rd ed.). New-York: Merrill Publishing Company. (אין בבר-אילן)

Hare, R. E., Canada, R., & Lim, M. G. (1998). Application of Bowen theory with a conflictual couples. Journal of Family Therapy, 25(3), 222-226.

Harris, S. M., & Glade, L. T. (2004). Assessment and treatment trauma from a Bowen family systems theory perspective. In D. Catherall (Ed.), Handbook of stress, trauma and the family (pp. 453-471). New York: Brunner-Routledge.

McGoldrick, M., & Gerson, R. (1988). Genograms and the family life cycle. In B. Carter & M. McGoldrick (Eds.), The changing family life cycleBoston, MA: Allyn and Bacon.

Milewski-Hertlein, K.A. (2001). The use of socially constructed genogram in clinical practice. The American Journal of Family Therapy, 29, 23-38.  

***Minuchin, S., Reiter, M. D. & Borda, C. (2014). The Craft of Family Therapy. New York, NY: Routledge, 3-26.

Nichols, N. P., & Schwartz, R. C. (2006). Family therapy: Concepts and methods (6th ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon. (Education 616.89156 NIC)

Watts-Jones, D. (1997). Toward an African American Genogram. Family Process, 36(4), 375-383.

Weber, T., Mckeever, J. and McDaniel S.H. (1985). A beginner’s guide to the problem-oriented first family interview. Family Process, 24(3), 357-364.

Weingarten, K. (1998). The small and the ordinary: The daily practice of a postmodern narrative therapy. Family Process, 37(1), 3-14.

 

קריאה מומלצת

אייל, ח' (2004). יישום עקרונות הטיפול המשפחתי בעבודת היועץ. בתוך א', קליגמן ור', ארהרד (עורכים), ייעוץ בבית-ספר בחברה משתנה (עמ' 295-316). תל-אביב: רמות.

אליצור, י', טנא, א' וגשל, מ' (1994). עבודה עם משפחות במעונות של רשות חסות הנוער. בתוך י', ווזנר, מ', גולן ומ', חובב (עורכים), עבריינות ועבודה סוציאלית: ידע והתערבויות (עמ' 279-303). תל-אביב: רמות.

סטיר, ו' (1985). המשפחה המודרנית, לחיות ביחד. תל-אביב: ספרית-פועלים. (דפוסי תקשורת, עמ' 62-79).

מנוחין, ס' (1982). משפחות ותרפיה משפחתית. תל-אביב: רשפים. (חינוך 616.8915 מנו)

רבין, ק' (1991). טובים השניים: נישואין כדיאלוג. רמת-גן: קשת. (חינוך 362.8286 רבי)

הארה: קלייר רבין, שנינו ביחד. הפרק: מלחמת כח בתוך יחסי משפחה. הומניות במשפחה: שותפות, חלוקת זמן מול כשאחד מנצח והשני מובס

רבין, ק' (1998). שותפים שווים- חברים טובים: העצמה של זוגות דרך טיפול. תל-אביב: ידיעות אחרונות, ספרי חמד. (מדעי החברה, פסיכולוגיה 616.89156  רבי.)

נרדי, ח' ונרדי, ר' (1992). גברים בשינוי: בדרך לגבריות אחרת. תל-אביב: מודן. (מדעי החברה 305.32 נרד.גב תשנ"ב)

אילון, ע' (1983). איזון עדין – התמודדות במצבי לחץ במשפחה. תל-אביב: ספרית פועלים. (פרק ה: עד שהגט יפריד ביננו – גירושין כתהליך חיים מתמשך, עמ' 142-195)

בן-זאב, א' (2001). בסוד הרגשות. לוד: זמורה-ביתן. (חינוך 152.4  בן-זאב.)

וולרונד, ס' (1968). תרפיה משפחתית. תל-אביב: רשפים. (עמ' 10-70) (חינוך 616.89156 וול.תר תשמ"ג)

ענבר, א' ועיד, ח' (2003). הטמעת הגישה הנרטיבית בתהליכי ייעוץ בגישור רב תרבותי ורב לאומי: תכנית לפיתוח חוסן נפשי-חברתי-לאומי. בתוך ר', לזובסקי וצ', בראל (עורכות), מסע של תקווה (עמ' 447-482) . אבן יהודה: רכס.

קלינגמן, א' ואייזן, ר' (1990). ייעוץ פסיכולוגי – עקרונות, גישות ושיטות התערבות. תל-אביב: רמות. (חינוך 371.4 קלי.)

 

Falicov, C. J. (1995). Training to think culturally: A multidimensional comparative framework. Family Process, 34(4), 378-388.

Fraenkel, P., & Markman, H. J. (1999). The family therapies. In S. J. Lynn & J. Garske (Eds.), Contemporary psychotherapies: Models and methods (3rd ed.). New York: Brooks Cole. (אין את הספר בארץ)

Gerson, R., Hoffman, S., Sauls, M., & Ulrici, D. (1993). Family-of-origin frames in couples therapyJournal of Marital and Family Therapy, 19(4), 341-354. (001107696

Gurman, A. S., & Jacobson, N. S. (2002). Clinical handbook of couple therapy (3rd ed.), New York: Guilford. (פסיכולוגיה, מדעי החברה 616.89156 CLI)

Halford, W. K., Sanders, M. R., & Behrens, B. C. (2000). Repeating the errors of our parents? Family-of-origin spouse violence and on served conflict management in engaged couples. Family Process, 30(2), 219-236. (001105733)

Harris, S. M., & Glade, L. T. (2004). Assessment and treatment trauma from a Bowen family systems theory perspective. In D. Catherall (Ed.), Handbook of stress, trauma and the family (pp. 453-471). New York: Brunner-Routledge.

Horne, B. K., & Mary, W. H. (2002). All in the Family: A belated response to Knudson-Martin’s feminist revision of Bowen Theory. Journal of Marital and Family Therapy, 28, 103-113.

Kaslow, F. (1995). Projective genogramming. Sarasota, FL: Professional Resource. (p. 1-29(אין בבר-אילן)

Kerr, M. E. (1981). Family system theory and therapy. In A. S. Gurman (Ed.), The handbook of family therapy (pp. 226-264). New York: Brunner/Mazel.

Knudson-Martin, C. (1994). The female voice: Applications to Bowen’s family systems theory. Journal of Marital and Family Therapy, 20, 35-46.

Minuchin, S., Reiter, M. D. & Borda, C. (2014). The Craft of Family Therapy. NY: Routledge, 1-106.

Papero, D. V. (1995). Bowen family systems and marriage. In N. S. Jacobson & A. S. Gurman (Eds.), Clinical handbook of couple therapy (pp. 11-30). New York: Guilford.

Kosek, R. B. (1998). Self differentiation within couples. Psychology Report, 83, 275-279.

Papp, P., & Imber-Black, E. (1996). Family themes: Transmission and transformation. Family Process, 35, 5-20.

Penn, P. (1998). Rape flashbacks: Constructing a new narrative. Family Process, 37(3), 299-310.

Penn, P. Suggestions for Adding Letter Writing to Conversation (The Ackerman Institute for the Family).

Sholevar, G.P. (Ed.) (2003). Textbook of family and couple's therapy: clinical applications.  Washington, DC: American Psychiatric Publication. (Soc. Sci. 616.89156 TEX)

 

 

Family therapy– From theory to Practice