פרופ' שפירא-לשצ'ינסקי אורלי 77-200-01 תיאוריות במנהיגות ובארגון החינוך

תיאוריות במנהיגות ובארגון החינוך 

סילבוס תשפא-קורס מתוקשב 77-200-01

פרופ' אורלי שפירא-לשצ'ינסקי

 

תיאור הקורס:

רציונל, נושאים:

בעזרת מושגי היסוד וכלי הניתוח הראשוניים שיוקנו במהלך הקורס, ניתן לעמוד ולחקור מבנים ותהליכים בארגוני חינוך פורמאליים ובלתי פורמאליים. כלים אלה מהווים יסוד לשינוי ארגוני ולהתמודדות המנהיג עם תופעות המתרחשות בבית הספר ובקהילה. בקורס תוצגנה הגישות והאסכולות השונות שתרמו להתפתחות הספרות בנושא המנהל החינוכי וכן ידונו הבעיות הארגוניות המאפיינות ארגוני חינוך כיום.

מטרות הקורס / תוצרי הלמידה*:

מטרת הקורס להקנות מושגי יסוד וכלי ניתוח ראשוניים להבנת תפקידי המנהיג החינוכי במערכת החינוך הפורמאלית (בתי ספר) והלא פורמאלית (מתנסים, מרכזים קהילתיים, מרכזים לקידום נוער ועוד) בישראל. במהלך הקורס הסטודנטים יאבחנו וינתחו מצבים ארגוניים מורכבים הקשורים לעבודתו של המנהיג החינוכי, תוך פיתוח גישה מנהיגותית-ארגונית.

 

מהלך השיעורים:

הקורס מבוסס על הרצאות מתוקשבות מצולמות בליווי מצגות באתר הקורס, חומר קריאה אקדמי רלוונטי וקבוצות דיון באתר הקורס תוך זיקה למערכת החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית. הרצאת מבוא, מפגש אמצע, והרצאת סיום- ילמדו באופן פרונטאלי. שאר המפגשים מתוקשבים באתר הקורס.

 

דרישות קדם:

אין

חובות / דרישות / מטלות**:

מבחן סיום

מרכיבי הציון הסופי:

מבחן סיום-100% מהרכב הציון

ביבליוגרפיה:

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

 

הערות

קריאה

נושא

מס' שיעור באתר

חובה לקרוא

לוי, ע' (2008 ). ניהול ומנהיגות-שינוי וחדשנות. רמת גן: רימונים.  (עמ' 79-101). (במודל)

 

ענבר, ד' (2000). על מנהיגות ומנהל ומה שביניהם. בתוך בוגלר, ר. (עורכת). מנהיגות ויישומיה בחינוך (עמ' 31-37). תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (במודל)

מה בין ניהול למנהיגות בארגוני חינוך?

1

 

מפגש  בזום

צפו בהקלטה:

גישות להבנת ארגונים (הקלטה 1)

אופלטקה, י. (2010). יסודות מינהל החינוך (מהדורה שנייה). חיפה: פרדס. (עמ' 37-57)  (במודל)

היסודות התיאורטיים וההיסטוריים של ארגון החינוך

2

צפו בהקלטה:

הגישה המערכתית (הקלטה 2)

בר חיים, א. (2010). התנהגות ארגונית, כרך א'. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. עמ' 111-124, 45-68 (במודל)

 

 

ארגונים- מנהיגות חינוכית בגישה מערכתית

3

צפו בהקלטה:

מבנים ארגוניים (הקלטה 3)

אופלטקה, י. (2010). יסודות מינהל החינוך (מהדורה שנייה). חיפה: פרדס. (עמ' 37-57)  (במודל) 

מבני ארגוני חינוך

4

צפו בהקלטה:

תרבות ארגונית

(הקלטה 4)

אופלטקה, י. (2010). יסודות מינהל החינוך (מהדורה שנייה).  חיפה: פרדס. (עמ' 61-83) (במודל) 

 

לוי, ע. (2008 ). ניהול ומנהיגות-שינוי וחדשנות. רמת גן:  רימונים. עמ' 31-53, 227-244. (במודל) 

תרבות ארגונית

5

 

שפירא-לשצ'ינסקי , א. (תשס"ז). בחינה מחדש של מושג ההלימה בקרב מורים: האם אפקטיביות ההנחיה מחייבת הלימה בין סגנון ההנחיה ובין תרבות הצוות?. שאנן, י"ב, 289-304 .  אוחזר מתוך אתר מכללת שאנן

http://app.shaanan.ac.il/shnaton/12/18.pdf

 

סגנונות ניהול ותרבות צוות בארגוני חינוך

6

צפו בהקלטה:

חזון ארגוני

(הקלטה 5)

קולינס, ג., ופוראס, ג. (1995). לנצח נבנו. תל אביב: פקר. עמ' 89-129. (במודל) 

 

 

חזון ארגוני חינוך

7

 

שפירא-לשצ'ינסקי, א. (2017). אתיקה ארגונית בניהול משאבי אנוש במערכת החינוך הישראלית. חיפה: פרדס. עמ' 37-40 . (טקסט מלא)

לקראת אפקטיביות בית ספרית: חקר היעדרויות מורים בישראל

8

 

צפו בהקלטה:

זיהוי צורכי שינוי

(הקלטה 7)

 

+שלבי הטמעת שינוי

(הקלטה 8)

לוי, ע. (2008 ). ניהול ומנהיגות-שינוי וחדשנות. רמת גן: רימונים.  עמ' 105-139 (במודל) 

 

אופלטקה, י. (2010). יסודות מינהל החינוך (מהדורה שנייה).  חיפה: פרדס. (עמ' 343-356) (במודל) 

 

שלבים להטמעת שינוי בארגוני חינוך

9

 מצגת שיווק

אופלטקה, י. (2010). יסודות מינהל החינוך (מהדורה שנייה).  חיפה: פרדס .(עמ' 303-339) (במודל) 

שיווק בארגוני חינוך

10

 

 

המשך שיווק בארגוני חינוך

11

צפו בהקלטה:

מוטיבציה

כולל מצגת מוטיבציה

אופלטקה, י. (2010). יסודות מינהל החינוך (מהדורה שנייה).  חיפה: פרדס . (עמ' 161-182) (במודל)

 

הנעה, שביעות רצון ומחויבות בעבודה החינוכית

12

 

אופלטקה, י. (2010). יסודות מינהל החינוך (מהדורה שנייה).  חיפה: פרדס (עמ' 319-339) (במודל) 

שפירא-לשצ'ינסקי, א. (2017). אתיקה ארגונית בניהול משאבי אנוש במערכת החינוך הישראלית. חיפה: פרדס (עמ' 79-83) (טקסט מלא)

ניהול משאבי אנוש בארגוני חינוך

13

 

 

 

מפגש סיום-הכנה לבחינה

14

 

שם הקורס באנגלית:

Theories of Educational leadership and management