פרופ' שפירא-לשצ'ינסקי אורלי 77-813-01 משאבי אנוש במערכת החינוך

 

משאבי אנוש במערכת החינוך: סמינריון בביה"ס לחינוך ולזרועות הביטחון- הדר

77-813-01/25

פרופ' אורלי שפירא-לשצ'ינסקי

 

תיאור הקורס:

רציונל, נושאים:

 הלמידה בסמינריון תדגיש שני נושאים: החשיבות של ניהול משאבי אנוש להשגת מטרות של ארגוני חינוך, והאינטגרציה הנדרשת בין פעולות שונות של מנהלים ומורים לבין קבלת החלטות בתחומים השונים של ניהול משאבי אנוש. הסמינר יציג גישות תיאורטיות עיקריות לגבי תחומי הפעילות של ניהול משאבי אנוש.

 

מהלך המפגשים:

 למידת התיאוריה וניתוחה ע"י קבוצות סטודנטים תוך בחינת השלכותיה למערכת החינוך. בנוסף הסטודנטים יפגשו עם בעלי תפקידים במערכות חינוך במסגרת הרצאות אורח בהם המרצים ידונו בתפקידיהם והשלכותיהם על ניהול המשאב האנושי בארגונם (בתקופת קורונה באמצעות הזום).

דרישות קדם:

רקע מוקדם בנושא התנהגות ארגונית

חובות / דרישות / מטלות**:

בסמסטר א יש חובת נוכחות בכל המפגשים. תלמיד שייעדר מעל 20% מפגשים בסמסטר ללא סיבה מוצדקת לא יורשה להגיש את עבודת הסמינריון, ולא יקבל ציון בקורס.

במהלך הסמסטר הראשון יערכו מפגשים וילמדו הנושאים המופיעים בטבלה ברשימת המקורות. סמסטר שני יוקדש למפגשים אישיים לצרכי פיתוח וכתיבת הסמינריון

מרכיבי הציון הסופי:

נוכחות חובה.

1. עבודה מסכמת 80%

2 מטלת ביניים 20%

ביבליוגרפיה:

 

קריאה

נושא

מפגש

סמס' א'

Shapira-Lishchinsky, O. & Ishan, G. (2013). Teachers’ acceptance of absenteeism: Towards developing a specific scaleJournal of Educational Administration, 51(5), 594-617.

מבוא: ניהול משאבי אנוש במערכות חינוך

חקר אירוע בתכנון המשאב האנושי: היעדרויות מורים

 

 

1

שפירא-לשצ'ינסקי, א' (2017).  אתיקה ארגונית בניהול משאבי אנוש במערכת החינוך הישראלית. חיפה: פרדס. עמ'    29-44 (טקסט מלא)

 דרכי הערכת התנהגויות נסיגה בקרב מורים

2

שפירא-לשצ'ינסקי, א' (2017). אתיקה ארגונית בניהול משאבי אנוש במערכת החינוך הישראלית. חיפה: פרדס עמ' 21-24 (טקסט מלא)

אתיקה ארגונית בניהול משאבי אנוש במערכת החינוך הישראלית

3

Poisson, M. (2009). Guidelines for the design and effective use of teacher codes of conduct. Paris, France: UNESCO, International Institute for Educational Planning.

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000185010

 

שפירא-לשצ'ינסקי, א' (2017). אתיקה ארגונית בניהול משאבי אנוש במערכת החינוך הישראלית. חיפה: פרדס. עמ' 91-144. (טקסט מלא)

 

National Education Association (1975). Code of Ethics. Washington, DC: Author.   

http://www.nea.org/home/30442.htm

 

פיתוח קוד אתי בראייה בינלאומית ככלי להעצמה פרופסיונלית

4

Mullis, I.V.S., Martin, M.O., & Loveles, T. (2016).  20 Years of TIMSS: International trends in Mathematics and Science achievement, curriculum, and instructionBoston, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College.

 http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/international-results/timss2015/wp-content/uploads/2016/T15-20-years-of-TIMSS.pdf

 

 

 

מבחני הערכה בינלאומיים- TIMSS

ככלי לניהול המשאב האנושי: מורים ומנהלים

5

The Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Goh, S., & Cotter, K. (Eds.) (2016). TIMSS 2015 Encyclopedia: Education Policy and Curriculum in Mathematics and Science. Retrieved from Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center website: http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/encyclopedia/ /

ניהול המשאב האנושי בראייה בינלאומית

6

 

מכון נועם (2009). הכנה למבחני מיון לעבודה. עמ' 33-82.

https://www.machon-noam.co.il/%D7%9E%D7%91%D7%97%D7%A0%D7%99-%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%9F

 

Ibarra, H. (1993). Personal networks of women and minorities in management: A conceptual frameworkAcademy of Management Review18(1): 56-87.

 

מיון אנשי חינוך: הראיון ככלי מיון.

 

 

רשתות חברתיות ככלי למיון וגיוס מועמדים לתפקידים במערכות חינוך פורמאליות ובלתי פורמאליות

7

ניר, א' (2017). שינוי ארגוני של בית ספר: מאסטרטגיה למיסוד. חיפה: פרדס. עמ' 93-146.

הובלת שינוי במערכות חינוך

8

Shapira-Lishchinsky, O. (2009). Israeli teachers’ perceptions of mentoring effectivenessInternational Journal of Educational Management, 23(5), 390-403.

 

הדרכה ככלי לפיתוח המשאב האנושי בארגוני חינוך פורמאליים ובלתי פורמאליים.

 

 

9

Shapira-Lishchinsky, O.‪, & Tsemach, S.‪ (2014)‪. Psychological Empowerment as a Mediator between Teachers’ Perceptions of Authentic Leadership and Their Withdrawal and Citizenship Behaviors. Educational Administration Quarterly, 50(4)‪, 675–712 

הערכת ביצועים: התנהגויות נסיגה מול התנהגויות אזרחיות

10

גרי, נ' (2003). חוברת הדרכה לכתיבת עבודה סמינריונית. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. אוחזר מתוך

 

http://www.openu.ac.il/academic/economics/tutorial/4.html

 

דרכי כתיבת עבודה סמינריונית

11-13

 

מטרות הקורס / תוצרי הלמידה*:

  • הסמינריון להציג את התפקידים והפעילויות המרכזיות של פונקצית ניהול משאבי האנוש בארגון תוך יישומם במוסדות חינוך בראייה בינלאומית מזוויות מבט שונות: מנהל, מורה, תלמיד. במהלך הסמינר הסטודנט יכיר וירכוש טכניקות וכלים יישומיים לניהול אפקטיבי של משאבי האנוש בארגוני החינוך השונים תוך השוואה ביניהם, יעסוק בבירור מודלים תיאורטיים, בדיון בתוצאות מחקרים, בניתוח אירועים, ובהערכת טכניקות ניהול.

 

 

הסילבוס לתוכנית הדר:

 

שם קבוצת קורסמשאבי אנוש במערכת החינוך

 

קוד קבוצת קורס : 77-813-25

 

סוג מפגש :

 

 

תיאור הקורס:

רציונל

הלמידה בסמינריון תדגיש שני נושאים: החשיבות של ניהול משאבי אנוש להשגת מטרות של ארגוני חינוך, והאינטגרציה הנדרשת בין פעולות שונות של מנהלים ומורים לבין קבלת החלטות בתחומים השונים של ניהול משאבי אנוש. הסמינר יציג גישות תיאורטיות עיקריות לגבי תחומי הפעילות של ניהול משאבי אנוש.

 

מהלך השיעורים:

למידת התיאוריה וניתוחה ע"י קבוצות סטודנטים תוך בחינת השלכותיה למערכת החינוך. בנוסף הסטודנטים יפגשו עם בעלי תפקידים במערכות חינוך במסגרת הרצאות אורח בהם המרצים ידונו בתפקידיהם והשלכותיהם על ניהול המשאב האנושי בארגונם (בתקופת קורונה בזום)

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 במהלך הסמסטר הראשון יערכו מפגשים (בזום או בקמפוס במידה ויאפשרו) וילמדו הנושאים המופיעים בטבלה. סמסטר שני יוקדש למפגשים אישיים לצרכי פיתוח וכתיבת הסמינריון

דרישות קדם:

רקע מוקדם בנושא התנהגות ארגונית

חובות / דרישות / מטלות**:

בסמסטר א יש חובת נוכחות בכל המפגשים (בזום או בקמפוס במידה ויאפשרו), שתיבדק מדי שיעור. תלמיד שייעדר מעל 20% מפגשים בסמסטר ללא סיבה מוצדקת לא יורשה להגיש את עבודת הסמינריון, ולא יקבל ציון בקורס.

מרכיבי הציון הסופי:

1. עבודה מסכמת 80%

2 מטלת ביניים 20%

ביבליוגרפיה:

 

קריאה

נושא

מפגש

סמס' א'

Shapira-Lishchinsky, O. & Ishan, G. (2013). Teachers’ acceptance of absenteeism: Towards developing a specific scaleJournal of Educational Administration, 51(5), 594-617.

מבוא: ניהול משאבי אנוש במערכות חינוך

חקר אירוע בתכנון המשאב האנושי: היעדרויות מורים

 

 

1

שפירא-לשצ'ינסקי, א' (2017).  אתיקה ארגונית בניהול משאבי אנוש במערכת החינוך הישראלית. חיפה: פרדס. עמ'    29-44 (טקסט מלא)

דרכי הערכת התנהגויות נסיגה בקרב מורים

2

שפירא-לשצ'ינסקי, א' (2017). אתיקה ארגונית בניהול משאבי אנוש במערכת החינוך הישראלית. חיפה: פרדס עמ' 21-24 (טקסט מלא)

אתיקה ארגונית בניהול משאבי אנוש במערכת החינוך הישראלית

3

Poisson, M. (2009). Guidelines for the design and effective use of teacher codes of conductParis, France: UNESCO, International Institute for Educational Planning.

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000185010

 

שפירא-לשצ'ינסקי, א' (2017). אתיקה ארגונית בניהול משאבי אנוש במערכת החינוך הישראלית. חיפה: פרדס. עמ' 91-144. (טקסט מלא)

National Education Association (1975). Code of Ethics. Washington, DC: Author.   

http://www.nea.org/home/30442.htm

 

 

פיתוח קוד אתי בראייה בינלאומית ככלי להעצמה פרופסיונלית

4

Mullis, I.V.S., Martin, M.O., & Loveles, T. (2016).  20 Years of TIMSS: International trends in Mathematics and Science achievement, curriculum, and instructionBoston, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College.

 

http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/international-results/timss2015/wp-content/uploads/2016/T15-20-years-of-TIMSS.pdf

 

 

 

מבחני הערכה בינלאומיים- TIMSS

ככלי לניהול המשאב האנושי: מורים ומנהלים

5

The The Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Goh, S., & Cotter, K. (Eds.) (2016). TIMSS 2015 Encyclopedia: Education Policy and Curriculum in Mathematics and Science. Retrieved from Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center website: http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/encyclopedia/ //

ניהול המשאב האנושי בראייה בינלאומית

6

 

מכון נועם (2009). הכנה למבחני מיון לעבודה. עמ' 33-82.

https://www.machon-noam.co.il/%D7%9E%D7%91%D7%97%D7%A0%D7%99-%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%9F

 

Ibarra, H. (1993). Personal networks of women and minorities in management: A conceptual frameworkAcademy of Management Review18(1): 56-87.

 

מיון אנשי חינוך: הראיון ככלי מיון.

 

 

רשתות חברתיות ככלי למיון וגיוס מועמדים לתפקידים במערכות חינוך פורמאליות ובלתי פורמאליות

7

ניר, א' (2017). שינוי ארגוני של בית ספר: מאסטרטגיה למיסוד. חיפה: פרדס. עמ' 93-146.

הובלת שינוי במערכות חינוך

8

Shapira-Lishchinsky, O. (2009). Israeli teachers’ perceptions of mentoring effectivenessInternational Journal of Educational Management, 23(5), 390-403.

 

 

הדרכה ככלי לפיתוח המשאב האנושי בארגוני חינוך פורמאליים ובלתי פורמאליים.

 

 

9

 Shapira-Lishchinsky, O.‪, & Tsemach, S.‪ (2014)‪. Psychological Empowerment as a Mediator between Teachers’ Perceptions of Authentic Leadership and Their Withdrawal and Citizenship Behaviors. Educational Administration Quarterly, 50(4)‪, 675–712 

הערכת ביצועים: התנהגויות נסיגה מול התנהגויות אזרחיות

10

גרי, נ' (2003). חוברת הדרכה לכתיבת עבודה סמינריונית. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. אוחזר מתוך

http://www.openu.ac.il/academic/economics/tutorial/4.html

 

דרכי כתיבת עבודה סמינריונית

11-13

 

מטרות הקורס / תוצרי הלמידה*:

מטרת הסמינריון להציג את התפקידים והפעילויות המרכזיות של פונקציית ניהול משאבי האנוש בארגון תוך יישומם במוסדות חינוך בראייה בינלאומית מזוויות מבט שונות: מנהל, מורה, תלמיד. במהלך  הסמינר הסטודנט יכיר וירכוש טכניקות וכלים יישומיים לניהול אפקטיבי של משאבי האנוש בארגוני החינוך השונים תוך השוואה ביניהם, יעסוק בבירור מודלים תיאורטיים, בדיון בתוצאות מחקרים, בניתוח אירועים, ובהערכת טכניקות ניהול.