ד"ר כהן נאוה 79-405-01 הוראה זוטא בתנ"ך 

 

אוניברסיטת בר אילן - בית ספר לחינוך

הוראה זוטא - תשע"ח

ד"ר נאוה כהן

קורס סמסטריאלי

הוראה זוטא בתנ"ך (79-405-01) ימי ראשון 12:00-14:00 בנין חברה (905) חדר 418

שעת קבלה בתיאום מראש: חדר 218 בנין יהדות

nava.cohen@biu.ac.il

 

הוראה-זוטא (microteaching) הוא שם גג למרחב גדול ומגוון של מיומנויות רטוריות שמתנסים בהם בתנאי מעבדה לקראת ההוראה כמורים בכיתות. "מיומניות רטוריות" הן חלק מאמנות הנאום והשכנוע. לפי ההגדרה הקלסית מדובר בפעילות אמנותית אשר מכוונת להפיק הנאה אסתטית מהדיבור מול הקהל, הריגוש שלו והשכנוע שלו. בימינו נהוג יותר לראות ברטוריקה מלאכה ולא אמנות (craft לעומת art), כלומר אוסף של כלים וטכניקות המאפשרות לבעל המקצוע המיומן להשיג את מטרתו באופן יפה וגם יעיל. הדגש החדש מוריד מעט את הזרקור מיכולות כמו אוצר מילים וכושר בימתי (אף על פי שהם עדיין חשובים ונלמדים), ומעלה על נס מיומנויות כמו חידוד המסר, התמקדות בעיקר, פיתוח טיעונים ושימוש באמצעים ויזואליים.

הרטוריקה נמדדת בשלושה ממדים: התוכן, הסגנון וההקשר. התוכן הוא מהות ההוראה, הוא כולל הסברים ועובדות המבוססים על ההיגיון. המבנה הוא האופן שבו הטיעונים הללו מאורגנים כך שהקהל יוכל לעקוב אחריהם ולהבין אותם. הסגנון מייצג את הדרך בה אנו מעבירים את המסר (סגנון מילולי, א-מילולי וחצי-מילולי), הקשר מתייחס לסיטואציה שבה אנו מדברים ואיך אנחנו מתאימים את התוכן ואת הסגנון לסיטואציה.

מטרת הקורס וקהל היעד

יש לנו רק סמסטר אחד יחד, ולכן אני רואה את הקורס כמבוא המאפשר להכיר באורח ראשוני את עקרונות הרטוריקה ואת השימוש המיטבי שלהם בהוראה. המטרה העיקרית של הקורס היא להכשיר סטודנטים להיות עובדי הוראה מקצועיים ואיכותיים באמצעות אימון במיומנויות רטוריות ובמיומנויות הוראה בתוך סביבה המדמה באופן חלקי כיתה, תוך קבלת משוב ותמיכה. במהלך הקורס נלמד ונתנסה בשימוש בכלים ומיומנויות רטוריות הקשורות לתוכן ולסגנון. ביחס לתוכן: כיצד לבנות את מערך השיעור, כיצד ליצור סקרנות וקשב מתמשך. ביחס לסגנון: כיצד להשתמש בשפת הגוף וכיצד לעצב את המידע באופן ויזואלי. בנוסף, לכך שהקורס יחדד מיומנות רטוריות נקבל גם כלים לניתוח, לנתינת משוב ולהתבוננות עצמית.

היכולות והמיומנויות הנדרשות לשם סיגולה של רטוריקה נכונה דורשות למידה מתמשכת. אני מקווה שהקורס יספק בסיס טוב של היכרות עם התחום ויקנה לכם יכולת להמשיך בלמידה הזו בעתיד בכוחות עצמכם. הקורס מיועד לתלמידי הוראה לתנ"ך וגם לתלמידי הוראה אחרים בתיאום איתי.

 

מהלך הקורס

דרכים רבות להוראה ולכל מורה יש את סגנונו הייחודי והאישי. אף על פי כן, משיקולים פדגוגיים, בקורס נשרטט את הקווים העיקריים בעיצוב הרטורי של השיעור ואף ניישם אותם בהצגות.

בשיעור המבוא נערוך היכרות עם המשתתפים ועם הקורס ואציג בפניכם את שלושת עקרונות הרטוריקה וחשיבותם. בשיעור הראשון אף נתייחס לפחד קהל ודרכים להתגבר עליו. בשיעור השני נבין את חשיבות המבנה ונציג את הדרך לארגון התוכן. נלמד כיצד לבנות את קרס הפתיחה (hook), הפתיחה, גוף השיעור והסיום. נלמד גם כיצד לעבוד עם קווי מתאר ונכיר את מודל היהלום, חוק הדיגלול וחוק הזהב. בשיעור השלישי והרביעי נעסוק בחשיבותם של המסרים הבלתי מילוליים הן ביחס לשפת הגוף של המרצה והן ביחס לעזרים הוויזואליים בהעברת התוכן. נלמד כיצד להשתמש בשפת הגוף (קשר עין, תנועות ותנוחות) ובעזרים ויזואליים (מצגות וחומרי הדרכה חזותיים) כדי לשפר את הצגת המידע. בשיעור הרביעי נבין מהו משוב ומהי התבוננות/ השתקפות (reflection).

 

יתרת הסמסטר תוקדש ללימוד ותרגול מיומנויות של היסודות הרטוריים שנלמדו. לשם כך, בהצגה הראשונה כל אחד ואחת מכם יתבקש לאסוף חומר בתחום רטורי לפי בחירתו ולהכין הצגה - presentation. בהצגה השנייה כל אחד יתבקש לבחור מאמר בתחום של פדגוגיה חדשה ולהציגו בפני כולנו. מטרת ההצגות היא כפולה: עבור כל מציג ועבור כולנו. 1) כל מציג/ה, יוכל/תוכל  להשתמש בכיתה כמשאב לקבלת משוב עצמי על דרך ההצגה שלו/ה וכל מציג/ה יוכל/תוכל ולערוך לעצמו התבוננות/ השתקפות - reflection כדי ללמוד ולשפר את דרכי הוראתו. 2) כולנו נלמד זה מהתנסויותיו של זה ואף ננסה להשתמש בסוגיות שתעלינה במהלך ההצגות כדי לגעת בעוד מעט משפע הנושאים שלא הספקנו לכסות בכיתה, הנוגעים למימוש בפועל של כל מה שלמדנו. נשתמש במצגות השונות כדי להאיר ולהעיר עוד על יסודות רטוריים כאלה ואחרים. במילים אחרות, המפגשים הללו ינוהלו כך שהם ישתלבו בתהליך הלמידה, לטובת כולנו. לרשות כל אחד/ת מכם יעמדו כחמש דקות בהצגה הראשונה וכעשר דקות בהצגה השנייה. ניתן ואף רצוי לשלוח לכולנו חומר קריאה לפני ההצגה שלכם. ומובן שניתן להתייעץ איתי לגבי ההצגה הזו.

מהותה של השתתפות בקורס

אני מאמינה כי הפוטנציאל המיוחד הטמון בקורס הוא ההתנסות המעשית. לפיכך, המפגשים בקורס יישאו שני פנים. מיעוטם - בפרט המבואות יישאו אופי של שיעור פרונטלי. ככל שנתקדם בסמסטר יישאו המפגשים אופי של סדנאות. אי אפשר להשתתף בקורס בלי להציג שתי הצגות (presentation), להגיש שתי התבוננויות (reflection), ובמפגש האחרון להגיש מסמך מחשבות מסכמות על התהליך שעברתם בקורס. האחריות על הוראת החומר ועל הבניית הסדנאות כמרחב של עבודה קבוצתית, באווירה של לימוד ותמיכה הדדית - מוטלת עלי. עם זאת, העבודה בסדנאות תהיה מבוססת על ההצגות שלכם ועל המשובים שתתנו אחד לשני. אני מצפה מכם לקחת אחריות על העבודה השוטפת שלכם, ועל השתתפות (ולא רק נוכחות) במפגשים, למען הלמידה האישית של כל אחד ואחת, ולמען הלמידה של כולנו. בקיצור, למידה משמעותית בקורס דורשת התנסות. לכן, ההשתתפות בקורס כרוכה בתנאים הבאים:

  1. נוכחות פעילה (ניתן להעדר משני מפגשים, אבל אל תרגישו חובה לעשות זאת. היעדרות מעל שני מפגשים מחייבת לימוד הקורס מחדש. הגעה מאוחרת או יציאה מוקדמת כפולה ייחשבו לחיסור).
  2. קריאה וצפיה  שוטפת ותרגיל יישומי כתוב על חומר הקריאה והצפייה (שלושה תרגילים ראו בפירוט השיעורים)
  3. שתי הצגות
  4. שתי התבוננויות  (מסמך מכוון להתבוננות מצוי באתר המודל של הקורס)
  5. מחשבות מסכמות  (מסמך מכוון למחשבות המסכמות מצוי באתר המודל של הקורס)

חומרי הלימוד

אני מניחה שבמהלך לימודיכם עד כה כמעט שלא הזדמן לכם להיפגש עם חומרים שעוסקים ברטוריקה. אני מצפה שהקריאה והצפייה תעשיר את הלמידה, ואת הדיונים שלנו בכיתה. בכל שבוע שבו תקבלו חומר לקריאה/לצפייה אבקש מכם להגיש תרגיל יישומי בעקבות הקריאה. את התרגילים היישומיים אבקש להעלות למודל עד לשתיים עשרה בצהרים ביום חמישי שלפני השיעור. על כל תרגיל להיות מוגש בצורה מסודרת כאשר בכותרת המסמך ובשם הקובץ כתוב: שם הסטודנט, נושא התרגיל מספר ותאריך. רוב חומרי הלימוד זמינים להורדה ממאגרי מידע ממחושבים ומרחבי הרשת. קיימת ספרות רבה ועשירה על רטוריקה. אנחנו לא נקרא אותה יחד, פשוט משום שהיתרון המרכזי של קורס הוא היכולת ללמוד מתוך התנסות. חבל לי שתקראו "על" במקום ללמוד מתוך עשייה.

המשימות

בקורס מתודולוגי מסוג זה, ההצגות הן חלק מהותי מתהליך הלימוד. לפיכך, שתי ההצגות הן חובה, והן מהוות חלק עיקרי מציון הקורס. את ההצגות יש להעלות למודל עד יום ראשון שלפני השיעור בשעה שתיים עשרה בצהרים. כל הצגה דורשת, גם ממד של התבוננות (reflection) במטרה לעודד אתכם לחשוב על מה שעשיתם, על רגשותיכם, חוויותיכם, התהיות שעלו בכם במהלך התהליך. מתוך שתעלו אותם על הכתב, תחודד הרגישות, ותלמדו להפוך את עצמכם למורים מודעים. נושא ההצגה הראשונה יהיה הרחבה של היבטים ברטוריקה  נכונה. אבקש מכל אחד לבחור תת נושא ולהכין אותו להצגה על סמך קריאה וצפיה של חומרים שתחפשו ברשת. נושא ההצגה השנייה יהיה מאמרים בתחום הפדגוגיה החדשה. על כל אחד מכם לבחור את מן המאמרים הבאים המופיעים בכתב העת מגזין השפעה ולהכינו להצגה על פי העקרונות הרטוריים שלמדנו:

  1. י' הכט, "חינוך 2.0: מפרדיגמת הפרמידה אל פרדיגמת הרשת", מגזין השפעה 2.
  2. ג' אבגי, הטכנולוגיה בשימוש הפדגוגיה, או לשכוח מהשעון, לשכוח מהטלפון", מגזין השפעה 1.
  3. ד' פסיג, "המוח הפלסטי והדינמי והשפעתו על החינוך", מגזין השפעה 2.
  4. א' קליינהאוז, "לאן הולכים? ״התואיל להגיד לי בבקשה באיזה דרך עלי ללכת מכאן?״, מגזין השפעה 2.
  5. י' רוזן, "קידום למידה עמוקה בחינוך העל-יסודי: יוזמה חדשה באוניבסיטת הרוורד", מגזין השפעה 2.
  6. נ' מורגנשטרן, "למידה מבוססת לומד: מפדגוגיה ל-היוטגוגיהמה זה אומר ואיך עושים את זה?", מגזין השפעה 2.
  7. ר' נחום, השפעת חקר המוח על הפדגוגיה: ראיון, מודל, מקרה מבחן, מגזין השפעה 1.
  8. י' דורון דרורי, שפע של השפעה, מגזין השפעה 2.
  9. א' רוזנטל, הזנק חדש: השיטה שתשנה את עתיד הלמידה, מגזין השפעה 2.
  10. מ' שנר, המורה, התלמיד ובית הספר במציאות תרבותית גלובליתעיון נוסף בהקשרים הפדגוגיים של עולם רווי תקשורת, מגזין השפעה 2.
  11. ה' מרום, כיתת גווניםפדגוגיה חדשנית "גולנית", מגזין השפעה 2.

הערכה

ההערכה תתבצע על סמך נוכחות, תרגילים יישומיים שיתבססו על הנלמד בשיעור ועל קריאת החובה, הצגות

(presentation), ההתבוננות (reflection) ומסמך מחשבות מסכמות שבו גם אתם תתנו לעצמכם ציון על התהליך שעברתם בקורס:

3 תרגילים יישומים                7 נקודות                                               = 21% מן הציון

2 הצגות                                                15 נקודות                                             = 30% מן הציון

2 התבוננויות                                         15 נקודות                                             = 30% מן הציון

מחשבות מסכמות                                  15 נקודות                                            = 19% מן הציון

 

פירוט השיעורים

 

תאריך

נושא

קריאה

מטלה

1

4.03.18

מבוא:

  • היכרות
  • מבנה הקורס
  • מהי רטוריקה?
  • סגנון, תוכן והקשר
  • פחד קהל

 

אין

2

11.03.18

תוכן (content)– מה אומרים?

  • קרס פתיחה (hook)
  • פתיחה
  • גוף ההרצאה
  • סיום
  • כיצד לעבוד עם קווי מתאר

קריאת חובה לאחר השיעור:

Improving Your Lecturing, Office of Faculty and Instructional Development, Qatar University

תרגיל יישום על בסיס קריאת החובה להגשה עד 15.3.18

קרס פתיחה וקווי מתאר בנושא לבחירה על בסיס חומר הקריאה והצפייה. (מסמך קווי מתאר מצוי באתר המודל)

3

18.03.18

 אמצעים בלתי מילוליים סגנון (style) – איך אומרים?

  • סגנון מילולי
  • סגנון חצי מילולי
  • סגנון בלתי מילולי
  • סגנון לבוש

קריאת חובה לאחר השיעור:

נ' בן צור, ענין של תדמית, פרקים א,   ב,ג,י

תרגיל יישום על בסיס קריאת החובה להגשה עד 22.3.18:

4

25.03.18

אמצעים חזותיים בהוראה

  • איך להכין ולהעביר מצגות
  • אמצעים ויזואליים בהוראה

קריאת חובה לאחר השיעור:

י' סרוגו, ג' שפיגל, כיצד להכין מצגת לכנס ולהציגה באופן מיטבי?, הרפואה ג' כרך 148

(2009), עמ' 199-196.

תרגיל יישום על בסיס קריאת החובה להגשה עד 05.04.18:

הגשת מצגת בנושא לבחירה על בסיס חומר הקריאה והצפייה

 

01.04.17

חופשת פסח

5

8.04.18

 

משוב

  • איך נותנים משוב

 

אין

6

15.04.18

התנסות פעילה בתכנון ובהוראה:

  • פרזנטציות
  • מילוי משובים
  • דיון בנושא המוצג ובדרך העברתו.

 

  • פרזנטציה של 5 דק' על ידי שמונה סטודנטים:
  • מילוי משוב המשקף את אופן יישום העקרונות הנלמדים.
  • השתתפות בדיון

7

22.04.18

התנסות פעילה בתכנון ובהוראה:

  • פרזנטציות
  • מילוי משובים
  • דיון בנושא המוצג ובדרך העברתו.

 

  • פרזנטציה של 5 דק' על ידי שמונה סטודנטים:
  • מילוי משוב המשקף את אופן יישום העקרונות הנלמדים.
  • השתתפות בדיון

8

29.04.18

התנסות פעילה בתכנון ובהוראה:

  • פרזנטציות
  • מילוי משובים
  • דיון בנושא המוצג ובדרך העברתו.

 

  • פרזנטציה של 5 דק' על ידי שמונה סטודנטים:
  • מילוי משוב המשקף את אופן יישום העקרונות הנלמדים.
  • השתתפות בדיון

9

6.05.18

התנסות פעילה בתכנון ובהוראה:

  • פרזנטציות
  • מילוי משובים
  • דיון בנושא המוצג ובדרך העברתו.

 

  • פרזנטציה של 10 דק' על ידי ארבעה סטודנטים:
  • מילוי משוב המשקף את אופן יישום העקרונות הנלמדים.
  • השתתפות בדיון

 

13.05.18

יום ירושלים

 

20.05.18

חופשת שבועות

10

27.05.18

התנסות פעילה בתכנון ובהוראה:

  • פרזנטציות
  • מילוי משובים
  • דיון בנושא המוצג ובדרך העברתו.

 

  • פרזנטציה של 10 דק' על ידי ארבעה סטודנטים:
  • מילוי משוב המשקף את אופן יישום העקרונות הנלמדים.
  • השתתפות בדיון

11

3.06.18

התנסות פעילה בתכנון ובהוראה:

  • פרזנטציות
  • מילוי משובים
  • דיון בנושא המוצג ובדרך העברתו.

 

  • פרזנטציה של 10 דק' על ידי ארבעה סטודנטים:
  • מילוי משוב המשקף את אופן יישום העקרונות הנלמדים.
  • השתתפות בדיון

12

10.06.18

התנסות פעילה בתכנון ובהוראה:

  • פרזנטציות
  • מילוי משובים
  • דיון בנושא המוצג ובדרך העברתו.

 

  • פרזנטציה של 10 דק' על ידי ארבעה סטודנטים:
  • מילוי משוב המשקף את אופן יישום העקרונות הנלמדים.
  • השתתפות בדיון

13

17.06.18

התנסות פעילה בתכנון ובהוראה:

  • פרזנטציות
  • מילוי משובים
  • דיון בנושא המוצג ובדרך העברתו.

 

  • פרזנטציה של 10 דק' על ידי ארבעה סטודנטים:
  • מילוי משוב המשקף את אופן יישום העקרונות הנלמדים.
  • השתתפות בדיון
 

 

ביבליוגרפיה:

Donnelly, R., & Fitzmaurice, M. (2011). Towards productive reflective practice in microteaching. Innovations in Education and Teaching International48(3), 335-346.


טקס פתיחה לשיעור שתרצו לאמץ, הגיע זמן חינוך

איך לבנות שיעור מעולה ב-6 שלבים, הגיע זמן חינוך