ראש התוכנית להכשרת יועצים לייעוץ זוגי ומשפחתי

ד"ר זאב אפל

ראש התוכנית להכשרת יועצים לייעוץ זוגי ומשפחתי
טלפון
דוא"ל
משרד
בניין 905 חדר 120
שעות קבלה
ראה קובץ בעמוד הבית-הודעות
    מגמות לתואר שני
    קורות חיים

    מקומות עבודה קודמים:

    2003-2024 - המסלול לייעוץ בפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן

    2001-2003 - מנהל ויועץ אקדמי בתכנית להכשרת מטפל משפחתי וזוגי בבית הספר לעו"ס באונ' תל-אביב

    2001-2002 - השתלמות לפסיכולוגים חינוכיים בהדרכה על טיפול משפחתי בגישות מודרניות ופוסטמודרניות 

    2000-2003 - האגודה הישראלית לטיפול במשפחה ובנישואין. חבר בועדת ההסמכה של מטפלים משפחתיים וזוגיים

    2000-2001 - השתלמות לשפ"י. עבודה עם מתבגרים על פי מודל "PAIRS"

    1998-2000 - יועץ ומנחה לצוות תחנת הייעוץ בנעורים

    1994-1998 - מנהל המכללה להכשרת מחנכי פנימייה

    1990-1999 - יו"ר אגודת היועצים החינוכיים בישראל

    1990  -     - אגודה הישראלית ליועצים חינוכיים

    1981-1994 - מנהל  תחנת הייעוץ בנעורים. התחנה מעניקה שירותים פסיכו-סוציאליים ויעוץ  לחניכים ולסגל העובדים. התמחות בתחומים: היוועצות , יעוץ והדרכה לילדים, יחסי גומלין הורים-מורים-מחנכי פנימייה וקהילה

    1983-1996 - מרצה לפסיכולוגיה: ריכוז לימודים פדגוגיים במכללה להכשרת הנדסאים להוראה  "הדסה נעורים". חבר בצוות פיתוח תוכנית הלימודים בפסיכולוגיה

    1989-1990 - מרצה, קורס העשרת חיי הנישואין, ביה"ס לעו"ס, אונ' תל-אביב

    1987-1988 - הדרכה על הנחיית קבוצות זוגות, הכנה לנישואין, "לחיות ביחד" משרד הדתות. פיתוח והנחייה של תוכנית הכנה לחיי נישואין בשלב שלפני הנישואין. בשנים אלו תפקידי היה הכשרה של סגל עו"ס ורבנים אשר הנחו קבוצות של זוגות ליד המועצות הדתית בישראל

    1983-1984 - מנחה ומרכז קורס מחנכים בכירים בפנימיות, ביה"ס לחינוך באונ' תל-אביב

    1978-1981 - פסיכולוג, בשרות פסיכולוגי חינוכי, עיריית נתניה

    1978-1981 - הדרכה במעונות ילדים ונוער. משרד הרווחה

    1976-1981 - עו"ס ויועץ חינוכי, תחנת היעוץ, כפר הנוער "הדסה נעורים"

    1968-1972 - מדריך ומרכז חינוכי בפנימיות ילדים ונוער, ישיבת "נחלת-ראובן", פתח-תקוה

    תארים:

    1996 - תואר שלישי, חינוך, אוניברסיטת בר אילן

    1985 - תואר שני, חינוך, אוניברסיטת בר אילן

    1977 - תואר ראשון, חינוך, אוניברסיטת בר אילן

    פרסים
    • 2005 - תעודת הוקרה, מטעם שרות בתי הסוהר מינהל טיפול ושיקום
    • 1987 - מלגה לתלמיד מצטיין מטעם אוניברסיטת תל-אביב בשיתוף מכון pairs בארה"ב
    פרסומים

    פרקים או מאמר בספר

    1. רבין, ק, אפל, ז., (2004), "מגדר: משמעויות בתהליך הייעוץ., בתוך: קלינגמן . א., ארהרד., ר., (עורכים) ייעוץ בבית - ספר בחברה משתנה. עמ, 35-158, הוצאת רמות אוניברסיטת תל-אביב.

    2. Rabin, C. & Appel, Z. (2004). Psycheducational treatment of stressed and traumatized couples. In D. Catherall (Ed), Handbook of Stress, Trauma and the Family. pp 453-471. Brunner-Routledge Pub, New-York.

    3. Appel, Z. Elizur. D, and Cohen, A, (2001), Facets of Differentiation of Self in: Elizur, D., (ed.), Facet Theory: Integrating theory construction with data analysis. Prague. Matfyzpress.

    4. Apel, Z. & Shalom,H.,(2003), Analyzing the Structure of the Concept “Assertiveness”: A Facet Analysis Based on the Gambrill and Richey Assertion Inventory. In

    Levy, S,. $ Elizur, D,.(Eds.), Facet Theory, Toward Cumulative Social Sceince. Pp, 381-391. University of Ljubljana. 5. אפל, ז., שלסקי, ש., (2007), "עבודה, משפחה וזהות מגדרית: היכן נמצאת המורה-היועצת הדתית? בתוך כהן, ט' , עורכת, להיות אשה יהודייה, (4) עמ' 249-263. הוצאת קולך- פורום נשים דתיות, ירושלים .

    6. אפל, ז., חיים, ש., אהרון, א., (2011), "דיפרנציאציה של העצמי, דיפרנציאציה ממשפחת המוצא, חרדה והסתגלות לנישואין. אצל אסירים" בתוך : רבין, ק. לנס, ע., (עורכים), דיפרנציאציה של העצמי- תיאוריה, מחקר ופרקטיקה, (עמ' 175 – 194 ). הוצאת אח. אבן יהודה.

    7. אפל, ז., שלום, ח.,( טללי אורות י"ב תשס"ו 2006). "גברים ממאדים ונשים מנוגה"?: דרכי ביטוי של אסרטיביות. והקשר לשביעות רצון בנישואין אצל זוגות צעירים דתיים.

    8. אפל, ז., אפל, י., מקלר, ע., (לטללי אורות י"ג תשס"ז 2007 ). "אין שלם מלב שבור" הקשר שבין חווית הכאב, ובין התקווה והצמיחה בעקבות גירושין.

    9. אפל, ז., שלום, ח., אהרון, א., ( טללי אורות י"ד תשס"ח 2008). "תכנית התערבות להעשרת הזוגיות בקרב אסירים" עמ' 273 -286 .

    10. אפל, ז. חיים, ש. (2010) "זוגיות בשלט רחוק העשרת חיי הנישואין בכלא הישראלי על פי גישת PAIRS , צהר לבית הסוהר,13, 77-90

    11. שלסקי, ש. אפל, ז. (2010) "נרטיבים בקבוצה בשירות ההבניה-מחדש של העצמי: אסירים מספרים על זוגיותם". בתוך ר, תובל-משיח וג. ספקטור-מרזל (עורכות), מחקר נרטיבי: תיאוריה, יצירה, פרשנות. (עמ' 349-378 ). תל אביב: מכון מופ"ת, בית הספר למחקר ופיתוח תכניות בהכשרת עובדי חינוך והוראה במכללות: הוצאת הספרים ע"ש י"ל מאגנס, האוניברסיטה העברית, ירושלים.

    12. שלסקי, ש. אפל, ז. (2010) "אני חייב ללמוד שפה שמקרבת אותי לאנשים.." אסירים מתנסים בדיבור אחר עם בנות הזוג" . מגמות מ"ז (1) 130-148.

    פרסומים שאינם שפיטים בעברית

    1. רבין, ק, אפל ,ז., (2003), "הבדלים תרבותיים בתפיסת שוויונות בזוגיות" "מנחה למנחה" (10), 55-65, משפחה ודעת כרך ב, האגף לחינוך מבוגרים, משרד החינוך והתרבות.

    2. אפל, ז,. רבין, ק, שלום, ח., ( 2003 ), "חינוך לחיי משפחה בעידן של שינוי" בתוך: חינוך הבת בימינו, מכללת ליפשיץ, המרכז להגות בחינוך היהודי, עמ' 30 – 47.

    3. אפל ,ז., (1998) "הפנימיות: מבט מבפנים." הד-החינוך, ע"ב 11 – 12.

    4. אפל, ז,. ואחרים. (1998) "עמדות בני נוער כלפי השימוש בסמים" ,מפגש 10-11 ע"מ 193-207. כתב עת לעבודה חינוכית סוציאלית.

    5. אפל,ז., ג'וסמן, ל., "מעורבות הורים בחינוך בפנימיה החינוכית" עלון ליועצים חינוכיים, 8 , מאי. שפ"י, משרד החינוך התרבות והספורט.

    6. אפל, ז., שלום, ח.,(1996)" סקר הערכה נערים עולים ממדינות חבר העמים בפנימייה חינוכית" מפגש, 8-9, 149-165. כתב עת לעבודה חינוכית סוציאלית.

    7. אפל, ז., שלום, ח., פלס,ד., (1996) "עמדות בני נוער כלפי שימוש בסמים". אל-סם, האגודה למלחמה בסמים.

    8. שלום, ח., אפל, ז., (1994) "הערכת איכות החיים בפנימייה: נקודת ראותם של חניכים". פנימיות. 23, ע"מ, 23-43.

    9. אפל, ז., ג'וסמן, ל., (1997) "מעורבות הורים בחינוך הפנימייתי" . מנחה למנחה , 8, 36-42, בטאון משרד החינוך התרבות והספורט.

    מחקר

    1. חקר תהליכים בסדנאות שמטרתן שיפור יחסי משפחה וזוגיות. (ראה בכנסים, שיח ומגדר 2007, וכן 2005, בדאלאס, ארה"ב, 2004, תל-חי, 2002, איל"ה וכן יום עיון לסיכום עשור למחקר, ופיתוח תחום העשרת המשפחה והזוגיות אצל אסירים וראה גם פרס הוקרה 2005 ובנוסף ראה מאמרים 10,11,12).

    2. בניית כלי דיאגנוסטי לאבחון מושג "דיפרנציאציה של העצמי". חקר תיאוריית בואן. (ראה למשל פרקים בספרים מס' 1, וכן כנס 2001).

    3. מגדר: משמעותו בעבודת הייעוץ ובחינוך. (ראה למשל, פרסומים: 1, 5. ובכנסים 2002, 2005. וכן מלגות מחקר 2004, 2005 ).

    4. חינוך לחיי משפחה.

    קורסים
    • דינמיקה קבוצתית
    • יעוץ משפחתי
    • הכשרת יועצים לייעוץ זוגי ומשפחתי בגישת PAIRS
    קרנות מחקר
    • 2005 - מכון לחינוך ולמחקר קהילתי, בר-אילן
    • 2004 - הקתדרה לחקר נשים ע"ש דפנה יזרעאלי, בר-אילן
    • 2000 - המכון לחינוך ולמחקר קהילתי, בר-אילן
    • 2000 - מכללת אורות ישראל
    • 1996 - משרד החינוך והתרבות
    תחומי התמחות
    • חקר תהליכים בסדנאות שמטרתן שיפור יחסי משפחה וזוגיות.
    • בניית כלי דיאגנוסטי לאבחון מושג "דיפרנציאציה של העצמי". חקר תיאוריית בואן
    • מגדר: משמעותו בעבודת הייעוץ ובחינוך.
    • הכשרת יועצים לייעוץ זוגי ומשפחתי

    תאריך עדכון אחרון : 02/04/2024