התפתחות הילד

להרשמה

הרישום לתוכנית הלימודים "התפתחות הילד" יסתיים בתאריך 16.8.18

התפתחות הילד

ראש המגמה: פרופ' אסתר עדי יפה 

דוא"ל: japhae@biu.ac.il

פרטים  ומטרות המגמה

המגמה להתפתחות הילד בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר-אילן, מיסודם של פרופ' יעקב רנד ז"ל ופרופ' פנינה קליין ז"ל, חתני פרס ישראל לחינוך, היא המגמה הראשונה, שהוקמה בארץ בתחום זה. במשך שנים צברנו ידע רב, ניסיון ומוניטין בארץ ובחו"ל.

מטרות  המגמה

א. הכשרת סטודנטים מצטיינים לתואר שני ושלישי תוך התמקדות במחקר בגיל הרך(לידה עד 8).

ב. הכשרת אנשי חינוך ואנשי מקצועות הטיפול לאיתור מוקדם של מצבי סיכון התפתחותי.

ג. הכשרת אנשי חינוך ואנשי מקצועות הטיפול שבכוונתם להתמחות בהדרכה, ייעוץ, פיקוח וניהול בתחום החינוך בגיל הרך  (לידה עד 3)*.

ד. הכשרת אנשי חינוך ואנשי מקצועות הטיפול לעבודה עם ילדים בגיל הרך ומשפחותיהם**.

*ראו פרטים בהמשך בנוגע ללימודים לקראת תעודת מדריך/יועץ לגיל-הרך בשיתוף משרד העבודה והרווחה.

** ראו פרטים בהמשך לגבי לימודי המשך בהדרכת הורים על פי המודל התיווכי.

הלימודים במגמה נועדו לאפשר למחנכים בגיל-הרך, לאנשי מקצועות הטיפול, למומחים העוסקים בתחום, ולסטודנטים המעוניינים בכך, לרכוש ידע מקצועי ולבצע מחקר על היבטים שונים של התפתחות הילד. ההוראה במגמה מתמקדת בהתפתחות הרגשית-חברתית, הסנסורית, המוטורית והקוגניטיבית של תינוקות ופעוטות, כולל איתור מוקדם של אתגרים בתחומים הללו, בחשיבות איכות האינטראקציה של מבוגר-ילד ובמשתנים סביבתיים נוספים. הסטודנטים לומדים לזהות גורמי סיכון במהלך תהליך ההתפתחות, לאבחן סביבות למידה איכותיות לתינוקות ולילדים צעירים , הן במסגרת המשפחה  והן במסגרות טיפול וחינוך חוץ-ביתיות (כגון מעונות-יום, משפחתונים פעוטונים, וגני ילדים). בנוסף, הם לומדים לתכנן התערבויות חינוכיות ולחלוק עם משפחות, מטפלים ומחנכים את הידע שנרכש.

התוכנית כוללת הכשרה מעשית שמטרתה לאפשר רכישת ידע ומיומנויות בחינוך וטיפול בגיל-הרך. ההכשרה מאפשרת יישום ידע מחקרי שנרכש במהלך מסלול הלימודים האקדמיים. הסטודנטים רוכשים ידע ומיומנויות לביצוע הערכה ומדידה בשיטות שונות כולל תצפיות. זאת, תוך התמקדות בתחומים הנלמדים: התפתחות רגשית/חברתית, סנסורית, מוטורית וקוגניטיבית., באיכות הסביבה האנושית והפיזית של המסגרות הביתיות (קשר הורה-ילד) והחינוכיות-טיפוליות ובאיכות התיווך של המחנכות וההורים. בנוסף, הסטודנטים רוכשים ידע בתכנון תכנית התערבות חינוכית בהתאם לצרכים אינדיבידואליים של ילדים, ובארגון סביבת משחק מותאמת התפתחותית וכלים מבוססי מחקר לקידום איכות האינטראקציה בינם לבין הילדים איתם הם עובדים.

התוכנית כוללת הכשרה אקדמית-מחקרית לתלמידים מצטיינים, שמטרתה ביצוע עבודה אקדמית מן השורה הראשונה, ופרסומה בכתבי עת מובילים בתחום (למשל: Child Development, Reading and writing  ועוד). לקבלת רשימת הפרסומים ב-5 השנים  האחרונות של תלמידי התארים השונים בשיתוף חברי המגמה תוכלו לפנות במייל אל ראש המגמה – פרופ' אסתר עדי יפה  japhae@biu.ac.il

 

תכנית הלימודים

תכנית הלימודים לתואר שני בהתפתחות הילד מתפרסת על פני שנתיים, סה"כ ארבעה סמסטרים (תלמידים במסלול עם תיזה יכולים לקבל הארכה ל-3 שנים). התכנית מובנית ועל הסטודנטים ללמוד תכנית לימודים מלאה ולעמוד בכל חובות הלימוד בכל אחת משנות הלימוד. תכנית הלימודים כוללת לימודים עיוניים ומחקרים לצד התנסות מעשית (פרקטיקום) מלווה בהדרכה .

על כל סטודנט להירשם, כחלק מלימודיו לאחת מבין שתי אפשרויות הפרקטיקום:

(א) פרקטיקום להכשרה מעשית בהתערבות חינוכית  בגיל- הרך. ההכשרה בהתערבות חינוכית  מאפשרת  המשך התמחות בתחום ההדרכה והייעוץ בגיל הרך (גילאי לידה עד שלוש) לקראת קבלת תעודת גמר ממשלתית (ראו להלן).

(ב) פרקטיקום בוויסות עצמי מולד ונרכש: אינטראקציה עם הורים ומטפלים. הפרקטיקום בוויסות עצמי מולד ונרכש מאפשר המשך התמחות בהדרכת הורים על פי המודל התיווכי (ראו להלן).

בשני מסלולי הפרקטיקום תינתן בנוסף התייחסות ספציפית לנושא התפתחות השפה.

כמו כן, מחויבים הסטודנטים בדרישות לימודי יסוד ביהדות ואנגלית כמפורט באתר הוועדה לתואר שני    http://graduate-school.biu.ac.il/takanon.

 

תנאי קבלה

1.בוגרי תואר ראשון עם ציונים בממוצע של 85 לפחות, עדיפות תינתן לבוגרי חינוך, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, פיזיוטרפיה, פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, מדעי הקוגניציה/המוח או מקצועות קרובים.

2.  יתקבלו מועמדים  בעלי ניסיון בחינוך ובעבודה עם ילדים בגיל הרך (לידה עד 8) או עם משפחותיהם.

3.  מועמדים שסיימו לימודיהם במקצועות שאינם מתחום הגיל הרך , טיפולי, פרא רפואי או הפסיכולוגיה (כמו: ביולוגיה, ממשל, פילוסופיה וכו') מחויבים לקחת 2 קורסי השלמה בהתאמה אישית:

 א. פסיכולוגיה התפתחותית  ב. פסיכולוגיה פיזיולוגית.

את הקורסים: פסיכולוגיה התפתחותית ופסיכולוגיה פיזיולוגית, ניתן ללמוד במקביל ללימודי התואר השני, במוסד אקדמי מוכר, ולקבל ציון של 80 לפחות. באופן חלופי ניתן ללמוד את הקורסים התפתחות רגשית, שפתית, וחברתית בגיל הרך והיסודי, והקורס שפה ומוח. 

 

מסלולי הלימוד

מסלול  א' - תואר שני עם תיזה

המסלול מיועד לסטודנטים המעוניינים בקבלת תואר שני (MA) בהתפתחות הילד, הכולל כתיבת עבודת מחקר (תיזה) כחלק מתכנית הלימודים. הלימודים העיוניים הם בהיקף של 18 שעות שנתיות, והם מתקיימים לאורך שנתיים עם אפשרות להארכה של שנה נוספת. הלימודים מתקיימים בימים ראשון ו/או שני, כאשר בכל שנת לימודים, אפשרות ללימודים ביום אחד*

ייתכנו שינויים בתוכנית הלימודים ובימי הלימוד לשנה"ל תש"פ

מסלול  ב' - תואר שני בלי תיזה

המסלול מיועד לסטודנטים המעוניינים בקבלת תואר שני (MA) בהתפתחות הילד ללא כתיבת עבודת מחקר (תיזה). הלימודים העיוניים הם בהיקף של 22 שעות שנתיות, והם מתקיימים לאורך שנתיים, וכוללים בסיס תאורטי ומחקרי רחב יותר בתחום התפתחות הילד. הלימודים מתקיימים בימים ראשון ו/ או שני, כאשר בכל שנת לימודים יש אפשרות ללימודים ביום אחד*. הלומדים במסלול זה נדרשים לעמוד בבחינת גמר על חומר שיקבע על ידי הוועדה לתואר שני של בית-הספר לחינוך.

ייתכנו שינויים בתוכנית הלימודים ובימי הלימוד לשנה"ל תש"פ

*  לא כולל הדרישות באנגלית ובלימודי יסוד.

 

אפשרויות הפרקטיקום

פרקטיקום: איכות טיפול וחינוך במסגרות לגיה"ר – חיבור בין התיאוריה לעשייה בשדה

"הכוונה שלנו היא לא להגביר את כמות הלמידה רק בתחומים ספציפיים, לא ללמד עוד מילים או עוד משהו במתמטיקה, אלא להכין את המערכת השכלית והרגשית, כך שילד ירצה ויוכל ללמוד מהסביבה ומאחרים ויהפוך לאדם עצמאי בעל ערך בעיני עצמו" (פרופ' פנינה קליין)

שנות הילדות המוקדמות הינן שנים קריטיות בהתפתחות הילד. אחת התופעות החברתיות המאפיינות את העידן המודרני היא שמספר הולך וגדל של תינוקת ופעוטות מתחת לגיל שלוש שוהה במשך רוב שעות הערות שלו במסגרות חינוכיות-טיפוליות (כגון, מעונות יום, משפחתונים, פעוטונים, גנים וכד'). מומחים בתחום החינוך והתפתחות הילד בגיל-הרך בארץ ובעולם עוסקים מזה מספר עשורים בחקר ההשפעות האפשריות של תופעה זו על התפתחותם הנוכחית והעתידית של ילדים צעירים.  מכיוון שהמאפיינים והצרכים ההתפתחותיים של תקופת הגיל הרך המוקדמת הם ייחודיים  נוסחו בידי אנשי מקצוע קריטריונים ועקרונות המגדירים מהי עשיה תואמת התפתחות עם תינוקות ופעוטות במסגרות חינוכיות (- DAP Developmentally Appropriate Practice). המטרה היא להבטיח שהתפתחותם של ילדים צעירים אלה לא תיפגע כתוצאה מאימוץ תכניות חינוכיות שאינן מותאמות התפתחותית.

מטרת הפרקטיקום "איכות טיפול וחינוך במסגרות לגיה"ר"  היא להכשיר אנשי מקצוע בעלי מומחיות בהערכה ובקידום איכות טיפול-חינוך ועשייה תואמת התפתחות במסגרות לגיה"ר ולהעמיק את ההבנה בנוגע לצרכים הייחודיים של ילדים צעירים מאוד המשתלבים במסגרות טרום חובה. במסגרת הפרקטיקום מוכשרים הסטודנטים לעבודה עם תינוקות ופעוטות באמצעות חיבור בין ידע תיאורטי עדכני בתחום ההתפתחות והחינוך בגיל-הרך (לידה עד שלוש), לבין יישומו בשדה ובהתאמה למסמך הסטדנרטים להפעלת מסגרות חינוכיות לפעוטות (2011). מסמך זה מהווה חלק מהוראות חוג הפיקוח על מעונות היום המוצע על ידי משרד הרווחה.

בתהליך ההכשרה הייחודי המתקיים באוניברסיטת בר-אילן רוכשים הסטודנטים  כלים וגישות לשיפור איכות החינוך והטיפול הניתנים לתינוקות ופעוטות. לצורך הכשרה  זו מתקיימת התנסות במעונות-יום ציבוריים ופרטיים, עם תינוקות ופעוטות בגיל לידה עד שלוש, אחת לשבוע למשך 5 שעות. במהלך ההתנסות לומד הסטודנט: 1. לצפות ולהעריך צרכים התפתחותיים אינדיבידואלים של תינוקות ופעוטות. 2. יישום מעשי של עקרונות התפתחותיים ופדגוגיים מותאמים לגיל הילדים ולצרכיהם האישים, 3. שימוש בכלים להערכת איכות המסגרת החינוכית, 4. להעריך את איכות האינטראקציה בין המבוגרים לילדים שבטיפולם באמצעות מודל ה-MISC (More Intelligent and Sensitive Child), שפותח ע"י פרופ' פנינה קליין. ההכשרה מתקיימת לאורך שנת לימודים אחת, כולל חופשת הסמסטר ולאורך שנת הלימודים מקבל כל סטודנט אחת לשלושה שבועות הדרכה אישית בשטח של מדריכה מקצועית מטעם האוניברסיטה. ההדרכה מבוססת בין היתר על צילום בוידאו של הסטודנט בעת אינטראקציות עם ילדים במסגרת החינוכית.

את תהליך ההכשרה המעשית בשטח מלווים שני קורסים:

 "התערבות חינוכית בגיל הרך" (77-767) העוסק בניתוח ועיבוד דילמות מקצועיות על בסיס ההתנסות המעשית של הסטודנטים בשטח תוך חיבור בין הידע התיאורטי הרלוונטי בתחומי ההתפתחות, הטיפול, החינוך והפדגוגיה של הגיל הרך.

"חינוך וטיפול בגיל הרך" (77-768) העוסק במגוון סוגיות הקשורות למדיניות חינוכית בגיל הרך בישראל, הערכת איכות העשייה במסגרות חינוכיות-טיפוליות, ובהתפתחות בגיל הרך.

לפרקטיקום יתקבלו מועמדים בעלי ניסיון בתחום הטיפול והחינוך במסגרות לגיל הרך, כגון: *מנהלות ומפקחות מעונות-יום, גננות, קלינאיות תקשורת, מרפאות בעיסוק, מטפלות רגשיות, עובדות סוציאליות. * הדברים מנוסחים בלשון נקבה אך מיועדים לשני המינים

ההכשרה במסגרת הפרקטיקום מאפשרת (על בסיס התאמה אישית) המשך התמחות ביעוץ והדרכה במסגרות חינוכיות טיפוליות לגיל הרך.  לימודי ההמשך מתקיימים בשיתוף עם משרד העבודה והרווחה ומקנים תעודת גמר ממשלתית. בוגרי תכנית ההמשך יכולים להשתלב  בתפקידי יעוץ והדרכה במסגרות חינוכיות טיפוליות לגיל-הרך.

לימודים לקראת קבלת תעודת גמר ממשלתית: מדריך/ה יועץ/ת לגיל-הרך .

מטרת הלימודים היא להכשיר מומחים (בוגרי תואר שני בתחום החינוך וההתפתחות בגיל-הרך) לשמש בתפקידי יעוץ והדרכה לאנשי צוות העובדים במסגרות חינוכיות-טיפוליות לגיל-הרך. תכנית הלימודים מעוגנת במדיניות החינוכית כפי שנוסחה על-ידי מומחים בגיל-הרך וקובעי מדיניות במסמך הסטנדרטים  (2009). לימודים אלה כרוכים בתשלום נוסף.

 

פרקטיקום: וויסות עצמי מולד ונרכש: אינטרקציה עם הורים ומטפלים

ויסות עצמי (Self Regulation) הינה יכולת אנושית מרכזית בחשיבותה המהווה בסיס להתפתחות יכולות ומיומניות רבות ומשפיעה באופן משמעותי על תיפקודו של האדם לאורך החיים. מחקרים רבים בתחום התפתחות הילד קושרים את היכולת לויסות עצמי עם התפתחות אופטימאלית. מחקרים אחרים קושרים הפרעות בויסות עצמי עם קשיי התפתחות ופסיכופתולוגיה.

היכולת לויסות עצמי מתפתחת באופן מואץ בשנתיים הראשונות לחיים על בסיס שני מרכיבים עיקריים:

  1. תהליכים נוירוביולוגיים מולדים המשפיעים על האופן שבו התינוק והילד מגיבים לגירויים חושיים ולאירועים בסביבתם (עיבוד חושי).
  2. תהליכים בין אישיים המתרחשים באינטראקציה היום יומית עם ההורים והמטפלים העיקריים (קשר הורה-ילד).

המסלול מורכב מארבעה קורסים סמסטריאליים. שני קורסים (סדנא תיאורטית ופרקטיקום - ד"ר יגרמן) כוללים סקירה תיאורטית המתייחסת להבדלים אינדיווידואלים בין ילדים ביכולתם הנוירופיזיולוגית המולדת לעיבוד חושי וויסות עצמי. שני הקורסים הנוספים מתייחסים למרכיב הנרכש של היכולת לויסות עצמי (סדנא תיאורטית ופרקטיקום - ד"ר וניאל) ומתמקדים בתיאוריות מרכזיות בנושא קשר הורה ילד ובדרכי הערכה וקדום איכותו.

במסגרת הסדנא התיאורטית בעיבוד חושי וויסות עצמי יינתן רקע עדכני להבנת תהליכי העיבוד החושי, וההשפעה שיש לתהליכים אלה על יכולתו של הילד לויסות עצמי ולהתנהגות מסתגלת. יושם דגש על השפעתם של הבדלים אינדיבידואליים אלו בין ילדים על איכות האינטראקציה עם המבוגרים המטפלים בהם, והבנת תהליכי ויסות הדדי באינטראקציית מטפל- ילד כבסיס להתפתחותו של הילד.  במסגרת הפרקטיקום יתנסו הסטודנטים בניתוח אינטראקציות שלהם עם ילד בגיל הרך המצולמות בוידיאו. בניתוח האינטראקציות המצולמות יושם דגש הן על פירוש התנהגותו של הילד דרך הבנת הפרופיל החושי-ויסותי שלו, והן על תהליכי הויסות ההדדי והתיווך באינטראקציה.

במסגרת הקורס התיאורטי בגישות לעבודה עם הורים יינתן רקע עדכני להבנת תהליכים מרכזיים בקשר הורה-ילד במסגרת שנות החיים הראשונות ולתפקיד ההורי על מאפייניו וגווניו השונים בהקשר זה. כמו כן, הקורס יכלול היכרות עם גישות עדכניות לעבודה עם הורים לילדים צעירים, הנשענות על בסיסים תיאורטיים מרכזיים כמו גם על מחקרי התערבות. מטרת הפרקטיקום בקשר הורה-ילד היא לאפשר לסטודנטים  היכרות עם כלים מרכזיים להערכת איכות האינטראקציה שבין הילד וההורה, הן במחקר והן בשדה הקליני של הגיל הרך. במסגרת הפרקטיקום יתנסו הסטודנטים בניתוח אינטראקציות הורה-ילד עם ילד בגיל הרך המצולמות בוידיאו. ניתוח האינטראקציות המצולמות יתמקד בתצפית על התנהגות ההורה, התנהגות הילד והתהליך האינטראקטיבי שביניהם, תוך דגש על התנהגויות הורה מקדמות התפתחות.

לימודי המשך לפרקטיקום בוויסות עצמי בהדרכת הורים על פי המודל התיווכי                                          במסגרת לימודי ההמשך של המסלול בויסות מולד ונרכש תנתן הכשרה מעשית בתוכנית התערבות מבוססת מחקר לקידום איכות אינטראקציית הורה ילד בגיל הרך על פי הגישה התיווכית. בהכשרה יושם דגש על אינטראקציית הורה-ילד עבור ילדים עם קשיי ויסות. התלמידים ירכשו כלי מעשי שיאפשר להם להדריך הורים לילדים בגיל הרך במסגרת עבודתם. תלמידים שיסיימו את לימודי ההמשך יקבלו תעודה מטעם תוכנית הריס - אוניברסיטת בר-אילן.

 

ביצוע תהליך רישום: 

1. שליחת המלצות- המלצת מעסיק, המלצה אקדמית (לסטודנטים שסיימו לימודיהם לתואר מעל לשנתיים יכולים להגיש שתי המלצות מעסיק במקום)

טופס המלצה אקדמית-   לחץ כאן רצוי המלצות ממרצה בקורס אקדמי (עדיפות לסמינריון)

טופס המלצת מעסיק -  לחץ כאן המלצה  מגורם מקצועי שמכיר את המועמד/ת מהתנסות בשדה

2. מילוי שאלונים-  קישורים:   פרופיל המועמד  ושאלון למועמד. 

על ההמלצות להגיע ישירות מהממליצים ולא באמצעות המועמדים לקבלה.

(מומלץ להעביר לממליצים את טופס ההמלצה בצירוף אפשרויות השליחה וכן עם פרטי המועמד ממולאים בתחילת ההמלצה)

על ההמלצות והשאלונים להגיע לביה"ס לחינוך, מזכירות תואר שני

אפשרויות השליחה:

1. מייל מזכירת המגמה, avital.berkovit-snai@biu.ac.il

פקס מזכירות תואר שני בחינוך 03-7384123

כתובת דואר: אוניברסיטת בר אילן, רמת-גן, מיקוד 5290002 – ביה"ס לחינוך, תואר שני

2. רישום התואר השני יכול להיעשות באחד מהאופנים הבאים:

רישום מקוון באתר בר אילן (ניתן להיעזר במדור שמ"ע 9392*) – או –  רישום על ידי קניית ערכת רישום מהאקדמון באוניברסיטה.

3. יש לשלוח את החומר הנוסף  לוועדה ללימודים מתקדמים, תואר שני:

  • אישור סיום לימודים – רשמי ומקורי (חותמת, חתימה ולוגו מוסד הלימודים על אישור הסיום)
  • גיליון ציונים עם ממוצע תואר – רשמי ומקורי (חותמת, חתימה ולוגו מוסד הלימודים על אישור הסיום)
  • קורות חיים מעודכנים
  • צילום תעודת זהות
  • תמונת פספורט 

לרישום ללימודי תואר שני באתר האוניברסיטה לחץ כאן 

זימון לראיון מותנה בהשלמת כל תהליכי הרישום  ולאחר קבלת כל המסמכים הנ"ל

מועמד העונה על הקריטריונים , יוזמן לראיון אישי.

אלו הן דרישות מינימום ואין בה התחייבות לקבל כל מועמד העומד בתנאים אלה

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות למזכירת המגמה :

כתובת דוא"ל: avital.berkovit-snai@biu.ac.il

טלפון 03-5318456

 פקס: 03-7384123

שעות מענה טלפוני בימים א'- ה': 11:30-10:30 ו- 14:30-13:30

שעות קבלת קהל בימים א', ד' בין השעות: 14:00-11:30 ובימים ב', ה' בין השעות: .10:30-08:30 .

ביום ג' אין קבלת קהל

 

תוכניות לימודים מסלול ללא תיזה:

תוכנית הלימודים לשנת תשע"ח, שנה א'- פרקטיקום  בוויסות עצמי מולד ונרכש: אינטראקציה עם הורים ומטפלים

תוכנית הלימודים לשנת תשע"ח, שנה א'-פרקטיקום בהתערבות חינוכית בגיל הרך

תוכנית הלימודים לשנת תשע"ח, שנה ב'- פרקטיקום בוויסות עצמי מולד ונרכש: אינטראקציה עם הורים ומטפלים

תוכנית הלימודים לשנת תשע"ח, שנה ב'-פרקטיקום בהתערבות חינוכית בגיל הרך

תוכניות לימוידם מסלול תיזה:

תוכנית לימודים לשנת תשע"ח, שנה א'- פרקטיקום בוויסות עצמי מולד ונרכש: אינטראקציה עם הורים ומטפלים

תוכנית הלימודים לשנת תשע"ח, שנה א'-פרקטיקום בהתערבות חינוכית בגיל הרך

 

 

סגל אקדמי

שם דרגה/תפקיד
ד"ר אלטמן כרמית מרצה
ד"ר וניאל אריאלה עמית הוראה ב'
ד"ר יגרמן נורית עמית הוראה ב'
ד"ר לאור נעה עמית הוראה ב'
פרופ' עדי-יפה אסתר פרופ' חבר/ראש המגמה להתפתחות הילד
פרופ' קורת עופרה פרופ' חבר
גב' רוזנפלד-קרפט רוית אסיסטנט
ד"ר שוחט צילי עמית הוראה ב'