התפתחות הילד

 

התפתחות הילד

 

המגמה להתפתחות הילד בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר-אילן היא המגמה הראשונה, שהוקמה בארץ בתחום זה. במשך שנים צברנו ידע רב, ניסיון ומוניטין בארץ ובחו"ל.

 מטרות המגמה

1. הכשרת סטודנטים מצטיינים לתואר שני ושלישי תוך התמקדות במחקר בגיל הרך.

2. הכשרת אנשי מקצוע מתחומי החינוך והטיפול להדרכה, ייעוץ*, ניהול ופיקוח בתחום הגיל הרך.

3.הכשרת חוקרים שבכוונתם להתמחות בהוראה במסגרות אקדמיות.

*ראו פרטים בהמשך בנוגע ללימודים לקראת תעודת מדריך/יועץ לגיל-הרך בשיתוף משרד הכלכלה.

 

הלימודים במגמה נועדו לאפשר למחנכים בגיל-הרך, ולמומחים העוסקים בתחום, לרכוש ידע מקצועי ולבצע מחקר על היבטים שונים של ההתפתחות הילד. ההוראה במגמה מתמקדת בהתפתחות הרגשית-חברתית, המוטורית והקוגניטיבית של תינוקות ופעוטות, בחשיבות איכות האינטראקציה של מבוגר-ילד ובמשתנים סביבתיים אחרים. הסטודנטים לומדים לזהות גורמי סיכון במהלך תהליך ההתפתחות, לאבחן סביבות למידה איכותית לתינוקות ולילדים צעירים מאוד, הן בבית והן במסגרות טיפול וחינוך חוץ-ביתיות ובגני ילדים. בנוסף, הם לומדים לתכנן התערבויות חינוכיות ולחלוק עם משפחות, מטפלים ומחנכים את הידע שנרכש.

 

התוכנית כוללת הכשרה מעשית שמטרתה לאפשר רכישת ידע ומיומנויות בחינוך וטיפול בגיל-הרך, המתאימים ליישום במסגרות חוץ-ביתיות לתינוקות ולפעוטות. ההכשרה מאפשרת יישום ידע תיאורטי ומחקרי, שנרכש במהלך מסלול הלימודים האקדמיים. הסטודנטים רוכשים ידע ומיומנויות לביצוע הערכה ומדידה בשיטות שונות כולל תצפיות תוך התמקדות בהתפתחות רגשית/חברתית, מוטורית וקוגניטיבית של תינוקות ופעוטות, באיכות הסביבה הפיסית של המסגרת הטיפולית-חינוכית, וכן באיכות התיווך של המחנכות. בנוסף, הסטודנטים רוכשים ידע בתכנון תכנית התערבות חינוכית בהתאם לצרכים אינדיבידואליים של ילדים, ובארגון סביבת משחק מותאמת התפתחותית.

התוכנית כוללת הכשרה אקדמית-מחקרית לתלמידים מצטיינים, שמטרתה ביצוע עבודה אקדמית מן השורה הראשונה, ופרסומה בכתבי עת מובילים בתחום (למשל: Child Development, Reading and writing  ועוד). לקבלת רשימת הפרסומים ב-5 השנים האחרונות של תלמידי התארים השונים בשיתוף חברי המגמה תוכלו לפנות במייל אל ראש המגמה - פרופ' עופרה קורת korato@mail.biu.ac.il

 תכנית הלימודים

תכנית הלימודים כוללת לימודים עיוניים ומחקריים לצד התנסות מעשית. נוסף על תכנית הלימודים בהתפתחות הילד מחויבים הסטודנטים בדרישות ללימודי יסוד ביהדות ואנגלית, כמפורט באתר הוועדה לתואר שני.

 תכנית הלימודים לתואר שני בהתפתחות הילד מתפרסת על פני שנתיים (תלמידים במסלול עם תיזה יכולים לקבל הארכה ל-3 שנים). התכנית מובנית ועל הסטודנטים ללמוד תכנית לימודים מלאה, ולעמוד בכל חובות הלימוד בכל אחת משנות הלימוד. בנוסף, על כל תלמיד להירשם, כחלק מלימודיו לאחת מבין שתי אפשרויות הפרקטיקום: (א) פרקטיקום בעיבוד חושי וויסות עצמי בגיל הרך, (ב) פרקטיקום להכשרה מעשית בהתערבות חינוכית  בגיל- הרך. ההכשרה בהתערבות חינוכית  מאפשרת  המשך התמחות בתחום ההדרכה והייעוץ בגיל הרך (גילאי לידה עד שלוש) לקראת קבלת תעודת מקצוע (ראו להלן).

 

מועמדים 

1.בוגרי תואר ראשון עם ציונים בממוצע של 85 לפחות, עדיפות תינתן לבוגרי חינוך, פסיכולוגיה, מדעי הקוגניציה/המוח או מקצועות קרובים*.

2.  להכשרה המעשית בהתערבות חינוכית בגיל הרך, יתקבלו מועמדים  בעלי ניסיון בחינוך ובעבודה עם ילדים בגיל הרך.

3.  מועמדים שסיימו לימודיהם במקצועות שאינם מתחום הגיל הרך או הפסיכולוגיה (כמו: ביולוגיה, ממשל פילוסופיה וכו') מחויבים לקחת 3 קורסים השלמה:

    א. פסיכולוגיה התפתחותית  ב. פסיכולוגיה חינוכית  ג. פסיכולוגיה פיזיולוגית

       יש אפשרות להמיר את הקורס פסיכולוגיה פיזיולוגית  בקורס הניתן בביה"ס לחינוך - שפה ומח ב' .

      את הקורסים פסיכולוגיה התפתחותית ופסיכולוגיה חינוכית, ניתן ללמוד במקביל ללימודי התואר השני, במוסד אקדמי מוכר, ולקבל ציון של 80 לפחות.

מסלולי הלימוד

מסלול  א' - תואר שני עם תיזה

המסלול מיועד לסטודנטים המעוניינים בקבלת תואר שני (MA) בהתפתחות הילד, הכולל כתיבת עבודת מחקר (תיזה) כחלק מתכנית הלימודים. הלימודים העיוניים הם בהיקף של 18 שעות שנתיות, והם מתקיימים לאורך שנתיים עם אפשרות להארכה. הלימודים מתקיימים בימים ראשון ו/או שני, כאשר בכל שנת לימודים, אפשרות ללימודים ביום אחד  * . הלימודים כוללים רכישת יידע תיאורטי ומיומנויות מקצועיות  לצד פיתוח אקדמי ומחקרי.

מסלול  ב' - תואר שני בלי תיזה

המסלול מיועד לסטודנטים המעוניינים בקבלת תואר שני (MA) בהתפתחות הילד ללא כתיבת עבודת מחקר (תיזה). הלימודים העיוניים הם בהיקף של 22 שעות שנתיות, והם מתקיימים לאורך שנתיים, וכוללים בסיס  רחב לפעילות בתחום התפתחות הילד. הלימודים מתקיימים , בימים ראשון ו/ או שני *.   יש אפשרות לקחת את מרבית הקורסים בשנת שבתון (באישור הוועדה לתואר שני של ביה"ס לחינוך). הלומדים במסלול זה נדרשים לעמוד בבחינת גמר על חומר שיקבע על ידי הוועדה לתואר שני של בית-הספר לחינוך.

*  לא כולל הדרישות באנגלית ובלימודי יסוד.

אפשרויות הפרקטיקום

פרקטיקום בעיבוד חושי וויסות עצמי

הפרקטיקום משלב סדנא בנושא עיבוד חושי וויסות עצמי כבסיס להתפתחות תקינה ולקויה, ופרקטיקום בנושא הבדלים אינדיבידואליים מולדים בעיבוד חושי וויסות עצמי, כבסיס להתאמת העבודה החינוכית/טיפולית בגיל הרך.

הפרקטיקום מקנה כלים תאורטיים ומעשיים להבנת הבדלים אינדיבידואליים מולדים על בסיס עצבי-חושי בהתנהגותם של תינוקות ופעוטות, והשפעת הבדלים אלו על תפקודו והתפתחותו של הילד.

במסגרת הסדנא יינתן רקע עדכני להבנת תהליכי העיבוד החושי, וההשפעה שיש לתהליכים אלה על יכולתו של הילד לויסות עצמי ולהתנהגות מסתגלת. יושם דגש על השפעתם של הבדלים אינדיבידואליים אלו בין ילדים על איכות האינטראקציה עם המבוגרים המטפלים בו, והבנת תהליכי ויסות הדדי באינטראקציית מטפל- ילד כבסיס להתפתחותו של הילד.  במסגרת הפרקטיקום יתנסו הסטודנטים בניתוח אינטראקציות מטפל-ילד, המצולמות בוידיאו ויושם דגש על פירוש התנהגותו של הילד דרך הבנת הפרופיל החושי-ויסותי שלו, ותהליכי הויסות ההדדי באינטראקציה עם המטפל.

 

הכשרה מעשית: התערבות חינוכית בגיל הרך

הפרקטיקום מכשיר אנשי מקצוע בתחום ההתפתחות והחינוך בגיל-הרך (לידה עד שלוש), בעלי יכולת לגשר בין ידע תיאורטי (בהתפתחות הילד, בשיטות הערכה ובגישות חינוכיות) לבין יישומו בשטח במסגרות חינוכיות-טיפוליות לגיל-הרך. ההכשרה המעשית מיועדת לסטודנטים הלומדים לתואר שני במסלול להתפתחות הילד. הכשרה זו מאפשרת המשך התמחות לקראת קבלת תעודת מקצוע יועץ/מדריך במסגרות חינוכיות טיפוליות בגיל הרך. הסטודנטים שוהים במסגרות החינוכיות יום בשבוע (ימי ההכשרה הם: ב' עד ה') למשך 5 שעות: בסמסטר א' בכיתת תינוקות ובסמסטר ב' בכיתת פעוטות. ההכשרה מתקיימת גם במהלך חופשת הסמסטר. במהלך השנה הסטודנטים מקבלים הדרכה אישית של מדריכה מטעמנו - אחת לשלושה שבועות. ההדרכה כוללת צילומי וידאו של אינטראקציות של הסטודנטים עם ילדים. את ההכשרה מלווים שני קורסים המתקיימים בימי א' אחה"צ באוניברסיטה.

להכשרה מעשית זו יתקבלו מועמדים בעלי ניסיון בתחום הגיה"ר בגילאי לידה עד שלוש.

לעיון בתוכנית הלימודים לתשע"ו  לחץ כאן.

לימודים לקראת קבלת תעודת מקצוע מדריך/ה יועץ/ת לגיל-הרך .

מטרת הלימודים היא להכשיר מומחים (בוגרי תואר שני בתחום החינוך וההתפתחות בגיל-הרך) לשמש בתפקידי יעוץ והדרכה לאנשי צוות העובדים במסגרות חינוכיות-טיפוליות לגיל-הרך. תכנית הלימודים מעוגנת במדיניות החינוכית כפי שנוסחה על-ידי מומחים בגיל-הרך וקובעי מדיניות במסמך הסטנדרטים  (2009). לימודים אלה כרוכים בתשלום נוסף.  

 

תנאי קבלה:

  • בעלי תואר ראשון – עדיפות תינתן לבוגרי חינוך, פסיכולוגיה, מדעי הקוגניציה/המוח או מקצועות קרובים – מאוניברסיטה או מכללה מוכרת בעלי ממוצע ציונים של 85 לפחות
  • ניסיון בתחום החינוך,  רצוי חינוך לגיל הרך (בפרקטיקום ויסות חושי רצוי ניסיון)
  • להכשרה המעשית בהתערבות חינוכית בגיל הרך,  בעלי ניסיון של שנתיים לפחות בחינוך ובעבודה עם ילדים בגיל הרך גילאים 0-3.
  • המלצות- המלצה אקדמית והמלצת מעסיק
  • ראיון אישי

ביצוע תהליך רישום: 

1. שליחת המלצות- המלצת מעסיק, המלצה אקדמית (לסטודנטים שסיימו לימודיהם לתואר מעל לשנתיים יכולים להגיש שתי המלצות מעסיק במקום)

טופס המלצה אקדמית-   לחץ כאן רצוי המלצות ממרצה בקורס אקדמי (עדיפות לסמינריון)

טופס המלצת מעסיק -  לחץ כאן המלצה  מגורם מקצועי שמכיר את המועמד/ת מהתנסות בשדה

2. מילוי שאלונים-  קישורים:   פרופיל המועמד          ושאלון למועמד. 

על ההמלצות להגיע ישירות מהממליצים ולא באמצעות המועמדים לקבלה.

(מומלץ להעביר לממליצים את טופס ההמלצה בצירוף אפשרויות השליחה וכן עם פרטי המועמד ממולאים בתחילת ההמלצה)

על ההמלצות והשאלונים להגיע לביה"ס לחינוך, מזכירות תואר שני

אפשרויות השליחה:

מייל מזכירת המגמה, לימוד חפץ: limor.hefetz@mail.biu.ac.il

פקס מזכירות תואר שני בחינוך (לידי לימור חפץ) 03-7384123

כתובת דואר: אוניברסיטת בר אילן, רמת-גן, מיקוד 5290002 – ביה"ס לחינוך, תואר שני (לידי לימוד חפץ)

2. רישום סדיר לתואר שני באוניברסיטה:

רישום מקוון באתר בר אילן (ניתן להיעזר במדור שמ"ע 9392*) – או –  רישום על ידי קניית ערכת רישום מהאקדמון באוניברסיטה.

3. שליחת טפסים נדרשים לוועדה ללימודים מתקדמים, תואר שני

  • אישור סיום לימודים – רשמי ומקורי (חותמת, חתימה ולוגו מוסד הלימודים על אישור הסיום)
  • גיליון ציונים עם ממוצע תואר – רשמי ומקורי (חותמת, חתימה ולוגו מוסד הלימודים על אישור הסיום)
  • קורות חיים מעודכנים
  • צילום תעודת זהות
  • תמונת פספורט

לרישום ללימודי תואר שני באתר האוניברסיטה לחץ כאן 

 

זימון לראיון מותנה בהשלמת כל תהליכי הרישום  ולאחר קבלת כל המסמכים הנ"ל

מועמד העונה על הקריטריונים , יוזמן לראיון אישי

אלו הן דרישות מינימום ואין בה התחייבות לקבל כל מעומד העומד בתנאים אלה

 

ביה"ס לחינוך

לתואר שני, המגמה להתפתחות הילד

בית הספר לחינוך

אוניברסיטת בר-אילן

רמת-גן 52900

טל': 03-5318456

 

ראש המגמה - פרופ' עופרה קורת דוא"ל: korato@biu.ac.il

טל: 03-5317964

פקס: 03-7384123

 

לקבלת פרטים נוספים ניתן לפנות למזכירות תואר שני בחינוך בטלפון 03-5318456 פקס 03-7384123

מענה טלפוני בין השעות: 9:00-10:00   12:00-13:00

קבלת קהל בימים א', ב', ד', ה'   בין השעות 10:00-12:00

מזכירת המגמה לימור חפץ 

כתובת דוא"ל:  limor.hefetz@mail.biu.ac.il

 

 

 

סגל אקדמי

שם דרגה/תפקיד
דר' אלטמן כרמית מרצה
דר' וניאל אריאלה עמית הוראה ב'
דר' עדי-יפה אסתר מרצה בכירה, ראש המגמה להתפתחות הילד
פרופ' קורת עופרה פרופ' חבר
דר' שוחט צילי עמית הוראה ב'