התפתחות הילד

התפתחות הילד

המגמה להתפתחות הילד בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר-אילן היא המגמה הראשונה, שהוקמה בארץ בתחום זה. במשך שנים צברנו ידע רב, ניסיון ומוניטין בארץ ובחו"ל.

 מטרות המגמה

          א.         הכשרת סטודנטים מצטיינים לתואר שני ושלישי תוך התמקדות במחקר בגיל הרך (לידה עד 8).

          ב.         הכשרת אנשי חינוך ומקצועות טיפוליים שבכוונתם להתמחות בהדרכה, ייעוץ, פיקוח וניהול בתחום                         החינוך לתינוקות ופעוטות (לידה עד 3)*.

          ג.          הכשרת אנשי חינוך ומקצועות טיפוליים לעבודה עם ילדים בגיל הרך ומשפחותיהם.

          ד.          הכשרה להתמחות בהוראה ובמחקר במסגרות אקדמיות.

*ראו פרטים בהמשך בנוגע ללימודים לקראת תעודת מדריך/יועץ לגיל-הרך בשיתוף משרד הכלכלה.

הלימודים במגמה נועדו לאפשר למחנכים בגיל-הרך, למומחים העוסקים בתחום, ולסטודנטים המועניינים בכך, לרכוש ידע מקצועי ולבצע מחקר על היבטים שונים של ההתפתחות הילד. ההוראה במגמה מתמקדת בהתפתחות הרגשית-חברתית, המוטורית והקוגניטיבית של תינוקות ופעוטות, בחשיבות איכות האינטראקציה של מבוגר-ילד ובמשתנים סביבתיים אחרים. הסטודנטים לומדים לזהות גורמי סיכון במהלך תהליך ההתפתחות, לאבחן סביבות למידה איכותית לתינוקות ולילדים צעירים מאוד, הן בבית והן במסגרות טיפול וחינוך חוץ-ביתיות ובגני ילדים. בנוסף, הם לומדים לתכנן התערבויות חינוכיות ולחלוק עם משפחות, מטפלים ומחנכים את הידע שנרכש.

התוכנית כוללת הכשרה מעשית שמטרתה לאפשר רכישת ידע ומיומנויות בחינוך וטיפול בגיל-הרך, המתאימים ליישום במסגרות ביתיות וחוץ-ביתיות לתינוקות ולפעוטות. ההכשרה מאפשרת יישום ידע תיאורטי ומחקרי, שנרכש במהלך מסלול הלימודים האקדמיים. הסטודנטים רוכשים ידע ומיומנויות לביצוע הערכה ומדידה בשיטות שונות כולל תצפיות. זאת,  תוך התמקדות בהתפתחות רגשית/חברתית, מוטורית וקוגניטיבית של תינוקות ופעוטות, באיכות הסביבה הפיסית של המסגרת הטיפולית-חינוכית  ובאיכות התיווך של המחנכות. בנוסף, הסטודנטים רוכשים ידע בתכנון תכנית התערבות חינוכית בהתאם לצרכים אינדיבידואליים של ילדים, ובארגון סביבת משחק מותאמת התפתחותית.

התוכנית כוללת הכשרה אקדמית-מחקרית לתלמידים מצטיינים, שמטרתה ביצוע עבודה אקדמית מן השורה הראשונה, ופרסומה בכתבי עת מובילים בתחום (למשל: Child Development, Reading and writing  ועוד). לקבלת רשימת הפרסומים ב-5 השנים האחרונות של תלמידי התארים השונים בשיתוף חברי המגמה תוכלו לפנות במייל אל ראש המגמה - ד"ר אסתר עדי יפה  japhae@biu.ac.il

 תכנית הלימודים

תכנית הלימודים כוללת לימודים עיוניים ומחקריים לצד התנסות מעשית. נוסף על תכנית הלימודים בהתפתחות הילד מחויבים הסטודנטים בדרישות ללימודי יסוד ביהדות ואנגלית, כמפורט באתר הוועדה לתואר שני.

 תכנית הלימודים לתואר שני בהתפתחות הילד מתפרסת על פני שנתיים (תלמידים במסלול עם תיזה יכולים לקבל הארכה ל-3 שנים). התכנית מובנית ועל הסטודנטים ללמוד תכנית לימודים מלאה, ולעמוד בכל חובות הלימוד בכל אחת משנות הלימוד. בנוסף, על כל תלמיד להירשם, כחלק מלימודיו לאחת מבין שתי אפשרויות הפרקטיקום: (א) פרקטיקום בעיבוד חושי וויסות עצמי בגיל הרך, (ב) פרקטיקום להכשרה מעשית בהתערבות חינוכית  בגיל- הרך. ההכשרה בהתערבות חינוכית  מאפשרת  המשך התמחות בתחום ההדרכה והייעוץ בגיל הרך (גילאי לידה עד שלוש) לקראת קבלת תעודת מקצוע (ראו להלן).

מועמדים 

1.בוגרי תואר ראשון עם ציונים בממוצע של 85 לפחות, עדיפות תינתן לבוגרי חינוך, פסיכולוגיה, מדעי הקוגניציה/המוח או מקצועות קרובים*.

2.  להכשרה המעשית בהתערבות חינוכית בגיל הרך, יתקבלו מועמדים  בעלי ניסיון בחינוך ובעבודה עם ילדים בגיל הרך.

3.  מועמדים שסיימו לימודיהם במקצועות שאינם מתחום הגיל הרך או הפסיכולוגיה (כמו: ביולוגיה, ממשל פילוסופיה וכו') מחויבים לקחת 3 קורסים השלמה בהתאמה אישית:

    א. פסיכולוגיה התפתחותית  ב. פסיכולוגיה חינוכית  ג. פסיכולוגיה פיזיולוגית

       יש אפשרות להמיר את הקורס פסיכולוגיה פיזיולוגית  בקורס הניתן בביה"ס לחינוך - שפה ומח ב' .

      את הקורסים: פסיכולוגיה התפתחותית ופסיכולוגיה חינוכית, ניתן ללמוד במקביל ללימודי התואר השני, במוסד         אקדמי מוכר, ולקבל ציון של 80 לפחות.

מסלולי הלימוד

מסלול  א' - תואר שני עם תיזה

המסלול מיועד לסטודנטים המעוניינים בקבלת תואר שני (MA) בהתפתחות הילד, הכולל כתיבת עבודת מחקר (תיזה) כחלק מתכנית הלימודים. הלימודים העיוניים הם בהיקף של 18 שעות שנתיות, והם מתקיימים לאורך שנתיים עם אפשרות להארכה. הלימודים מתקיימים בימים ראשון ו/או שני, כאשר בכל שנת לימודים, אפשרות ללימודים ביום אחד  * . הלימודים כוללים רכישת יידע תיאורטי ומיומנויות מקצועיות  לצד פיתוח אקדמי ומחקרי.

מסלול  ב' - תואר שני בלי תיזה

המסלול מיועד לסטודנטים המעוניינים בקבלת תואר שני (MA) בהתפתחות הילד ללא כתיבת עבודת מחקר (תיזה). הלימודים העיוניים הם בהיקף של 22 שעות שנתיות, והם מתקיימים לאורך שנתיים, וכוללים בסיס  רחב לפעילות בתחום התפתחות הילד. הלימודים מתקיימים , בימים ראשון ו/ או שני כאשר בכל שנת לימודים יש אפשרות ללימודים ביום אחד * הלומדים במסלול זה נדרשים לעמוד בבחינת גמר על חומר שיקבע על ידי הוועדה לתואר שני של בית-הספר לחינוך.

*  לא כולל הדרישות באנגלית ובלימודי יסוד.

אפשרויות הפרקטיקום

פרקטיקום בעיבוד חושי וויסות עצמי מולד ונרכש

ויסות עצמי (Self Regulation) הינה יכולת אנושית מרכזית בחשיבותה המהווה בסיס להתפתחות יכולות ומיומניות רבות ומשפיעה באופן משמעותי על תיפקודו של האדם לאורך החיים. מחקרים רבים בתחום התפתחות הילד קושרים את היכולת לויסות עצמי עם התפתחות אופטימאלית. מחקרים אחרים קושרים הפרעות בויסות עצמי עם קשיי התפתחות ופסיכופתולוגיה.

היכולת לויסות עצמי מתפתחת באופן מואץ בשנתיים הראשונות לחיים על בסיס שני מרכיבים עיקריים:

  1. תהליכים נוירוביולוגיים מולדים המשפיעים על האופן שבו התינוק והילד מגיבים לגירויים חושיים ולאירועים בסביבתם (עיבוד חושי).
  2. תהליכים בין אישיים המתרחשים באינטראקציה היום יומית עם ההורים והמטפלים העיקריים (קשר הורה-ילד).

המסלול מורכב מארבעה קורסים סמסטריאליים. שני קורסים (סדנא תיאורטית ופרקטיקום - ד"ר יגרמן) כוללים סקירה תיאורטית המתייחסת להבדלים אינדיווידואלים בין ילדים ביכולתם המולדת לעיבוד חושי וויסות עצמי. שני הקורסים הנוספים מתייחסים למרכיב הנרכש של היכולת לויסות עצמי (סדנא תיאורטית ופרקטיקום - ד"ר וניאל) ומתמקדים בתיאוריות מרכזיות בנושא קשר הורה ילד ובדרכי הערכה וקדום איכותו.

במסגרת הסדנא התיאורטית בעיבוד חושי וויסות עצמי יינתן רקע עדכני להבנת תהליכי העיבוד החושי, וההשפעה שיש לתהליכים אלה על יכולתו של הילד לויסות עצמי ולהתנהגות מסתגלת. יושם דגש על השפעתם של הבדלים אינדיבידואליים אלו בין ילדים על איכות האינטראקציה עם המבוגרים המטפלים בהם, והבנת תהליכי ויסות הדדי באינטראקציית מטפל- ילד כבסיס להתפתחותו של הילד.  במסגרת הפרקטיקום יתנסו הסטודנטים בניתוח אינטראקציות מטפל-ילד עם ילד בגיל הרך המצולמות בוידיאו. בניתוח האינטראקציות המצולמות יושם דגש הן על פירוש התנהגותו של הילד דרך הבנת הפרופיל החושי-ויסותי שלו, והן על תהליכי הויסות ההדדי והתיווך באינטראקציה.

במסגרת הקורס התיאורטי בגישות לעבודה עם הורים יינתן רקע עדכני להבנת תהליכים מרכזיים בקשר הורה-ילד במסגרת שנות החיים הראשונות ולתפקיד ההורי על מאפייניו וגווניו השונים בהקשר זה. כמו כן, הקורס יכלול היכרות עם גישות עדכניות לעבודה עם הורים לילדים צעירים, הנשענות על בסיסים תיאורטיים מרכזיים כמו גם על מחקרי התערבות. מטרת הפרקטיקום בקשר הורה-ילד היא לאפשר לסטודנטים  היכרות עם כלים מרכזיים להערכת איכות האינטראקציה שבין הילד וההורה, הן במחקר והן בשדה הקליני של הגיל הרך.במסגרת הפרקטיקום יתנסו הסטודנטים בניתוח אינטראקציות הורה-ילד עם ילד בגיל הרך המצולמות בוידיאו. ניתוח האינטראקציות המצולמות יתמקד בתצפית על התנהגות ההורה, התנהגות הילד והתהליך האינטראקטיבי שביניהם, תוך דגש על התנהגויות הורה מקדמות התפתחות.

פרקטיקום: התערבות חינוכית בגיל הרך

שנות הילדות המוקדמות הינן שנים קריטיות בהתפתחות הילד. אחת התופעות החברתיות המאפיינות את העידן המודרני היא שמספר הולך וגדל של תינוקת ופעוטות מתחת לגיל שלוש שוהה במשך רוב שעות הערות שלו במסגרות חינוכיות-טיפוליות (כגון, מעונות יום, משפחתונים, פעוטונים וכד'). מומחים בתחום החינוך והתפתחות הילד בגיל-הרך בארץ ובעולם עוסקים מזה מספר עשורים בחקר ההשפעות האפשריות של תופעה זו על התפתחותם הנוכחית והעתידית של ילדים צעירים. מכיוון שהצרכים ההתפתחותיים בתקופת הילדות המוקדמת הינם ייחודיים נוצר צורך להבחין באופן ברור בין תכניות חינוכיות לילדי הגן לבין אלה המיועדות לתינוקות ופעוטות ואף נוסחו קריטריונים ועקרונות המגדירים עשיה תואמת התפתחות (Developmentally Appropriate Practice). המטרה היא להבטיח שהתפתחותם של ילדים צעירים אלה לא תיפגע כתוצאה מהעובדה שהטיפול העיקרי בהם נעשה על ידי מבוגרים שאינם הוריהם.

במסגרת הפרקטיקום "התערבות חינוכית בגיל-רך" מוכשרים הסטודנטים לעבודה עם תינוקות ופעוטות באמצעות גישור בין ידע תיאורטי בתחום ההתפתחות והחינוך בגיל-הרך (לידה עד שלוש), לבין יישומו בשטח במסגרות חינוכיות-טיפוליות לגיל-הרך. בתהליך ההכשרה הייחודי המתקיים באוניברסיטת בר-אילן רוכשים הסטודנטים  כלים וגישות לשיפור איכות החינוך והטיפול הניתנים לתינוקות ופעוטות. לצורך הכשרה  זו מתקיימת התנסות במעונות-יום ציבוריים ופרטיים, עם תינוקות ופעוטות בגיל לידה עד שלוש, אחת לשבוע למשך 5 שעות. במהלך ההתנסות לומד הסטודנט: 1. יישום מעשי של עקרונות פדגוגיים מותאמים לגיל הילדים ולצרכיהם האינדיבידואליים, 2. שימוש בכלים להערכת איכות המסגרת החינוכית, 3. הערכת איכות האינטראקציה בין המבוגרים לילדים שבטיפולם, באמצעות מודל ה-MISC. ההכשרה מתקיימת לאורך שנת לימודים אחת, כולל חופשת הסמסטר. כל סטודנט מקבל אחת לשלושה שבועות הדרכה אישית בשטח של מדריכה מקצועית מטעם האוניברסיטה. ההדרכה מבוססת בין היתר על צילומי וידאו של אינטראקציות של הסטודנטים עם ילדים במסגרת החינוכית.

את תהליך ההכשרה בשטח מלווה קורס "התערבות חינוכית בגיל הרך" (77-767) העוסק בהקניית ידע תיאורטי ובניתוח ועיבוד דילמות מקצועיות על בסיס ההתנסות המעשית של הסטודנטים בשטח.

קורס חובה נוסף במסגרת הפרקטיקום: "חינוך וטיפול בגיל הרך" (77-768) העוסק בסוגיות הקשורות למדיניות חינוכית בגיל הרך בישראל, התפתחות, הערכה ופדגוגיה של הגיל הרך.

לפרקטיקום יתקבלו מועמדים בעלי ניסיון בתחום הגיל הרך.

ההכשרה במסגרת הפרקטיקום מאפשרת (על בסיס התאמה אישית) המשך התמחות ביעוץ והדרכה במסגרות חינוכיות טיפוליות לגיל הרך.  לימודי ההמשך מתקיימים בשיתוף עם משרד הכלכלה ומקנים תעודת גמר ממשלתית. בוגרי תכנית ההמשך יכולים להשתלב  בתפקידי יעוץ והדרכה במסגרות חינוכיות טיפוליות לגיל-הרך.

 

לעיון בתוכנית הלימודים לתשע"ז לחץ כאן.

לימודים לקראת קבלת תעודת מקצוע מדריך/ה יועץ/ת לגיל-הרך .

מטרת הלימודים היא להכשיר מומחים (בוגרי תואר שני בתחום החינוך וההתפתחות בגיל-הרך) לשמש בתפקידי יעוץ והדרכה לאנשי צוות העובדים במסגרות חינוכיות-טיפוליות לגיל-הרך. תכנית הלימודים מעוגנת במדיניות החינוכית כפי שנוסחה על-ידי מומחים בגיל-הרך וקובעי מדיניות במסמך הסטנדרטים  (2009). לימודים אלה כרוכים בתשלום נוסף.  

תנאי קבלה:

  • בעלי תואר ראשון – עדיפות תינתן לבוגרי חינוך, פסיכולוגיה, מדעי הקוגניציה/המוח או מקצועות קרובים – מאוניברסיטה או מכללה מוכרת בעלי ממוצע ציונים של 85 לפחות
  • ניסיון בתחום החינוך,  רצוי חינוך לגיל הרך (בפרקטיקום ויסות חושי רצוי ניסיון)
  • להכשרה המעשית בהתערבות חינוכית בגיל הרך,  יתקבלו בעלי ניסיון של שנתיים לפחות בחינוך ובעבודה עם ילדים בגיל הרך גילאים 0-3.
  • המלצות- המלצה אקדמית והמלצת מעסיק
  • ראיון אישי

ביצוע תהליך רישום: 

1. שליחת המלצות- המלצת מעסיק, המלצה אקדמית (לסטודנטים שסיימו לימודיהם לתואר מעל לשנתיים יכולים להגיש שתי המלצות מעסיק במקום)

טופס המלצה אקדמית-   לחץ כאן רצוי המלצות ממרצה בקורס אקדמי (עדיפות לסמינריון)

טופס המלצת מעסיק -  לחץ כאן המלצה  מגורם מקצועי שמכיר את המועמד/ת מהתנסות בשדה

2. מילוי שאלונים-  קישורים:   פרופיל המועמד  ושאלון למועמד. 

על ההמלצות להגיע ישירות מהממליצים ולא באמצעות המועמדים לקבלה.

(מומלץ להעביר לממליצים את טופס ההמלצה בצירוף אפשרויות השליחה וכן עם פרטי המועמד ממולאים בתחילת ההמלצה)

על ההמלצות והשאלונים להגיע לביה"ס לחינוך, מזכירות תואר שני

אפשרויות השליחה:

1. מייל מזכירת המגמה, לימוד חפץ: limor.hefetz@biu.ac.il

פקס מזכירות תואר שני בחינוך (לידי לימור חפץ) 03-7384123

כתובת דואר: אוניברסיטת בר אילן, רמת-גן, מיקוד 5290002 – ביה"ס לחינוך, תואר שני (לידי לימוד חפץ)

2. רישום סדיר לתואר שני באוניברסיטה:

רישום מקוון באתר בר אילן (ניתן להיעזר במדור שמ"ע 9392*) – או –  רישום על ידי קניית ערכת רישום מהאקדמון באוניברסיטה.

3. שליחת טפסים נדרשים לוועדה ללימודים מתקדמים, תואר שני

  • אישור סיום לימודים – רשמי ומקורי (חותמת, חתימה ולוגו מוסד הלימודים על אישור הסיום)
  • גיליון ציונים עם ממוצע תואר – רשמי ומקורי (חותמת, חתימה ולוגו מוסד הלימודים על אישור הסיום)
  • קורות חיים מעודכנים
  • צילום תעודת זהות
  • תמונת פספורט

לרישום ללימודי תואר שני: באתר האוניברסיטה 

זימון לראיון מותנה בהשלמת כל תהליכי הרישום  ולאחר קבלת כל המסמכים הנ"ל

מועמד העונה על הקריטריונים , יוזמן לראיון אישי

אלו הן דרישות מינימום ואין בה התחייבות לקבל כל מעומד העומד בתנאים אלה

 

ביה"ס לחינוך

לתואר שני, המגמה להתפתחות הילד

בית הספר לחינוך

אוניברסיטת בר-אילן

רמת-גן 52900

טל': 03-5318456

 

ראש המגמה - ד"ר אסתר עדי יפה  דוא"ל: japhae@biu.ac.il

טל: 03-5318706

פקס: 03-7384029

 

לקבלת פרטים נוספים ניתן לפנות למזכירות תואר שני בחינוך בטלפון 03-5318456 פקס 03-7384123

מענה טלפוני בין השעות: 10:00-09:00   13:00-12:00

קבלת קהל בימים א', ב', ד', ה'   בין השעות 12:00-10:00

                          ביום ג' אין קבלת קהל.

מזכירת המגמה לימור חפץ 

כתובת דוא"ל:  limor.hefetz@biu.ac.il

 

 

 

סגל אקדמי

שם דרגה/תפקיד
ד"ר אלטמן כרמית מרצה
ד"ר וניאל אריאלה עמית הוראה ב'
ד"ר עדי-יפה אסתר מרצה בכירה, ראש המגמה להתפתחות הילד
פרופ' קורת עופרה פרופ' חבר
ד"ר שוחט צילי עמית הוראה ב'