חינוך פיננסי להוראת מדעי החברה

החוג להכשרת מורים בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן, משיק פרויקט חדשני להכשרת "מורים המתמחים בהוראת החינוך הפיננסי". פרויקט זה יתקיים במסגרת המסלול להוראת מדעי החברה (מסלול ההוראה הגדול ביותר מבין 15 מסלולי ההוראה בחוג). פרויקט זה הינו ייחודי בישראל.

התוכנית תתמקד בהקניית מיומנויות הוראה בחינוך פיננסי, פיתוח כלים פדגוגיים המותאמים להוראת החינוך הפיננסי, ורכישת מושגי יסוד לצד פיתוח יכולות של פתרון בעיות בנושאים מגוונים מתחום התוכן. מטרת ההרצאות לפתח ארגז כלים פיננסי אישי שיסייע להתמודדות הפרט עם האתגרים הפיננסים, פיתוח מודעות, הבנת תהליכים פיננסים שיסייעו לפרט בניהול חיי היום יום. את המפגשים ינחה המומחה לחינוך פיננסי מר יניב חדד, יעוץ אקדמי דר' איריס בן-דוד הדר, בשיתוף פעולה של ד"ר גילה זלכה, ראש מסלול הוראת מדעי החברה בחוג להכשרת מורים.

בשנים האחרונות, עוברת בהדרגה האחריות להחלטות כלכליות שונות מממשלות לצרכנים. מעבר לריבוי החלטות שעל כל אדם לקבל )מגיל צעיר) השוק הפיננסי הפך מורכב יותר. השוק הפיננסי הוא שוק דינמי, המתפתח באופן תדיר. גלובליזציה, שיפורים טכנולוגיים וריבויי ערוצי הפצה מהווים רק חלק מהסיבות לגידול במורכבות שוק זה. בפתיחת חשבון בנק, בלקיחת הלוואה, בהנפקת כרטיס אשראי, או בבחירת מוצרי חיסכון או ביטוח, צרכן עומד מול חלופות שונות עם מגוון פרמטרים, סיכונים וסיכויים. כתוצאה מכך, הצרכן מתקשה להבחין ביתרונות ובחסרונות של כל חלופה ולבחור באופן מושכל ביניהן. חינוך פיננסי יכול לסייע לציבור בהבנת האחריות המוטלת עליו ובהקניית הידע הבסיסי הדרוש לקבלת החלטות אלו, ובהעלאת המודעות למקורות מידע ולגורמים מקצועיים להכוונה וייעוץ לסיוע נוסף.

הפרויקט יקנה למורי העתיד את הכלים החשובים בתחום התוכן של התנהלות כלכלית מושכלת ואת הידע הפדגוגי הנדרש להקנייתו, ויכשיר אותם להיות מנחים בכיתות בהן הם ילמדו.