התפתחות הילד

 

התפתחות הילד

המגמה להתפתחות הילד בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר-אילן היא המגמה הראשונה שהוקמה בארץ בתחום זה. במשך שנים צברנו ידע רב, ניסיון ומוניטין בארץ ובחו"ל.

 

מטרות המגמה

1. הכשרת סטודנטים מצטיינים לתואר שני ושלישי תוך התמקדות במחקר בגיל הרך.

2. הכשרת אנשי מקצוע מתחומי החינוך והטיפול להדרכה, ייעוץ*, ניהול ופיקוח בתחום הגיל הרך.

3.הכשרת חוקרים שבכוונתם להתמחות בהוראה במסגרות אקדמיות.

*ראו פרטים בהמשך בנוגע ללימודים לקראת תעודת מדריך/יועץ לגיל-הרך בשיתוף משרד התמ"ת.

 

 

הלימודים במגמה נועדו לאפשר למחנכים בגיל-הרך ולמומחים אחרים העוסקים בתחום לרכוש ידע מקצועי ולבצע מחקר על היבטים שונים של ההתפתחות הרגשית-חברתית, המוטורית והקוגניטיבית של תינוקות ופעוטות, במיוחד בהקשר לאיכות אינטראקציות אנושיות ולמשתנים סביבתיים אחרים.

סטודנטים לומדים לזהות גורמי סיכון במהלך תהליך ההתפתחות ודרכים לאבחן סביבות למידה איכותית לתינוקות ולילדים צעירים מאוד, הן בבית והן במסגרות טיפול וחינוך חוץ-ביתיות ובגני ילדים. בנוסף הם לומדים לתכנן התערבויות חינוכיות ולחלוק עם משפחות, מטפלים ומחנכים את הידע שנרכש.

 

התוכנית כוללת הכשרה מעשית שמטרתה לאפשר רכישת ידע ומיומנויות בחינוך וטיפול בגיל-הרך, המתאימים ליישום במסגרות חוץ ביתיות לתינוקות ולפעוטות. ההכשרה מאפשרת יישום ידע תיאורטי ומחקרי שנרכש במהלך מסלול הלימודים האקדמיים. הסטודנטים רוכשים ידע ומיומנויות הקשורים בשימוש בדרכי תצפית ובשיטות הערכה ומדידה של התפתחות רגשית/חברתית, מוטורית וקוגניטיבית של תינוקות ופעוטות, איכות הסביבה הפיסית של המסגרת הטיפולית-חינוכית וכן איכות התיווך של המחנכות. במהלך הלימודים בתכנית זו רוכשים הסטודנטים גם מיומנויות בתכנון תכנית התערבות חינוכית בהתאם לצרכים אינדיבידואליים של ילדים ובארגון סביבת משחק מותאמת התפתחותית.


התוכנית כוללת הכשרה אקדמית-מחקרית לתלמידים מצטיינים שמטרתה ביצוע עבודה אקדמית מן השורה הראשונה, ופרסומה בכתבי עת מובילים בתחום (למשל:Child Development, Reading and writing  ועוד). לקבלת רשימת הפרסומים ב-5 השנים האחרונות של תלמידי התארים השונים בשיתוף חברי המגמה תוכלו לפנות במייל אל ראש המגמה - פרופ' עופרה קורת korato@mail.biu.ac.il

.

 

 תכנית הלימודים

תכנית הלימודים כוללת לימודים עיוניים ומחקריים לצד התנסות מעשית. תכני הלימוד והיקף שעות הלימודים משתנים ממסלול למסלול ומפורטים להלן. נוסף על תכנית הלימודים בהתפתחות הילד מחויבים הסטודנטים בדרישות ללימודי יסוד ביהדות ואנגלית, כמפורט באתר הוועדה לתואר שני.

לעיון בתוכנית הלימודים לחץ כאן

תכנית הלימודים לתואר שני בהתפתחות הילד מתפרסת על פני שנתיים (תלמידים במסלול עם תיזה יכולים לקבל הארכה ל-3 שנים). התכנית מובנית ועל הסטודנטים ללמוד תכנית לימודים מלאה ולעמוד בכל חובות הלימוד בכל אחת משנות הלימוד. בנוסף, על כל תלמיד להירשם כחלק מלימודיו לאחת מבין שתי אפשרויות פרקטיקום: פרקטיקום בעיבוד חושי וויסות עצמי בגיל הרך, או הכשרה מעשית בהתערבות חינוכית  בגיל הרך. הכשרה זו מאפשרת  המשך התמחות בתחום ההדרכה והייעוץ בגיל הרך לקראת קבלת תעודת מקצוע (ראו להלן).

 

 

 

מסלולי הלימוד

מסלול  א': תואר שני בהתפתחות הילד עם תיזה

המסלול מיועד לסטודנטים המעוניינים בקבלת תואר שני (MA) בהתפתחות הילד הכולל כתיבת עבודת מחקר (תיזה) כחלק מתכנית הלימודים. הלימודים העיוניים בהיקף של 18 שעות שנתיות מתפרסים לאורך שנתיים עם אפשרות להארכה. הלימודים מתקיימים בימים ראשון ושני', כאשר ביום ראשון  לומדים באחת השנים בלבד. הלימודים כוללים רכישת יידע תיאורטי ומיומנויות מקצועיות  לצד פיתוח אקדמי ומחקרי.

מסלול  ב': תואר שני בהתפתחות הילד בלי תיזה

המסלול מיועד לסטודנטים המעוניינים בקבלת תואר שני (MA) בהתפתחות הילד ללא כתיבת עבודת מחקר (תיזה). הלימודים העיוניים בהיקף של 22 שעות שנתיות מתפרסים לאורך שנתיים וכוללים בסיס  רחב לפעילות בתחום התפתחות הילד. הלימודים מתקיימים יומיים בשנה, בימים ראשון ושני  יש אפשרות לקחת את מרבית הקורסים בשנת שבתון (באישור הוועדה לתואר שני של ביה"ס לחינוך). הלומדים במסלול זה נדרשים לעמוד בבחינת גמר על חומר שיקבע על ידי הוועדה לתואר שני של בית הספר לחינוך.

 

אפשרויות הפרקטיקום

פרקטיקום בעיבוד חושי וויסות עצמי

הפרקטיקום משלב סדנא בנושא עיבוד חושי וויסות עצמי כבסיס להתפתחות תקינה ולקוייה, ופרקטיקום בנושא הבדלים אינדיווידואלים מולדים בעיבוד חושי וויסות עצמי כבסיס להתאמת העבודה החינוכית/טיפולית בגיל הרך.

הפרקטיקום מקנה כלים תאורטיים ומעשיים להבנת הבדלים אינדווידואלים מולדים על בסיס עצבי-חושי בהתנהגותם של תינוקות ופעוטות והשפעת הבדלים אלו על תפקודו והתפתחותו של הילד.

במסגרת הסדנא יינתן רקע עדכני להבנת תהליכי העיבוד החושי וההשפעה שיש לתהליכים אלו על יכולתו של הילד לויסות עצמי ולהתנהגות מסתגלת. יושם דגש על השפעתם של הבדלים אינדיווידואלים אלו בין ילדים על איכות האינטראקציה עם המבוגרים המטפלים בו והבנת תהליכי ויסות הדדי באינטראקציית מטפל- ילד כבסיס להתפתחותו של הילד.  במסגרת הפרקטיקום יתנסו הסטודנטים בניתוח אינטראקציות מטפל-ילד המצולמות בוידיאו ויושם דגש על פירוש התנהגותו של הילד דרך הבנת הפרופיל החושי-ויסותי שלו ותהליכי הויסות ההדדי באינטראקציה עם המטפל.

 

הכשרה מעשית: התערבות חינוכית בגיל הרך

הפרקטיקום מכשיר אנשי מקצוע בתחום ההתפתחות והחינוך בגיל-הרך (לידה עד שלוש), בעלי יכולת לגשר בין ידע תיאורטי   (בהתפתחות הילד, בשיטות הערכה ובגישות חינוכיות) לבין יישומו בשטח במסגרות חינוכיות-טיפוליות לגיל-הרך. ההכשרה המעשית מיועדת לסטודנטים הלומדים לתואר שני במסלול להתפתחות הילד. הכשרה זו מאפשרת המשך התמחות לקראת קבלת תעודת מקצוע יועץ/מדריך במסגרות חינוכיות טיפוליות בגיל הרך. הסטודנטים שוהים במסגרות החינוכיות יום בשבוע (ימי ההכשרה הם: ב' עד ה') למשך 5 שעות: בסמסטר א' בכיתת תינוקות ובסמסטר ב' בכיתת פעוטות. ההכשרה מתקיימת גם במהלך חופשת הסמסטר. במהלך השנה הסטודנטים מקבלים הדרכה אישית של מדריכה מטעמנו - אחת לשלושה שבועות. ההדרכה כוללת צילומי וידאו של אינטראקציות של הסטודנטים עם ילדים. את ההכשרה מלווים שני קורסים המתקיימים בימי א' אחה"צ באוניברסיטה.

 

 

לימודים לקראת קבלת תעודת מקצוע מדריך/ה יועץ/ת לגיל-הרך –פרטים לחץ כאן

מטרת הלימודים היא להכשיר מומחים (בוגרי תואר שני בתחום החינוך וההתפתחות בגיל-הרך) לשמש בתפקידי יעוץ והדרכה לאנשי צוות העובדים במסגרות חינוכיות-טיפוליות לגיל-הרך. תכנית הלימודים מעוגנת במדיניות החינוכית כפי שנוסחה על-ידי מומחים בגיל-הרך וקובעי מדיניות במסמך הסטנדרטים

 (2009). לימודים אלה כרוכים בתשלום נוסף.  

 

הגשת מועמדות לקבלה לתואר שני בהתפתחות הילד מותנית בעמידה בתנאים הבאים:

1.בוגרי תואר ראשון עם ציונים בממוצע של 85 לפחות, עדיפות תינתן לבוגרי חינוך, פסיכולוגיה, מדעי הקוגניציה/המוח או מקצועות קרובים  *.

2.  שתי המלצות. אקדימי - לחץ כאן   המלצה ממעסיק -  לחץ כאן

3.  הכנת השאלונים: פרופיל המועמד ושאלון למועמד. - יש להגיש את 2 השאלונים. המועמדות תידון רק עם

הימצאותם של 2 השאלונים.

4. קורות חיים בצירוף תמונה עדכנית.

* ניסיון בחינוך ובעבודה עם ילדים בגיל הרך הוא תנאי לקבלה רק למסלול הפרקטיקום של ההכשרה המעשית בנושא התערבות חינוכית בגיל הרך.

נוסף על הרישום ללימודים, על המועמדים לשלוח למזכירות הוועדה לתואר שני של בית הספר לחינוך שתי המלצות מובנות אנו ממליצים כי אחת ההמלצות תהיה ממרצה בקורס אקדמי (עדיפות לסמינריון) והמלצה נוספת מגורם מקצועי שמכיר את המועמד/ת מהתנסות בשדה. את טפסי ההמלצהלמעסיק וטופס המלצה אקדימי תוכל למצוא כאן. על ההמלצות להגיע למשרדי הוועדה לתואר שני ישירות מהממליצים ולא באמצעות המועמדים לקבלה (מומלץ להעביר לממליצים את טופס ההמלצה בצירוף מעטפה מבוילת וממוענת).

מלבד ההמלצות יש למלא ולשלוח למשרדי הוועדה לתואר שני בבית הספר לחינוך את השאלון למועמדים וכן קורות חיים ותמונה עדכנית.

זימון לראיון מותנה בהשלמת כל תהליכי הרישום כולל הימצאותם של כל הפריטים הבאים בתיק הרישום של המועמד/ת:

(1) שתי המלצות.

(2) שאלונים למועמדים וקורות חיים.

(3) תמונה עדכנית.

 

לרישום ללימודי תואר שני באתר האוניברסיטה לחץ כאן 

לצפיה בתוכנית הלימודים של תשע"ד לחץ כאן

 

את השאלונים והאישורים יש לשלוח על פי הפרטים שלהלן. מועמדים שתיקיהם חסרים לא יוזמנו לראיון:

הוועדה לתואר שני

המגמה להתפתחות הילד

בית הספר לחינוך

אוניברסיטת בר-אילן

רמת-גן 52900

טל': 03-5318456

 

ראש המגמה - פרופ' עופרה קורת דוא"ל: korato@biu.ac.il

טל: 03-5317964

פקס: 03-7384029

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לגב' לימור חפץ  limor.hefetz@mail.biu.ac.il

קבלת קהל: א'-ב'-ד'-ה'  10:00-12:00

מענה טלפוני: א'-ה'- 9:00-10:00   12:00-13:00    

סגל אקדמי

שם דרגה/תפקיד
דר' וניאל אריאלה עמית הוראה ב'
דר' עדי-יפה אסתר מרצה בכירה, ראש המגמה להתפתחות הילד
פרופ' קורת עופרה פרופ' חבר
פרופ' קליין פנינה פרופ' מן המניין
דר' שוחט צילי עמית הוראה ב'